2016-10-16, 18:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lerog
Läser i FUP:en ett utdrag ur MJ:s försöksutskrivningsjournal: Han kommer till möten och är berusad , han berättar att han vid andra tillfällen har druckit stora mängder alkohol, han lämnar återbud till möten under förespegling att vara sjuk( vem kollar upp det) , han diskuterar passansökning och utlandsvistelse. Man häpnar!!!! Är det så det så frivården fungerar? Man vet att man har att göra med en man som har ett långt dokumenterat missbruk bakom sig och gör inget åt att han använder alkohol/droger igen. Han testas inte ens. Inte undrar på att det slutade som det gjorde för Lotta och inte undra på att vi har det samhälle vi har

Håller helt med. Var menades med uttrycket "frivård". Vilken hjälp/kontroll/tvång/represalier fick Martin? Det verkar inte ha varit något alls av den varan!
Hur kunde man låta honom blomma ut i missbruk igen - utan att kontrollera o stoppa det? Man hade ju dokumenterat att han var synnerligen farlig drogpåverkad.

Han käkade anabola som andra käkar godis - anabola som ger våldsamhet och minskar impulskontrollen - och INGEN reagerade.
Citera
2016-10-16, 18:48
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Om Exponerats uppgifter stämmer, att han gick ut på gården efteråt och skrek att han "dödat fittan" så är livstidsdomen klappad och klar. Det var uppgifter som jag inte kände till och har inte sett det nämnas någon annanstans men stämmer de så är det som sagt kört för honom, lyckligtvis.

Jag vet inte heller om de uppgifterna stämmer men oavsett är jag övertygad om att han kommer dömas till livstid för detta. Det finns flera försvårande omständigheter så jag skulle vilja säga att en livstidsdom redan är klappad och klar den väntar bara på att bli officiell.
Citera
2016-10-16, 18:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Om Exponerats uppgifter stämmer, att han gick ut på gården efteråt och skrek att han "dödat fittan" så är livstidsdomen klappad och klar. Det var uppgifter som jag inte kände till och har inte sett det nämnas någon annanstans men stämmer de så är det som sagt kört för honom, lyckligtvis.

I Exponerats artikels finns många felaktiga påstående.

Eftersom ingen av poliserna eller ambulansmännen vitnat om att han skulle sagt så, tror jag inte att det är sant.
Hela hans beteende efter misshandeln, som återges i FUPen, uppvisade förtvivlan, ånger, skuld och erkännande att han "gjort bort sig".

Tror att många av de uppgifter som kom fram i början var just vinklade och felaktiga - fr a det som kom fram under intervjuv med hennes vänner o anhöriga.
Man ville göra honom hemskare och henne mer helylle där hon ex angavs aldrig "haft en relation med honom".

Det är det som är så tokigt - hans dödsmisshandel är hemsk nog och blir över - utan att dessutom behöva förvanska sanningen.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-16 kl. 19:05.
Citera
2016-10-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Hon hade inte behövt inse det. Hon hade bara behövt tittat på hur han såg ut så hade hon levt idag. Men tydligen var hon blind när hon tittade på honom. Det har aldrig, och det kommer aldrig, att existera en snäll, skötsam kille som har en tatuering på huvudet/i ansiktet. Och det förstår alla människor över 13 år.

Inte vågade dra sig ut? Hon ville ju skaffa barn med honom några dagar innan hon dog? Hon ville inte alls det dra sig ur. Hon ville OMVÄNDA honom och göra den stygga pojken till en snäll pojke. Hon ville inte dra sig ur. Hon ville skaffa familj med honom och dela livet med honom. Det finns bevis på det i sms-konversationen. Hennes egna ord.

Jag har också varit inne på samma tankar som du men nu tror jag snarare att det där med att skaffa barn var något hon sa för att hålla honom på bra humör. Så fort hon inte svarade eller försökte få lite mer utrymme blev han ju sjövild, hon visste inte hur hon skulle dra sig ur förhållandet utan att bli sönderslagen helt enkelt.

Men jag håller absolut med om att hon inte hade behövt invänta första slaget för att förstå, hans uppsyn är ju bättre än ett visitkort med texten "psykopat och mördare".
Citera
2016-10-16, 19:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag har också varit inne på samma tankar som du men nu tror jag snarare att det där med att skaffa barn var något hon sa för att hålla honom på bra humör. Så fort hon inte svarade eller försökte få lite mer utrymme blev han ju sjövild, hon visste inte hur hon skulle dra sig ur förhållandet utan att bli sönderslagen helt enkelt.

