2016-10-16, 10:58
Medlem
Tropicanans avatar
Antar att detta är en väldigt vanlig och tjatig fråga här på FB.
Men i och med att jag inte hittar tråd där någon druckit den mängd som jag så skapar jag en ny!

Drack nämligen en grogg klockan 21:30 igår cirka 20% vodka 80% läsk.
Sedan en red bull vodka på stan vid 23:30.
Sedan var jag klar där och stack hem igen. Nu skulle jag behöva köra klockan 12 idag, Men råder det minsta tvivel om att jag inte är på 0.00 promille så lägger jag ner planerna totalt istället.

Är en normalbyggd man!
Citera
2016-10-16, 11:10
Medlem
tegelpanna123s avatar
Två groggar:

Grogg hemma = 10cl sprit
Grogg ute = 6cl sprit

Totalt 16cl sprit

Förbränning -> 2cl/h --> 16\2=8h

En säker avvägning ger att vi börjar räkna från midnatt, vilket ger 00.00 +08.00 -->08.00

Kl.08.00 har du garanterat 0 promille i blodet.

Kör försiktigt!
Citera
2016-10-16, 11:57
Medlem
tegelpanna123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillboy
Man bränner ca 1 sprit per dygn så var försiktig din haschtomte hoppas du dör

Dagens Svenska skola........
Citera
2016-10-16, 17:13
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Antar att detta är en väldigt vanlig och tjatig fråga här på FB.
Men i och med att jag inte hittar tråd där någon druckit den mängd som jag så skapar jag en ny!

Drack nämligen en grogg klockan 21:30 igår cirka 20% vodka 80% läsk.
Sedan en red bull vodka på stan vid 23:30.
Sedan var jag klar där och stack hem igen. Nu skulle jag behöva köra klockan 12 idag, Men råder det minsta tvivel om att jag inte är på 0.00 promille så lägger jag ner planerna totalt istället.

Är en normalbyggd man!
Jag räknar alltid med att kunna köra efter 12 timmar efter jag druckit. Sen får det bära eller brista.
Citera
2016-10-16, 17:20
Medlem
Shoffens avatar
Man ska heller inte köra dagen efter ett alkohol intag.
Fråga dig själv om du hade klarat av att hantera en eventuell olycka med dödlig utgång bara för du var tvungen att köra bil efter en kväll med alkohol.
Citera
2016-10-16, 18:28
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Fråga dig själv om du hade klarat av att hantera en eventuell olycka med dödlig utgång bara för du var tvungen att köra bil efter en kväll med alkohol.
Så länge promillehalten ligger under den lagliga gränsen ser jag inget problem med att köra.
Citera
2016-10-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen

Gissar att du har nytaget körkort?

Definiera alkoholintag. 3 öl gör en inte till en sämre förare dagen efter. Även 6 bira funkar bra i min bok.

Sen om man varit ute på en redig jävla skiva och kommer under 0.2 vid 18-tiden (eller 12-tiden) är man nog inte i skick att köra alls den dagen.
Citera
2016-10-17, 22:47
Medlem
Om man dricker så mycket att man måste fundera på om man kan köra dagen efter skall man nog låta bli att köra. Antingen dricker man mindre alternativt inte alls, eller får någon annan köra.
Jätteenkelt!
Citera
2016-10-19, 18:30
Medlem
Tropicanans avatar
Tycker du 2 groggar låter mycket eller?
Citera
2016-10-20, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Tycker du 2 groggar låter mycket eller?

Syftar du på mitt inlägg ovan?
Jag lade ingen värdering i hur mycket du eller någon annan dricker.
Det jag menade var att, som jag skrev, om man druckit så mycket att man måste fundera/räkna på om man är nykter och kan köra så kanske man inte skall köra.
Om det sedan innebär att man dricker två 6cl groggar klockan 19,00 eller ett flak öl och ett gäng shots i baren kl 23,30 låter jag vara osagt.
Kommer tanken upp när man vaknar och man är osäker så kanske man skall gå. För både sin egen och andras skull.
Citera
2016-10-20, 00:51
Medlem
Neksnors avatar
Ladda ner systembolagets app.
https://www.systembolaget.se/om-alko...-promillekoll/
Jag har aldrig blivit stoppad av alkolås när jag har varit ärlig mot den appen. Jag har för övrigt aldrig blivit stoppad av alkolås. Appen och alkolåsen har däremot lärt mig att man kan må skit, med tillhörande olämplighet som förare, trots att man är tillräckligt nykter för att få köra.
Citera
2016-10-20, 22:49
Moderator
Oddballs avatar
Trafik och körkortsfrågor --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem