Citat:
Ursprungligen postat av
newbiecracker
Det verkar ha hänt väldigt mycket sen du bodde i Sthlm. Vem jag är och hur jag lever är inte särskilt väsentligt, men i det här fallet kan jag säga att jag rätt tryggt kan påstå hur det är att leva i Sthlms city, med nattlivet, karriären, kvinnor, singelmarknaden och yadayada eftersom jag bott i stan i hela mitt liv vilket är 40+ år. Detta skriver jag bara för att svara på din fråga om "varifrån jag får min bild av stockholmare".
Det framträder rätt tydligt i den här tråden att det verkar vara helt olika liv i stad resp glesbygd/småstad, vad som anses "normalt" och inte. Sthlm har en utpräglad singelkultur, mycket droger florerar och nattlivet har boomat sen ungefär tidigt nittiotal. Det är en jävla hets om träning och botox och sillisar. I Vimmerby skulle Lotta möjligen sticka ut. I Sthlm är hon hur normal som helst, möjligen med lägre inkomst och bildning för hennes område (Bromma) där var och varannan är civilekonom, jurist, ingenjör etc –*vilket förklarar att hon bodde i andrahand; med det jobbet lär hon inte ha kommit någon vart på bostadsrättsmarknaden.
Sociokulturellt befann hon sig i arbetarklassen vilket också förklarar hennes utseendeskoder, val av raggningsdomäner etc. So what? Hon tillhörde en gigantisk grupp med kvinnor. Vem som helst av dem hade kunnat råka ut för GM.
Fast mina gamla vänner, som bor kvar i Stockholm och är runt omkring Lottas ålder, lever inte som hon. De har antingen familjer och bor i så fall i villor i ytterområdena eller i bostadsrätt i innerstaden (och i så fall har de även lantställen att åka till på helger och skollov). Silikonbröst, tatueringar, navelpiercings, rakat underliv, anabola, kokain och liknande kommer inte på fråga, det finns inte i samma värld. Men på något mystiskt sätt har de lyckats hitta sina män/fruar utan att behöva delta i en singelmarknad där dom tillbehören är nödvändiga (enligt dig).
Eller så är dom ensamstående och nöjda med att vara det, ägnar sig i stället åt t.ex. att satsa allt på karriären, eller arbeta ideellt eller ägna sig åt kultur av olika slag... dansa folkdans, gå på operan, gå kvällskurser i att spinna och väva... I så fall (de som är ensamstående) kan de bo i hyresrätter i "vanliga" ytterområden, men självklart med förstahandskontrakt i den åldern.
Det enda som stämmer är botox, men det beror nog mer på åldern än på livsstilen...