Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
Allt detta kan man skylla på fuskare som Johaug för det är i botten en fin gammal publikvänlig sport.
Problemet med skidåkning och andra subkultursporter är att de allra flesta ligger på gränsen med pillertrillandet. Man söker mediciner som ökar prestationsförmågan, men inte faller under dopingskalan. Gränsen blir hårfin. Jag tror inte det finns någon i världseliten som inte på något sätt trillar med piller som
(även om de inte finns på dopinglistan) ändå är etiskt tveksamma om friska människor bör ta.
Om man tar en metafor med tävlingsgång: För att ha en chans måste man ligga på gränsen till att springa och därmed riskera diskvalificering. Den som går på ett så säkert sätt att risken att bli diskad är obefintlig, är chanslös.
Lite så tror jag att skidåkare funkar i sitt förhållande till mediciner. Man tar mer än gärna piller, bara det inte är dopingklassat, men det kan ändå vara etiskt förkastligt. Man söker helt enkelt att ligga så nära gränsen till det förbjudna som man kan vara.
Jag blir inte ett dugg förvånad över ett enda dopingfall, hur "oskyldig" åkare det än kan vara. Jag faller inte av stolen om en svensk helyllestjärna också skulle trilla dit. Jag blev inte heller förvånad när Lance Armstrong avslöjades.
Trots att de flesta trodde att den där Hollywoodhistorien om mannen, som besegrade cancern och blev bäst, omöjligt kunde vara ett typiskt sjaskigt dopingfall, när han var i sitt esse.