2016-10-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsaitsev
Den norska träningsfilosofin bygger på volym, volym och volym. Mönstret i båda skandalerna pekar mot att de prioriterar återhämtningen vid mycket stor volymträning på ett sätt att de går över gränsen för vad som är tillåtet.
Det förklarar ju deras chef själv se: http://www.svt.se/sport/vintersport/svenske-lakaren-1/

Förutom att astmamedicin, enligt vissa källor som nämnts tidigare i tråden, kan ha prestationshöjande effekter verkar det som att man medicinerar friska individer med stor träningsmängd för att undvika luftrörsproblem- I förebyggande syfte. Konsekvensen av detta är att de återhämtar sig snabbare och därmed klarar av att upprätthålla en större träningsmängd än de friska åkare från andra länder som inte får astmasprej av sina läkare och sitt landslag. Det förklaras av Norges landslagschef Vidar Løfshus berättar i en intervju med norska TV2 att åkare får ta astmamedicin i förebyggande syfte.(publicerades av SVT den 25 aug 2016)

– Det som kan definieras som astmamedicin, och som är tillåtet, används för att behandla luftvägarna. Det är för att de aktiva ska kunna göra sitt bästa. Och så har de en förebyggande effekt: skidåkarna ska ju ha ett liv också efter skidåkarkarriären och då är det viktigt att vi tänker på deras hälsa.

Med en högre träningsvolym är det också möjligt att hålla en lång formtopp över säsongen vilket norrmännen är enastående på att göra. Av den anledningen är det extremt viktigt för dem att inte på något sätt dra ned på träningvolymen även om merparten sker i lägre intensiteter så få de den aerobiska bas som krävs för att lyfta maximalt syreupptag till väldigt höga nivåer.

Det finns dock en stor svårighet att upprätthålla den stora träningsvolymen- Skador och sjukdomar. I längdskidåkning ventilerar de aktiva väldigt mycket vilket mekaniskt påverkar andningsapparaten. Ju mer man tränar desto mer ventilering och högre påfrestningar. Som jag läser av Löfhus uttalande så jobbar de mycket med astmasprej och har experimenterat med det i många år (Min anmärkning) baserat på de vittnesmål som kommit fram från friska norska åkare som erbjudits sprayen. Om detta sätts i system och kontuinuerligt utvärderats är det inte otänkbart att de tagit fram ett system som ska minimera sjukdom och förbättra återhämtningsförmågan så de kan träna mer än andra nationer.
Mina funderingar i Johaugsaffären är sådana att det följer samma mönster. Hon utvecklar munsåret som bara blir värre och värre. NÄr hon är hårt träningsbelastad klarar inte kroppen av att läka munsåret, inte konstigt med tanke på hög ventilering många timmar per dygn i utomhusmiljö, kyla, saliv och sol. En utväg är att använda en salva med steroider som är kraftfullare i sina läkningsegenskaper och därmed klarar av att stävja sårets utbredning och läka. Resultatet är att Johaug även resten av lägret kan upprätthålla sin träningsmängd som planerat. Läkaren trodde kanske som en del andra att mängden steroider var för låg för att synas i test och de tog den obefintliga (som de trodde) risken att ta den salvan för att kunna följa den plan som är uppsatt för träningsmängd. Tro mig, elitidrottare inom uthållighetsidrott på hög nivå är oerhört känsliga för att tappa träningsmängd och i synnerhet norska sådana. Jag är inte expert på anabola steroider på något sätt men förutom att hjälp atill att öka muskelmassa så är förbättring av återhämtningsförmågan en extremt uppskattad egenskap hos preparatet. JAg tror att det har använts på det viset i Johaug fall, för just läpparna. Att de varit fullt medvetna om att den innehållit steroid.

Exempel på detta finns bland annat i denna bok : "Uthållighet-Träning som ger resultat". http://www.sisuidrottsbocker.se/Uthallighet--traning-som-ger-resultat-1241.aspx

En fantastiskt bra bok som enkelt förklarar mycket av den norska träningstraditionen och synen på träningsvolym.
Jag tycker i alla fall att jag ser ett mönster i vad som sker och att det mer handlar om återhämtningsåtgärder som i vissa fall är tveksamma förkastliga (astmamedicin åt friska eller tveksamt diagnosticerade astmatiker) eller som i Johaug fall olagliga (steroider).

Som Per Anderssons läkare åt svenska skidlandslaget sa så är det helt oförsvarligt och att han är inte intresserad av hur hon fått i sig steroiden, den situationen ska inte inträffa eftersom konskekvenserna av det är oåterkalleliga.

Jag har inte något emot Sundby eller Johaug i allmänhet men det sätt som Norska skidförbundet men även Antidoping Norge hanterat detta är oerhört arrogant. Det hade varit så mycket bättre att både Skidförbundet och antidoping stängt av henne omedelbart i väntan på utredning för att visa att man respekterar reglerna och lägger vikt vid likabehandlikng. Nu har de grävt sin egen grav eftersom påtryckningarna från omvärlden blir 10 gånger större när de gör på detta vis.
Hur många gånger har man inte imponerats och funderat kring vad som gör norrmännen så bra? Nu får omvärlden ett inspel, en tänkbar förklaring och det är ganska många norska placeringar som nu ses på med tvivlande ögon.
En ironisk detalj i sammanhanget är att man kan tänka sig att både Sundby och Johaug kan säga att de ska kämpa sig tillbaka till spåret och visa att alla har haft fel kommer slå väldigt fel för dem. Ju snabbare de åker desto mer kommer de ifrågasättas så det är omöjligt för dem att komma ut större på något sätt som idrottare.

Björgen presterade en slags alibikonferens för Johaug där hon ifrågasatte om det är värt att satsa på det hela under dessa förutsättningar vilket känns väldigt konstigt att det skedde så snabbt efter den första konferensen och det verkar regisserat för att få med opinionen i Norge vilket verkar ha lyckats ganska bra. Med Björgens årsinkomst så tror jag dock att det är ganska värt att riskera att tävla, särskilt om hon faktiskt inte tar annat än sin astmamedicin.

Nu kom precis uppgifter att hon fått paketeringen till salvan också där antidopingsymbolen med text funnits på samtliga tuber sedan 2003. Nu ser det tungt ut för henne. Jag tror på minst två år.

Skulle hennes fanclub (Antidoping Norge) frikänna henne så kommer Wada och FIS överklaga och vinna. Allt annat vore en stor skandal.
De visste exakt vad krämen innehöll. Sen en följdfråga på din tes, tar de mikrodoser av allt annat också i sin iver att vinna.
Citera
2016-10-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Det betyder att hon också har tagit emot bipacksedeln som tydligt också säger att krämen innehåller förbjudna substanser.

Iofs verkar bipacksedeln vara skriven på italienska enligt bilden i norska Dagbladets artikel, om nu det är en ursäkt.

Om, alltså OM, hela historien handlar om grovt slarv och inte medveten doping så måste det bero på att de betraktar italienska som kinesiska och inte ens försöker tyda vad som står på förpackningen, tuben eller bipacksedeln. För det behövs ju inga kunskaper i italienska för att upptäcka att salvan innehåller förbjudna ämnen om man gör ett ärligt försök. Att läkaren sen garanterar Johaug att salvan inte innehåller något förbjudet ämne utan att ha kontrollerat innehållsförteckningen låter helt uppåt väggarna.
Citera
2016-10-17, 16:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwfan
Att Johaug är torsk det är klart.
Intressant vore om Gunde Svan, Torgny Mogren och Per Elofsson kunde komma ur busken och berätta hur länge dem fuskande norrmännen har hållit på. Det är lite blekt av våra svenska utövare att vara så politiskt korrekta.

Du menar under den tiden då svenska åkare dominerade?
Citera
2016-10-17, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Ähh..solklart att hon dopat sig.
Tänkte väl att det skulle funka bra som ett eventuellt alibi om hon torskade dit under uppbyggnadsfasen med trofodermin, om hon hade köpt en tub salva i samma veva. Hon köpte garanterat en förra året oxå, och året innan det med..uti fall att.

Norrmännen kommer i år att göra sin sämsta säsong på länge..då inge kommer våga hålla på med det dom gjort under flera år. Nu när dom har så många blickar riktade mot sig.

Exakt, folk hakar upp sig för mycket på den där jävla salvan.

Jag är helt övertygad om att det är en täckmantel. Komihåg att det här är Johaug och läkarens version. Ingen har egentligen en aning om hur substansen hamnade i kroppen på henne. De låga värdena som är nämnt och var "förenligt med läppsalva" var förmodligen pga att det var på väg ur kroppen.

Det står klart och tydligt på både förpackningen och tuben vilka substanser den innehåller. Det är läkarens och TJ enda uppgift att kolla upp innan man använder den. Det finns överhuvudtaget inga bortförklaringar.

Jag tror att hon tog substansen med spruta och missbedömde ""cykeln" något och hade salvan som täckmantel. Tror inte alls de var beredda på detta men gick all in med snyft och skådespel när de väl insåg att det var kört och hoppas nu på det bästa.

Either way borde hon få minst 4 år. Uppenbart pga fusk, men om det inte var avsiktligt borde hon få 5 år för otrolig dumhet.
Citera
2016-10-17, 17:08
Medlem
welcometorealitys avatar
Lite märkligt om man tänker efter lite, har hon ätit krämen? Eller hur fan blir man dopad då? Men det är ju doping om man använder det på läpparna och blir en Duracell kanin.
Citera
2016-10-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar under den tiden då svenska åkare dominerade?
Du har en poäng där, jag vill nog minnas att Gunde la av alldeles för tidigt och hade uttalat sig något i stil med att -det känns för jävligt när man vet att han som står högre än mig på pallen är dopad.
Björn Dälhie var inte bara dopad, han var dryg också så som norrmän kan vara. Det såg man på uppdrag granskning när frågorna blev besvärliga
Citera
2016-10-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Om du skulle försöka svara ärligt utan att vrida till det vore det bättre. Man kan visst bedöma intentionen om det handlar om en engångsanvändning av läppsalva. Om reglerna säger en burk på läpparna är 4 år och systematisk användning är 4 år så är det korkat. En sådan regel har man då enbart för att det är svårt att bedöma från fall till fall. Men likväl så gör man ju det.

