2016-10-16, 17:00
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Hur menar du? Att släppas efter 2/3 av straffet handlar om hur man skött straffet och inte hur farlig man är? Eller har jag fel? Såvida man inte bråkar på anstalten eller tar droger släpps alla efter 2/3.

Det kommer att ändras framöver. Den som begått våldsbrott och blir riskbedömd med risk för återfallsbrott ska inte ut på sista tredjedelen. Du kan läsa mina inlägg tidigare i tråden angående villkorlig prövotid. Regeringen har utrett frågan och det återstår inte mycket för att lagen ändras på punkten. Sedan tror jag att du missat min poäng gällande åklagaren som lade ner Lottas anmälan, och det var fel gjort. Det finns riktlinjer och man har larmat sedan innan hur viktigt det är att fånga upp den som tar stora steget att anmäla. Åklagarmyndigheten utreder internt efter händelsen. Självklart kunde man gjort betydligt mer för att förhindra mordet på Lotta. Det är tragiskt i sammanhanget att så stora systemfel begås.
Citera
2016-10-16, 17:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Hur menar du? Att släppas efter 2/3 av straffet handlar om hur man skött straffet och inte hur farlig man är? Eller har jag fel? Såvida man inte bråkar på anstalten eller tar droger släpps alla efter 2/3.

Så trodde jag också att det var!
Vem ska avgöra om någon - som de fakto följer anstaltens regler - men ändå anses farlig ska släppas?? Hagamannen ansågs ha hög återfallsrisk men fick gå fri.

Vi måste ju har ett regelverk som är rättssäkert och inte höftar till med vem som ska släppas efter 2/3. Att man haft denna 2/3 regel har ju varit för att få intagna att sköta sig och bli mer lätthanterliga på fängelserna. Ska vi ta bort det nu??
Citera
2016-10-16, 17:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du har inte visat några källor på dina påstående ännu, så för alla som läser här ska det framgå att du påstår saker du inte backat upp ännu. Det handlar om mordet på Lotta som Martin då begått och erkänt till stor del. Dom förväntas den 25 oktober, och med det så handlar det inte om hur du anser att en tjej ska leva. Val har man om man kan lämna eller vågar gå vidare med sin anmälan. Det är ett val. Eller då samhället ser till så att ingen på sin villkorliga frigivning är ute och nästlar sig in och misshandlar och dödar andra samhällsmedborgare. Eller då en åklagaren ser risken med den villkorligt frigivna våldsbrottslingen och hans domslut. Kanske åklagaren ansåg att det var en hyvens kille och inte såg riskerna med att han skulle döda igen eller slå sönder någon. Om åklagaren inte såg risken eller polisen med reptilhjärna, så undrar jag varför just Lotta skulle tro att han skulle slå ihjäl henne.

Fast våra gator vimlar ju nuförtiden av människor som är potentiellt livsfarliga, men som inte blivit inlåsta. Ännu. Litar du själv på alla människor du möter i samhället, bara för att de inte är inlåsta..?
Citera
2016-10-16, 17:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Du har rätt. Vid fängelsedom gäller det straffet, och det avkortas med en tredjedel om personen sköter sig i fängelset. Det spelar ingen roll vad kriminalvårdarna tänker om personens fortsatta farlighet ute i samhället. Därför skulle det vara bättre, tror jag, om fler sådana här dårar skulle dömas till rättspsykiatrisk vård. För där är det inte ett exakt tidsbestämt straff, utan det är psykiatriker som tar beslutet om personen fortfarande är farlig eller inte. Är han fortfarande farlig, så förlängs inlåsningen. Sex månader i taget har jag för mig, men jag kan ha fel där.
Citera
2016-10-16, 17:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast våra gator vimlar ju nuförtiden av människor som är potentiellt livsfarliga, men som inte blivit inlåsta. Ännu. Litar du själv på alla människor du möter i samhället, bara för att de inte är inlåsta..?

Nej det gör man ju inte!
Och just därför är det viktigt att undvika ett riskbeteende och vara noga med vem man ger sig in i en relation med. Helt enkelt vara street smart och inte naiv.

Därför låter vi inte 12-14 åriga ungdomar gå på krogen eller inte gärna rumla runt i vissa miljöer mitt i natten. De har inte utvecklat sin förmåga att identifiera faror ännu.
Det hade tyvärr inte 41-åriga Lotta heller.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-16 kl. 18:14.
Citera
2016-10-16, 17:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du har rätt. Vid fängelsedom gäller det straffet, och det avkortas med en tredjedel om personen sköter sig i fängelset. Det spelar ingen roll vad kriminalvårdarna tänker om personens fortsatta farlighet ute i samhället. Därför skulle det vara bättre, tror jag, om fler sådana här dårar skulle dömas till rättspsykiatrisk vård. För där är det inte ett exakt tidsbestämt straff, utan det är psykiatriker som tar beslutet om personen fortfarande är farlig eller inte. Är han fortfarande farlig, så förlängs inlåsningen. Sex månader i taget har jag för mig, men jag kan ha fel där.

På 70-talet dömdes var tredje morddömd till rättspsykiatrisk vård. För 15 år sedan var det hälften så många ca var sjätte. Idag döms var tionde mördare till vård - resterande 90% får fängelse.
Problemet med vården är att den bara är till för den dömde - inte för att straffa vederbörande eller skydda samhället. Om den dömde inte längre är i behov av vården, måste den upphöra och han/hon släppas fri.
Man tar ingen hänsyn till om vederbörande kan insjukna igen i framtiden. Inget aktuellt vårdbehov = ingen inlåsning.

