2016-10-16, 10:16
Medlem
Studsbolls avatar
De senaste siffrorna från SIFO är glädjande, men väcker flera frågor kring SDs ökning. Jag tror de flesta inser att SD ligger betydligt högre än SIFO får fram och det inser SIFO också; det är möjligt att de nu börjar ändra viktningen och att ökningen inte är en ökning utan en apassning till verkligheten. Men om det inte är så är ökningen mycket betydelsefull då det gäller tolka folkets generella vilja att få slut på invandringskaoset och alla dess följder. Vad folket säger är att de vill ha hårda, direkta åtgärder och de misstror de övriga partiers vilja och förmåga att genomföra detta. Och det är just detta som är det intressanta; SD är inte särskilt olika M då det gäller flyktingfrågan eftersom M helt sonika tagit till sig SDs politik och gjort den till din egen. Vad som egentligen skiljer partierna åt är att SD (och indirekt deras väljare) kallas rasister och förföljs och särbehandas. Min tolkning av en ökning är att folk i själva verket tilltalas av det som SD anklagas för och önskar betydligt hårdare tag, de hoppas på verklig och omedelbar förändring. Så det komiska i SDs framgång är att den skapats av media och övriga partier just genom att utmåla SD som mer radikala än de själva är. SD-dreven är en ständigt pågående valkampanj som lyfter SD iställer för att sänka dem.
2016-10-16, 10:46
Medlem
Tsarevitjs avatar
Ganska intressant att samma dag som Wolodarski rapar upp alla "skandaler" inom SD den senaste tiden så ökar detta parti mest i den senaste SIFO-undersökningen. Dessutom påstår han att SD nu nått sin gräns och inte kommer att växa mycket mer. När SD går framåt t o m i SIFO är det fråga om en reell ökning. Stackars Peter, han lever i en önskevärld långt borta från den verklighet, som vanliga medborgare har att tampas med. De, som dagligen i trafiken, i skolan, på arbetsplatsen, på akutmottagningen och inte minst i bostadsområdet, måste möta mångkulturens representanter.
2016-10-16, 10:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Ganska intressant att samma dag som Wolodarski rapar upp alla "skandaler" inom SD den senaste tiden så ökar detta parti mest i den senaste SIFO-undersökningen. Dessutom påstår han att SD nu nått sin gräns och inte kommer att växa mycket mer.
Har Wolodarski påstått att SD nått "taket" i opinionen? Då sällar han sig ju till en linje av profeter som tidigare sagt samma sak.

Stieg Larsson, Henrik Arnstad, Peter Wolodarski, där har önsketänkandet triumferat. Men eftervärldens hånskratt har fallit hårt över deras tramsande.
2016-10-16, 11:03
Medlem
Sqrbankens avatar
Nu kliar man sig i håret på många kontor i landet. Som ni andra redan varit inne på så kan denna "Oktoberkampanj" mot SD vara den ambitiösaste hittills.

Känslan är att den har varit planerad länge med många aktörer inblandade för att tillsammans på given signal släppa lös helvetet för att krönas med partiledardebatten i Agenda och i RD. Här skulle sen övriga partiledare bidra med att debattera mindre sakpolitiskt än någonsin för att från alla fronter dra rasist, nazist och rysskortet.

Resultatet blev att SD förefaller plocka röster från S och stiger stabilt i SIFO; institutet som alltid underpresterar (medvetet?) med att leverera en korrekt sverigedemokratisk opinion.

LO-köpta ledarredaktionen på Aftonbladet, som gått i tätet och hatat mest, får helt klart slicka såren - igen.

Edit: Har fröken Mellin ens kommenterat dagens Sifo? Sett att i stort sett alla andra tidningars politiska reportrar skrivit om den.
Senast redigerad av Sqrbanken 2016-10-16 kl. 11:12.
2016-10-16, 11:42
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SD har ökat sin "potential" men denna typ av mätning vill jag tolka försiktigt. Om man nu inte gör denna typ av mätning så ofta så man kan se en trend.

Det verkar i alla fall som att många tveksamma vid valurnorna kan lägga i rösten på SD....såvitt han har med sig denna även för SD. Positivt är att S inte har så stor potential, den ser ut att ha minskat. Och M behöver ju ha en partiledare som kan ge klara besked, det har man inte. Annars har M en mycket stor potential, USCH!! ... ....Uppmarschen för SD tror jag kommer under 2017, jag tror inte man kan dölja detta genom manipulationer, inte hur länge som helst.

Jag gissar att de som anger M som "andrahandsval", till största delen är SD:are. Och många av dem dessutom f.d. M-väljare.
2016-10-16, 12:04
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Fan, jag tror jag hänger mig. Tidernas bästa och samordnade rasist-nazist-kampanj mot SD i Aftonbladet, Expressen, Aktuellt, Rapport samt i riksdagen från sju partier. Sen ÖKAR detta eländiga skitparti i Sifo. Fattar ni, ÖKAR? Vad i hela h-e ska vi übergoda människor med rätt värdegrund ta oss till? Ingenting hjälper

/ reidar

Poängen för de dokumenterade skojarna på Sifo är givetvis, i första hand, själva ökningen för SD - trots den ambitiösa kampanjen!

Och 16,8% hos Sifo bör naturligtvis i verkligheten motsvara minst 26,16 procent...
Senast redigerad av Bellania 2016-10-16 kl. 12:07.
2016-10-16, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Har Wolodarski påstått att SD nått "taket" i opinionen? Då sällar han sig ju till en linje av profeter som tidigare sagt samma sak.

Stieg Larsson, Henrik Arnstad, Peter Wolodarski, där har önsketänkandet triumferat. Men eftervärldens hånskratt har fallit hårt över deras tramsande.

Trodde innan sommaren det skulle komma någon spektakulär händelse som lyfter SD.
Typ förra sommaren med Eritrea-negerns bravader på IKEA i Västerås.
Denna sommar har mera uppmärksammade händelser lyst med sin frånvaro, trots tusentals mindre incidenter med bränder, upplopp och mycket annat!

De nyanländas stordåd på Gotland för två veckor sedan har väckt enormt medialt intresse, och blir nog lyftet detta år för SD!
2016-10-16, 12:14
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Fan, jag tror jag hänger mig. Tidernas bästa och samordnade rasist-nazist-kampanj mot SD i Aftonbladet, Expressen, Aktuellt, Rapport samt i riksdagen från sju partier. Sen ÖKAR detta eländiga skitparti i Sifo. Fattar ni, ÖKAR? Vad i hela h-e ska vi übergoda människor med rätt värdegrund ta oss till? Ingenting hjälper

/ reidar
Man kan inte utläsa någonting alls från en enskild mätning!

2016-10-16, 12:26
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nu kliar man sig i håret på många kontor i landet. Som ni andra redan varit inne på så kan denna "Oktoberkampanj" mot SD vara den ambitiösaste hittills.

Känslan är att den har varit planerad länge med många aktörer inblandade för att tillsammans på given signal släppa lös helvetet för att krönas med partiledardebatten i Agenda och i RD. Här skulle sen övriga partiledare bidra med att debattera mindre sakpolitiskt än någonsin för att från alla fronter dra rasist, nazist och rysskortet.
Vill bara inflika att även attacken mot FB "råkade" infalla i samma veva.
2016-10-16, 12:35
Medlem
Floragatans avatar
Novus presenterade en undersökning för någon vecka sedan som handlade om alliansväljares inställning till olika samarbetsvarianter för att nå regeringsmakten. Tendensen i undersökningen är intressant, även om jag tror att styrkeförhållandena ser annorlunda ut.

Stödet för en majoritetsregering bestående av M+L+C+KD+S är 31% och har minskat med 5 procentenheter sedan 2015, medan stödet för en minoritetsregering M+L+C+KD+SD-stöd är 27% och har ökat med 6 procentenheter. SR väljer dock att basunera ut rubriken "Alliansväljare föredrar koalition med S", trots att alla tecken tyder på att förhållandet är på väg att bli det omvända.

SD:s M-flörtande bör ha haft betydelse för denna utveckling, trycket på framför allt M-ledningen ökar underifrån och det är såklart en del av SD:s plan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6535847

Angående gårdagens Sifo, även en Sifoökning är en ökning.
2016-10-16, 12:37
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Vill bara inflika att även attacken mot FB "råkade" infalla i samma veva.
Vilken tanke föresvävat mången läsare på fb. Hur illa kunde det inte blivit om fienden inte ddos'at fb och därmed förhindrat att gotlandshändelsen spelat mörka krafter i händerna. 😂😂😂

Saken är den att oavsett va F!enden hittar på och oavsett vem den för stunden representeras av, så binder de rikligt med ris om den egna ryggen.
2016-10-16, 13:02
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Man kan inte utläsa någonting alls från en enskild mätning!

Man och du kanske inte kan - men för de flesta initierade i Tråden går det alldeles utmärkt!

Även om det rör sig om, inte bara kvalificerade utan sannolikt även korrumperade skojare...
Senast redigerad av Bellania 2016-10-16 kl. 13:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in