Problemet med denna diskussion är att den pendlar mellan att se det strikt paragrafmässigt och försök att utröna vad som verkligen hänt. Det gör ju skillnad för alla som bryr sig om skidor huruvida det är misstagsdoping helt och hållet, misstagsdoping genom ovarsamhet, eller systematisk doping. Om man nöjer sig med att se det strikt så är Johaug är dopad men man inte på den grunden säga speciellt mycket om vare sig Johaug och Norge. De flesta kommentare går ju ut på att ta ner norsk skidåkning fullständigt och då hamnar man nog att bedöma intentioner också.

Det är ju du som inte ärlig. Läser du CAS reglerna står det svart på vitt att intentionerna inte är intressanta och inte ska bedömas. Har du något annat regelverk som säger annorlunda, visa upp det här. Dock är ju CAS sista dömande instans. Man dömer fall till fall det är korrekt, utifrån de väldigt tydliga reglerna om vad som gäller. Reglerna appliceras ju sedan på fallet. Tex är det hårdare straff för anabola än andra dopingpreparat och det är ju från fall till fall vad utövaren faktiskt har dopat sig med.

Det går ju inte att utröna vad som hänt mer än att hon dopat sig. Eftersom det finns bevis på det ligger det på utövaren att bevisa att denne blivit itvingad preparatet om straffet inte ska infalla vilket inte gäller i detta fall. Att man fått i sig av misstag kan också ge strafflindring till 2 år men som jag tolkar det inte om det gäller just anabola. Hur som helst i Johaug fallet kan hon inte skylla på misstag eftersom hon erkänner att med sina egna händer smörjt in sig med salva med anabola från förpackning med tydlig märkning. Hon kan också ha dopat sig med andra preparat det kommer nog inte fram såvida inte någon erkänner även det.

Du vill vrida debatten till att cleara en klart skyldig dopad ryktesmässigt.
Samtidigt har du i tidigare inlägg erkänt att du skulle ha bedömt en ryss i samma situation helt annorlunda pga dina egna åsikter och antaganden. Du förespråkar därmed ett antidoping arbete som är helt förkastligt och spammar i min mening diskussionen med dina inlägg där du vill troliggöra lögnerna från den dopade, vilket du alltså erkänt att du inte skulle ha gjort om det varit fråga om en utövare du ogillar.

Lägg ner
Citera
2016-10-17, 17:35
Medlem
När var senaste tillfället som hon testades innan den 15 september? Är det så att hon kan ha använt otillåten anabola hela sommaren?

Någon kanske har instruerat henne och sagt att OM du åker fast, sammankalla till presskonferens, se så söt och oskyldig ut som bara du kan göra och skyll på munsår?

Ingen kan bli så förstörd som hon ser ut att vara på den presskonferensen om man har rent mjöl i påsen.
Citera
2016-10-17, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Streckkod över varningen. Haha, nu börjar detta bli en fars.

Ingenting är för dumt när den norska äran står på spel. Förväntar mig nu kallt hur norska journalistef vallfärdar ner till apoteketet och försöker spinna detta till att bli en fråga om slarviga apotekare, ouppmärksamma, lata italienare mm.
Citera
2016-10-17, 17:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Ingen kan bli så förstörd som hon ser ut att vara på den presskonferensen om man har rent mjöl i påsen.

Tvärtom skulle jag vilja påstå. Att bli oskyldigt dömd är det värsta som finns. Den som vet med sig ha gjort något olagligt brukar vara mer behärskad och söka argumentera sig ur det.

Nu är dock Johaug en person med ett mycket stor uttrycksmanér så jag tror inte att vi utifrån det kan dra några som helst slutsatser.
Citera
2016-10-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Men förpackingen är ju slängd? Hur ska man undersöka det?
Aldrig att man har satt något över viktig information. Annars går det ju att fråga apotekspersonalen hur de gör men, nej, det är ett absolut no no att täcka något som helst egentligen. Bara på omärkta ytor. Om den ens var prismärkt eller märkt på annat sätt på lokala apoteket, skulle inte tro det särskilt inte som den fanns bakom disk. I annat fall finns nog pris- o annan info på hyllkant. Halmstrå som sagt. Desperat.
Citera
2016-10-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tvärtom skulle jag vilja påstå. Att bli oskyldigt dömd är det värsta som finns. Den som vet med sig ha gjort något olagligt brukar vara mer behärskad och söka argumentera sig ur det.

Nu är dock Johaug en person med ett mycket stor uttrycksmanér så jag tror inte att vi utifrån det kan dra några som helst slutsatser.

Förstår hur du menar men jag tycker ändå att det ser ut som om hon spelar över ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in