2016-10-16, 03:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag tänkte mest på den gamla teorin om att de ouppklarade prostitutionsmorden kan ha nåt samband, kan Safarik ha dammat av den och satt på sina FBI-glasögon och tillfört sin syn på seriemördarteorin? Det skulle vara högst intressant om det blir verklighet!

Och varför skulle inte BÅ ha tillgång till allt, han är mig veterligt ff tjänstledig från polisen men borde rimligtvis kunna få ut vad han än begär?

Menar du arbetsvagnen på eller precis i närheten av FP1? Vem exakt har fixat spritfester och kört dit prostituerade? Flera samtidigt eller en och en?

Det beror väl på vem/vad sekretessen skyddar. Fallet är ju preskat så det finns egentligen inget skäl för en snut specifikt att få ut något.
Citera
2016-10-16, 03:25
Medlem
Citat:
Det finns inga trovärdiga väl underbyggda uppgifter från några vittnen överhuvudtaget som säger att Catrine da Costa nu skulle bo med vare sig Robert eller Vinof strax innan hon avled.

Ingen har påstått att C skulle bo med Vinof, och jag ber dig (som många, många andra debattörer redan har gjort) att åtminstone läsa inlägg ordentligt innan du börjar ordbajsa.

Att C, hennes väninna SS och Robert träffades i juni och planerade boende ihop, och att SS kände Robert mycket väl, det behöver inte diskuteras. Allt detta går att utläsa enkelt, om man bemödar sig om att skaffa rätt källor. Och du kanske skulle skaffa sig nya källor själv, förutom Hanna Olssons bok och Flashback

Jag anser själv att TÅ är ett av de mest intressanta och centrala vittnena, och f.ö. är kontakten mellan SS och Robert troligen ordentligt dokumenterad. Troligen har de kommenterat sin relation själva, under 1984, och isf finns deras kommentarer antecknade.

Jag återkommer till detta, och ber dig vänligt att fortsätta begrava dig i ditt eget ordbajs och gröta vidare bland dina totalt värdelösa uppslag, istället för att slösa bort min och andras tid. Pyssla med ditt du

Lycka till

Jag och andra gissar inte längre. Vi skriver om högst konkreta relationer och händelser, och C hade av allt att döma två kopplingar till Eugeniavägen. Vi har 75% av fallets lösning.

Ha så kul
Citera
2016-10-16, 03:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Safarik kan mycket väl i förväg sägas vara opartisk och utan förutfattade meningar, faktum är att han är nog precis rätt man att göra en analys som i förväg kan antas vara väl underbyggd av tidigare kända fakta runt den här typen av mord.
På vilket material från utredningen grundar sig denne Safariks analys? Safarik är knappast svensktalande. Vilka förutsättningar har han då haft att tillgodogöra sig materialet?

Citat:
Det finns inga trovärdiga väl underbyggda uppgifter från några vittnen överhuvudtaget som säger att Catrine da Costa nu skulle bo med vare sig Robert eller Vinof strax innan hon avled.
Vad menar du nu? Har någon hävdat att da Costa skulle ha bott med Robert eller Vinof strax innan hon avled?
Citera
2016-10-16, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har någon hävdat att da Costa skulle ha bott med Robert eller Vinof strax innan hon avled?

Det var säkerligen såhär: Robert och Saba hade en utvecklad kontakt, och i juni försökte både Saba, Robert och C arrangera ett boende tillsammans, men C kom inte hem till Saba (sa Saba iaf till polisen), och C höll sig istället undan i en vecka, tom den 15/6, eller däromkring.

Vinof erbjöd inte boende åt C, men han var nog mkt medveten om vad Robert pysslade med, eftersom han kände Robert länge, och de träffades ju i juni, pga Roberts bilstöld. ´

Robert var ju Vinofs flyttgubbe, knappast nån främling, och Robert jobbade på Eugeniavägen i mer än två år, och troligen sedan Billiga Anderssons start (1980).

Saba ville inte kännas vid hela mötet (C träffade Saba tillsammans med Robert och TÅ), men TÅ visste inte vad som fick sägas när han förhördes, och han hade ju inget att dölja, så han beskrev den jättestora kille som Saba mörkade (nämligen Robert).

TÅ poängterade (i förhör) hur väldigt, väldigt stor och lång Sabas och Catrines manliga kompis var, och i början av juli dyker Robert upp igen, tillsammans med Saba (paret förekom i en egen utredning som var skild från da Costa-utredningen).