Men jag håller absolut med om att hon inte hade behövt invänta första slaget för att förstå, hans uppsyn är ju bättre än ett visitkort med texten "psykopat och mördare".

Men enligt sms-en blev hon också väldigt upprörd när han inte svarade eller lät höra av sig. På det området var de lika goda kålsupare bägge två.
Om hon hade velat avsluta, skulle hon ju inte tjatat på honom att höra av sig utan varit tacksam för att det var tyst från honom.
Citera
2016-10-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
På 70-talet dömdes var tredje morddömd till rättspsykiatrisk vård. För 15 år sedan var det hälften så många ca var sjätte. Idag döms var tionde mördare till vård - resterande 90% får fängelse.
Problemet med vården är att den bara är till för den dömde - inte för att straffa vederbörande eller skydda samhället. Om den dömde inte längre är i behov av vården, måste den upphöra och han/hon släppas fri.
Man tar ingen hänsyn till om vederbörande kan insjukna igen i framtiden. Inget aktuellt vårdbehov = ingen inlåsning.

Det kan till och med vara så att någon är sjuk när han mördar - men tillfrisknar direkt efter. Om man kan fastställa att han var sjuk då men är frisk nu - så släpps han direkt utan vård eller något straff alls - det kan se väldigt tokigt ut för hans offer.
Det är en myt att en massa människor döms till rättspsykiatrisk vård och sedan bara är "inne och vänder" på rättspsyk. Genomsnittligt sett sitter de som dömts till rättspsyk längre än de som dömts till fängelse för samma brott.
Citera
2016-10-16, 19:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Det är en myt att en massa människor döms till rättspsykiatrisk vård och sedan bara är "inne och vänder" på rättspsyk. Genomsnittligt sett sitter de som dömts till rättspsyk längre än de som dömts till fängelse för samma brott.

Det kan säkert stämma, ialla fall innan vi hade så många livstidsdömda som vi har nu.
Problemet är dock att hela skalan finns - man kan sitta väldigt kort tid eller väldigt länge - beroende på om o när man anses ha tillfrisknat.
Vid väldigt korta straff för grova brott - blir samhället utanför och brottsoffren upprörda.
Det stämmer liksom inte med gemene mans rättsuppfattning.
Men ur vård- och sjukdomssynvikel är det ofta rätt handlagt.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-16 kl. 19:20.
Citera
2016-10-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men enligt sms-en blev hon också väldigt upprörd när han inte svarade eller lät höra av sig. På det området var de lika goda kålsupare bägge två.
Om hon hade velat avsluta, skulle hon ju inte tjatat på honom att höra av sig utan varit tacksam för att det var tyst från honom.

Ja, fast någon här i tråden skrev att det är vanligt att våldsoffer vill ha koll och blir stressade av tystnad från psykopaten för då vet de inte vad han gör och vilket humör han är på.

Men absolut är det mer ömsesidig relation mellan dem än vad media ger sken av, speciellt i början när media skrev att de haft typ några dagars kontakt i januari och efter det hade hon helt brutit med honom och han stalkade henne.
Citera
2016-10-16, 20:18
Medlem
Iaftondanss avatar
Ställer frågan igen.

Någon som har Facebook / Instagram länkar till Martin och Lottas konton?

Vad heter Martins Bröder?

Obduktionen på Lotta visar spår av opiater bl.a. Kokain
Senast redigerad av Iaftondans 2016-10-16 kl. 20:21.
Citera
2016-10-16, 20:26
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iaftondans
Ställer frågan igen.

Någon som har Facebook / Instagram länkar till Martin och Lottas konton?

Vad heter Martins Bröder?

Obduktionen på Lotta visar spår av opiater bl.a. Kokain

Järnspettsmannen heter Thomas i förnamn. Jag vet inte om de har samma efternamn.
Citera
2016-10-16, 21:07
Bannlyst
När kommer tingsrättens dom?
Citera
2016-10-16, 21:20
Medlem
Här är Martins bror Thomas

https://www.facebook.com/thomas.jansson.5855
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera