Citat:
Ursprungligen postat av
Noicer
Mjölk dricks gärna av abstinenta heroinister pga kräkningarna. Om det är spya på handduken så kan mjölkpaketet tillhört dumparen oavsett om denna är missbrukare.
Tack för info. Det tror jag på.
Heroinabstinens är ju förfärlig, och allehanda ersättningskemikalier används, tillsammans med den enkla mat och dryck som knarkaren eventuellt orkar med (soppor, mjölk, glass, läsk osv). Om knarkaren inte vårdas på sjukhus eller behandlingshem är uppfinningsrikedomen säkert stor - whatever takes you through the night is quite alright ...
Men som sagt var, att en geggig handduk hittas precis i närheten av en styckmördares dumpningsplats, det måste betraktas som naturligt, och offret och hennes bekanta var tunga missbrukare, så det vore inte konstigt om gärningsmannen själv sölade ner handduken, om han var full, heroinabstinent osv. Och handduken och geggan på den behöver ju inte ha varit kontroversiella ...
Gärningsmannen var väl klar med handduken, som var i stort sett värdelös, geggig som den var.
* * *
Jag har också funderat vidare, på den väldigt elastiska tidslinjen - vi har ju knappt någon aning om när offret dog, och teoretiskt sett kan hon ha dött ett par veckor senare än man har trott. Da Costa
kan ha levt i slutet av juni, eller kring månadsskiftet - det finns inga medicinska detaljer som direkt talar emot detta påstående.
Tidsspannet man kan laborera med är ung två veckor (mitten av juni till månadsskiftet).
Och jag slänger nu ur mig en väldigt, väldigt lös idé ... tänk om (nu spekulerar jag) da Costa höll sig undan 2 ggr i juni, och när hon försvann andra gången (efter den 15/6) gömde hon sig kanske inomhus, försökte tända av, och avled.
Jag fick den här lösa idén när jag fick reda på att Saba stal enkel mat precis i början av juli 1984, på Norrmalm (smör, bröd och mjölk stal hon).
Det finns också lösa uppgifter om att da Costa var sjuk i juni, att det var nåt fel med lungorna eller luftrören, och jag undrar (på väldigt lösa grunder), om Saba stal mat till en sängliggande sjukling, som inte hade någon större aptit, dvs da Costa ...
Jag har säkert helt fel ...
Men vi kan iaf notera Sabas och hennes kompis beteenden (hon snattade tillsammans med ed berusad missbrukare som antagligen kände da Costa).
När paret har förhörts (ett par månader efter snatteriet) har de förnekat varandra i förhör - de har dolt och förringat sin relation.
I början av juli hade de däremot inget emot att synas tillsammans och snatta tillsammans.
Jag tror att da Costas död var skälet till brytningen mellan Saba och hennes kompis, och anledningen till att de hängde ihop i juli var kanske enkel - da Costas kvarlevor hade inte hittats, men
troligen visste Saba och kompisen att da Costa var död.
Eller så var da Costa inte död den 3/7 ... de första kvarlevorna hittades den 18/7, och två veckor kan kanske ha varit tillräckligt lång tid för att kvarlevorna skulle nå den grad av förruttnelse som noterades av läkare ...
Och om både Saba och hennes kompis kände till da Costas död två veckor innan det första säckfyndet tror jag att de hade gått skilda vägar tidigt, istället för sent, som de gjorde under hösten 1984 ...