Missbrukarparet (Saba + Robert) polisanmäldes, och förhördes också, på hösten 1984. Om Saba och Robert var kompisar eller hade en relation vet vi inte, men att de kände varandra väl verkar vara odiskutabelt.

Jag förmodar att Robert var en attraktiv rumskompis, pga storleken. Det var nog många tjejer som ville gömma sig bakom honom, men han var ju ökänt problematisk också, med ett förfärligt humör och usel impulskontroll. Han var nog en sådan person som inte ska dricka sprit alls, punkt slut.

Utan sprit och droger var han ok, som de flesta andra, och när han var påverkad vad han en renrasig katastrof.

Jag gissar att C bangade pga Robert, och han kan också vara skälet till att Saba flyttade ofta 1984.

Vi vet ju vad som hände med Monika, och Saba hade nog också jobbiga stunder med Robert.

Och på tal om Monika ... när vi kan sammankoppla C och Robert är det väldigt nära till Monika, men vi vet fortfarande inte när hon kommer in i Roberts liv ...

Och vi vet inte var C, Saba och Robert skulle bo. C ville bort från TÅ, och gav ju ingen adress till honom ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-10-16 kl. 05:12.
Citera
2016-10-16, 05:55
Medlem
Och jag tror att vi kan börja städa bland teorierna. Gamla kandidater som Gonerka, Solnamannen, Uffe och TÅ är inte längre tänkbara mordvittnen eller mördare. Linjen mellan möjliga centrala vittnen och möjliga gärningsmän ska nog dras så enkelt som möjligt. Nära relationer, färska konflikter och enkla geografiska samband ska nog prioriteras.

Den här mördaren var ingen spännande seriemördare, och han rörde sig inte i geniala mönster alls.

Jag tycker iofs att TÅ har varit väldigt komplex och intressant, för han var verkligen förtjust i C, och ville bygga en riktig relation med henne, och svartsjuka har drivit många mördare, men jag tror inte att TÅ mördade C. Han och BM försvann säkerligen ur hennes liv i mitten av juni, strax innan hon dog.

Robert passar f.ö. utmärkt ihop med "Kristines" berättelse (som TÅ återgav för polisen). Om C verkligen stack med en nymuckad kille i juni så passar Robert in i scenariot igen, för han satt verkligen i häktet i början av juni, och TÅ kände igen Saba, men inte Robert, som hade lämnat häktet på Kungsholmen kl 16 den 7/6, där hans kompis Martin också satt, efter inbrottet och bilstölden, på Eugeniavägen.
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-10-16 kl. 06:17.
Citera
2016-10-16, 09:35
Medlem
Citat:
(det fetade i ditt inlägg)

Låt oss ta det här i tur och ordning nu.

1. Safarik är en utomstående expert som kommer att medverka i ett program som kommer att behandla da Costa fallet och denne Safarik kan mycket väl i förväg sägas vara opartisk och utan förutfattade meningar, faktum är att han är nog precis rätt man att göra en analys som i förväg kan antas vara väl underbyggd av tidigare kända fakta runt den här typen av mord. Den stora anledningen till att du redan nu reserverar dig mot vad han kommer att komma fram till är troligtvis att spåren kommer att leda i rakt motsatt riktning från dina favoritmisstänkta Robert och Vinof.

Fast det spelar väl ingen roll hur mycket erfarenhet eller kunskaper Safarik har, vilka slutsatser kan han dra när han inte kan läsa, eller kanske inte ens får tillgång till allt material? De översätter knappast 15,000 sidor, inte ens de som läst allt material på svenska har kunnat lösa fallet. Nej om det här programmet hade kommit fram till en ny lösning på fallet hade det läckt ut nu, de har inget, tyvärr.
Citera
2016-10-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Det är en möjlig tidsmarkör, och att man inte tog fingeravtryck från det är ganska fantastiskt. Tänk vad det kunde berätta ... kanske fanns också DNA på det, som kom från den som drack ur paketet.

Polisen försökte hitta fingeravtryck men fann inget.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/K%205990%2084%20TR%20308%2084/Fyndplats6001_zpsd2650765.jpg.html

Paketet syns uppe i högra hörnet i den här bilden:

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/Fyndplats%201%20Karlberg/costa%20442_zps2fimj5ej.jpg.html
Citera
2016-10-16, 11:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ingen har påstått att C skulle bo med Vinof, och jag ber dig (som många, många andra debattörer redan har gjort) att åtminstone läsa inlägg ordentligt innan du börjar ordbajsa.

Att C, hennes väninna SS och Robert träffades i juni och planerade boende ihop, och att SS kände Robert mycket väl, det behöver inte diskuteras. Allt detta går att utläsa enkelt, om man bemödar sig om att skaffa rätt källor. Och du kanske skulle skaffa sig nya källor själv, förutom Hanna Olssons bok och Flashback

Jag anser själv att TÅ är ett av de mest intressanta och centrala vittnena, och f.ö. är kontakten mellan SS och Robert troligen ordentligt dokumenterad. Troligen har de kommenterat sin relation själva, under 1984, och isf finns deras kommentarer antecknade.

Jag återkommer till detta, och ber dig vänligt att fortsätta begrava dig i ditt eget ordbajs och gröta vidare bland dina totalt värdelösa uppslag, istället för att slösa bort min och andras tid. Pyssla med ditt du

Lycka till

Jag och andra gissar inte längre. Vi skriver om högst konkreta relationer och händelser, och C hade av allt att döma två kopplingar till Eugeniavägen. Vi har 75% av fallets lösning.

Ha så kul

(det fetade)

Tycker det verkar som att ni gissar i högsta grad, kan inte du förklara hur dom här två "kopplingarna" utgör något som helst bevis för inblandning i Catrines död? Vem har dödat och styckat henne och inte minst varför? Är Saba och Robert de skyldiga? Utspelades hela dramat i Vinofs lokaler på Eugeniavägen 25 ? Var också han inblandad?

75% av fallets lösning låter riktigt bra jobbat så här långt, när kommer dom där resterande 25%?
Citera
2016-10-16, 12:37
Medlem
Draifoss avatar
Rättelse

Jag skrev tidigare att de två hopknutna säckarna vid Eugeniavägen låg tillsammans i en oknuten yttersäck, och att detta talade mot att säckarna skulle ha fraktats dit i separata ytteremballage som t.ex. två vanliga papperskassar. Jag var lite dåligt påläst här, och uppgiften om att de hopknutna säckarna låg i samma yttersäck hade jag tydligen hittat på själv. Jag läste i FUP nu att kroppsdelarna vid Eugeniavägen "låg fördelade i två knutna säckar som i sin tur låg i var sina oknutna säckar".

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/K%205990%2084%20TR%20308%2084/Fyndplats15001_zps966624f4.jpg.html

Det finns alltså inget som talar emot att de två säckarna vid Eugeniavägen bars dit i två lättare ytteremballage, ett i varje hand. Det finns heller ingenting som talar emot att de två säckarna vid Eugeniavägen dumpades vid två olika tillfällen (t.ex. två vändor med en liten shoppingvagn). Som jag förstår det kan alltså gärningsmannen lika gärna ha gått fyra promenader totalt.
Citera
2016-10-16, 13:00
Medlem
Safarik har inte besökt Sverige i syfte att lösa mordfall. Han jobbar med TV. Syftet är säkert att belysa, aktualisera och skaka om ev misstänkta. Hoppas de har prioriterat översatt FUP framför bilder på Safarik som med bekymrad min pekar ut väderstreck under Essingeleden.

Mjölk dricks gärna av abstinenta heroinister pga kräkningarna. Om det är spya på handduken så kan mjölkpaketet tillhört dumparen oavsett om denna är missbrukare.
Citera
2016-10-16, 13:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Från likdelarna bör geggan inte ha kommit; ingenstans finns uppgifter om att C:s DNA förekom i den.
Jag har för mig att de skickade den på analys, men att eventuellt DNA var förstört av regnet.

Citat:
Att handduken anpassats till något bestämt utrymme (en kattbur, en bag, en ryggsäck osv) verkar ju rimligt, och särskilt stor bör handduken inte ha varit, om den var dubbelvikt. Den var väl 80 x 40 cm eller nåt sånt, ett normalt badlakan, som bör ha blivit en fyrkant som var 40 x 40 cm, eller nåt sånt ...
Handduken var 85 x 50, och var vikt med två vikningar. Den hopvikta handduken bör alltså ha varit ca: 42 x 25 (alternativt 50 x 21).
Citera
2016-10-16, 15:13
Medlem
Aha, tack för rättelse 😊
Det blev en rektangel alltså...

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har för mig att de skickade den på analys, men att eventuellt DNA var förstört av regnet.

Handduken var 85 x 50, och var vikt med två vikningar. Den hopvikta handduken bör alltså ha varit ca: 42 x 25 (alternativt 50 x 21).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in