2016-10-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Ett märkligt resonemang. Du menar alltså:
Medveten användning, omedveten om följder, är synonymt med ett visst minimistraff, här skjutet från höften och satt till 2 år.

Åter ett paragrafteknisk resonemang där intentionerna inte beaktas. Låt oss tänka att hon varit medveten om att ämnet kan leda till att hon får förbjudna substanser i sig, men att hon bedömer det som så ringa och kortvarigt att det inte är av någon betydelse. Även i det fallet borde straffet vara mindre än om någon använt avsevärda mängder av det.

Om nu testerna förbättrats så testa då också tidigare dopingprov med de nya metoderna. På så sätt kan man granska henne och andra för en lång tid tillbaka. Eller är det så att man inte alls har förbättrat metoderna och att det bara är skitsnack för att stöda antydningar om långvarig systematisk doping?

Om du läser ur CAS regelverk tidigare i tråden ser du att hon ska bedömas strikt och att medveten användning av anabola produkt oavsett form till och med ska ge 4 år oavsett "intentioner". Man kan liksom inte bedömma utifrån att utövarna säger " jag visste inte att clostebol var anabola". Det inser du nog själv. Sen att du tycker att det borde vara så främst i norska blonda åkares fall får du stå för, din hycklare.
Citera
2016-10-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det finns inga vetenskapliga belägg för att astmaspray ökar prestationsförmågan. Anabola steroider är däremot en väldigt potent substans som historiskt har visat enastående resultat. Det går inte att jämföra astmaspray med steroider.

Vetenskapliga studier från Danmark, Spanien och Frankrike visar att systematiskt intag av astmamedicin visst har en prestationshöjande effekt.

Den danska studien är dessutom peer-reviewed av experter inom området.
"Inhaled Beta2-agonist increases power output and glycolysis during sprinting in men."

Har finns även fakta från samma person som har varit med och skrivit på artikeln. Dessutom astmamedicin en positiv inverkan på återhämtning, något som är extremt viktigt inom skidåkning.
http://www.netdoktor.dk/doping/astma-medicin.htm

Det går inte att jämföra med steroider, men doping? Ja, i Sundbys fall är det ganska solklart. Det finns ingen anledning för Sundby att ta 15 000 mikrogram av astmamedicinen när den maximalt tillåtna gränsen ligger på 1 600 mikrogram. Dessutom gör han det fem timmar (och framåt) innan loppet. Han sprider alltså inte ut det över dygnet som är normalt. Detta under den tuffaste tävlingen på året, där återhämtning och energi är extremt viktigt. Det är ganska solklart vad han har sysslat med.
Citera
2016-10-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Ett märkligt resonemang. Du menar alltså:
Medveten användning, omedveten om följder, är synonymt med ett visst minimistraff, här skjutet från höften och satt till 2 år.

Åter ett paragrafteknisk resonemang där intentionerna inte beaktas. Låt oss tänka att hon varit medveten om att ämnet kan leda till att hon får förbjudna substanser i sig, men att hon bedömer det som så ringa och kortvarigt att det inte är av någon betydelse. Även i det fallet borde straffet vara mindre än om någon använt avsevärda mängder av det.

Om nu testerna förbättrats så testa då också tidigare dopingprov med de nya metoderna. På så sätt kan man granska henne och andra för en lång tid tillbaka. Eller är det så att man inte alls har förbättrat metoderna och att det bara är skitsnack för att stöda antydningar om långvarig systematisk doping?
Ja naturligtvis. Hon har medvetet använt ett preparat som innehåller en välkänd Anabol Steorid, då är hon ansvarig ggör sina handlingar. Min 2 år är vad WADA har som avstängning för ett sådant ämne.
Du tycker alltså att det är ok om hon själv bedömer det som så ringa och kortvarigt att det inte är av betydelse?!!!!! Det var nog det värsta skämtet hittills.
Citera
2016-10-17, 13:18
Medlem
vegeges avatar
En sak som slog mig.

Varför har den norska landslagsledningen gått ut med att åkare (som ej har astma) använder sig av astmamedicin? Skenmanöver? Inte för att det lurar några tester när skiten väl träffar fläkten, men det kanske känns bättre rent moraliskt, ifall man nu pumpar bola off-season. Man vill lura folk att man bara fuskar lite harmlöst.

Sorry för ren konspiration.
Senast redigerad av vegege 2016-10-17 kl. 13:20.
Citera
2016-10-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Vetenskapliga studier från Danmark, Spanien och Frankrike visar att systematiskt intag av astmamedicin visst har en prestationshöjande effekt.

Den danska studien är dessutom peer-reviewed av experter inom området.
"Inhaled Beta2-agonist increases power output and glycolysis during sprinting in men."

Har finns även fakta från samma person som har varit med och skrivit på artikeln. Dessutom astmamedicin en positiv inverkan på återhämtning, något som är extremt viktigt inom skidåkning.
http://www.netdoktor.dk/doping/astma-medicin.htm

Det går inte att jämföra med steroider, men doping? Ja, i Sundbys fall är det ganska solklart. Det finns ingen anledning för Sundby att ta 15 000 mikrogram av astmamedicinen när den maximalt tillåtna gränsen ligger på 1 600 mikrogram. Dessutom gör han det fem timmar (och framåt) innan loppet. Han sprider alltså inte ut det över dygnet som är normalt. Detta under den tuffaste tävlingen på året, där återhämtning och energi är extremt viktigt. Det är ganska solklart vad han har sysslat med.
15 gram? På 5 timmar? Precis innan årets tuffaste lopp? Avstängd 2 månader off-season?

Låter helt sjukt!
Senast redigerad av MrAsparagus 2016-10-17 kl. 13:40.
Citera
2016-10-17, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vegege
En sak som slog mig.

Varför har den norska landslagsledningen gått ut med att åkare (som ej har astma) använder sig av astmamedicin? Skenmanöver? Inte för att det lurar några tester när skiten väl träffar fläkten, men det kanske känns bättre rent moraliskt, ifall man nu pumpar bola off-season. Man vill lura folk att man bara fuskar lite harmlöst.

Sorry för ren konspiration.
Det var väl åkarna själva som regerade på detta? Om det nu finns några Norska åkare kvar som inte fått astma diagnos? Tycker denna artikel är oerhört allvarlig:
http://www.svt.se/sport/vintersport/42-norska-os-medaljer-togs-med-astmamedicin/

Är det de Norska läkarna själva som ger diagnosen till alla åkare? De har dessutom gett spray till de få kvarvarande åkare som inte fått diagnosen.
Citera
2016-10-17, 13:59
Medlem
Ja, det är läkare som jobbar för det norska skidförbundet som ställer astmadiagnosen. Siri Halle, en f.d. landslagsåkare för Norge sa så här:

Nu avslöjar förra landslagsåkaren Siri Halle, aktiv på 90-talet, att det norska längdlandslaget rekommenderade sina åkare att ta astamedicin – även om de var friska.
– De sa att det skulle ge mig en fördel, säger hon.

Hon gjorde ett comebackförsök 2006 och upplevde att ingenting förändrats i landslagsledningens inställning till astmamedicinen.
– Jag kommer ihåg att jag fick göra ett litet sådant där test där jag blåste in och ut. Då konstaterades en viss irritation som var kvalificerade nog för att gillas som astma och få Ventoline. I dag förstår jag att jag inte var astmatiker eftersom jag inte behöver medicinen.

Därför tycker jag att Sundby och Björgen som tar så stora mängder astmamedicin ska undersökas av en läkare från ett land och som inte har koppling till det norska förbundet eller skidåkning. Jag är ganska säker på att de inte skulle få använda medicinen längre.
Senast redigerad av stifmeister89 2016-10-17 kl. 14:01.
Citera
2016-10-17, 14:07
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Om du läser ur CAS regelverk tidigare i tråden ser du att hon ska bedömas strikt och att medveten användning av anabola produkt oavsett form till och med ska ge 4 år oavsett "intentioner". Man kan liksom inte bedömma utifrån att utövarna säger " jag visste inte att clostebol var anabola". Det inser du nog själv. Sen att du tycker att det borde vara så främst i norska blonda åkares fall får du stå för, din hycklare.

Om du skulle försöka svara ärligt utan att vrida till det vore det bättre. Man kan visst bedöma intentionen om det handlar om en engångsanvändning av läppsalva. Om reglerna säger en burk på läpparna är 4 år och systematisk användning är 4 år så är det korkat. En sådan regel har man då enbart för att det är svårt att bedöma från fall till fall. Men likväl så gör man ju det.

Problemet med denna diskussion är att den pendlar mellan att se det strikt paragrafmässigt och försök att utröna vad som verkligen hänt. Det gör ju skillnad för alla som bryr sig om skidor huruvida det är misstagsdoping helt och hållet, misstagsdoping genom ovarsamhet, eller systematisk doping. Om man nöjer sig med att se det strikt så är Johaug är dopad men man inte på den grunden säga speciellt mycket om vare sig Johaug och Norge. De flesta kommentare går ju ut på att ta ner norsk skidåkning fullständigt och då hamnar man nog att bedöma intentioner också.
Citera
2016-10-17, 14:08
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Ja naturligtvis. Hon har medvetet använt ett preparat som innehåller en välkänd Anabol Steorid, då är hon ansvarig ggör sina handlingar. Min 2 år är vad WADA har som avstängning för ett sådant ämne.
Du tycker alltså att det är ok om hon själv bedömer det som så ringa och kortvarigt att det inte är av betydelse?!!!!! Det var nog det värsta skämtet hittills.
Möjligtvis, innan du kom fram med din kommentar.
Citera
2016-10-17, 14:15
Medlem
mishimas avatar
Det här är så dumt så det kan inte vara ett misstag.

http://www.tv2.no/sport/8664610/
Citera
2016-10-17, 14:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det här är så dumt så det kan inte vara ett misstag.

http://www.tv2.no/sport/8664610/

"det är en sån liten koncentration utav bola, så att du inte torskar"..
Citera
2016-10-17, 14:24
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Hon fick alltså hela paketet och inte bara tuben. Hur kan man missa den skylten om man alltid kollar tre gånger extra, som Johaug säger att hon alltid gör?
Senast redigerad av AlbusDumbledore 2016-10-17 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in