Det kan till och med vara så att någon är sjuk när han mördar - men tillfrisknar direkt efter. Om man kan fastställa att han var sjuk då men är frisk nu - så släpps han direkt utan vård eller något straff alls - det kan se väldigt tokigt ut för hans offer.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-16 kl. 18:04.
Citera
2016-10-16, 18:07
Medlem
Jag tror nog att Lotta upptäckte rätt tidigt vad det var för person hon träffade men hon var alldeles för rädd för honom för att agera på ett rationellt och sunt sätt. Hon visste helt enkelt hur hon skulle få en ände på förhållandet utan att varken hon eller någon annan kom till skada. En tvättäkta psykopat vet nog hur man ska kontrollera sina kvinnor, han har ju flera gånger sagt att det är han som avgör när förhållandet är över. En människa som lever i skräck handlar ofta helt fel, enligt andras sätt att se.
Citera
2016-10-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
På 70-talet dömdes var tredje morddömd till rättspsykiatrisk vård. För 15 år sedan var det hälften så många ca var sjätte. Idag döms var tionde mördare till vård - resterande 90% får fängelse.
Problemet med vården är att den bara är till för den dömde - inte för att straffa vederbörande eller skydda samhället. Om den dömde inte längre är i behov av vården, måste den upphöra och han/hon släppas fri.
Man tar ingen hänsyn till om vederbörande kan insjukna igen i framtiden. Inget aktuellt vårdbehov = ingen inlåsning.

Det kan till och med vara så att någon är sjuk när han mördar - men tillfrisknar direkt efter. Om man kan fastställa att han var sjuk då men är frisk nu - så släpps han direkt utan vård eller något straff alls - det kan se väldigt tokigt ut för hans offer.

Då kan personen efter friskförklaringen spendera kvarvarande tid av egentliga strafftiden som person skulle eller fick som straff i fängelse som frisk från sjukvård.
Citera
2016-10-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tvärtom verkar Lotta ha insett snabbt hur farlig han var. Hon var ju rädd för honom och han hotade ju henne. Problemet var väl snarare att hon inte vågade dra sig ur det hela.

Hon hade inte behövt inse det. Hon hade bara behövt tittat på hur han såg ut så hade hon levt idag. Men tydligen var hon blind när hon tittade på honom. Det har aldrig, och det kommer aldrig, att existera en snäll, skötsam kille som har en tatuering på huvudet/i ansiktet. Och det förstår alla människor över 13 år.

Inte vågade dra sig ut? Hon ville ju skaffa barn med honom några dagar innan hon dog? Hon ville inte alls det dra sig ur. Hon ville OMVÄNDA honom och göra den stygga pojken till en snäll pojke. Hon ville inte dra sig ur. Hon ville skaffa familj med honom och dela livet med honom. Det finns bevis på det i sms-konversationen. Hennes egna ord.
Citera
2016-10-16, 18:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sdnf
Då kan personen efter friskförklaringen spendera kvarvarande tid av egentliga strafftiden som person skulle eller fick som straff i fängelse som frisk från sjukvård.

Jo det är det ju många som hävdat under alla år.

Problemet är att man inte anses vara ansvarig för sina handlingar om man döms till rättspsykiatrisk vård. Man kanske inte ens vet eller minns vad man gjort.
Hjärnan var sjuk och ur funktion helt enkelt.
Vi anser ju inte att man ska straffas för att man blivit sjuk.

Om man kör av vägen o kör på någon för att man fått en hjärnblödning, straffas man inte heller. Inte ens om man tillfrisknar helt efter hjärnblödningen.

På samma sätt anser man att ett sjukt psyke/hjärna som tillfrisknar inte ska bestraffas.
Personen anses inte ansvarig varken för att ha blivit sjuk eller för vad sjukdomen ställt till med.

Lika lite som vi kan straffa föraren med hjärnblödningen när han tillfrisknar.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-16 kl. 18:28.
Citera
2016-10-16, 18:32
Medlem
Läser i FUP:en ett utdrag ur MJ:s försöksutskrivningsjournal: Han kommer till möten och är berusad , han berättar att han vid andra tillfällen har druckit stora mängder alkohol, han lämnar återbud till möten under förespegling att vara sjuk( vem kollar upp det) , han diskuterar passansökning och utlandsvistelse. Man häpnar!!!! Är det så det så frivården fungerar? Man vet att man har att göra med en man som har ett långt dokumenterat missbruk bakom sig och gör inget åt att han använder alkohol/droger igen. Han testas inte ens. Inte undrar på att det slutade som det gjorde för Lotta och inte undra på att vi har det samhälle vi har
Citera
2016-10-16, 18:34
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Följ denna länk och titta på bilderna på honom. Ringer det verkligen ingen varningsklocka när du ser honom?

http://www.exponerat.net/svensk-psykopat-villkorligt-frigiven-slog-ihjal-sin-fore-detta-tjej/

Riktigt obehaglig typ. Jag har stött på 3 psykopater av Martins kaliber. Bara man är i närheten av dem känner man att man ska hålla sig borta. Narcissistiskt lagda som in i helvete. Deras närmsta vänner är ofta likasinnade eller svaga individer som har svårt att stå upp för sig själva. Personer som ser upp till dessa killar.

Om Exponerats uppgifter stämmer, att han gick ut på gården efteråt och skrek att han "dödat fittan" så är livstidsdomen klappad och klar. Det var uppgifter som jag inte kände till och har inte sett det nämnas någon annanstans men stämmer de så är det som sagt kört för honom, lyckligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in