• 1
  • 2
2016-10-15, 23:50
Medlem
tttttttzzzzzzzzzzs avatar
Var och handlade innan idag och skulle betala naturligtvis, givetvis fungerade inte mitt bankkort då det börjar bil slitet på chippet. Jag försökte med remsan som jag gjort innan någon gång men det fungerade inte då och inte idag heller så varför måste man alltid betala med detta chip? Varför är betalningsterinalerna så emot magnetremsan? Kortet funkar i bankomat i och för sig men har ju inte tid at gå till banken med dessa öppettider som student...
Citera
2016-10-16, 00:11
Medlem
Sämre säkerhet på magnetremsan.
Citera
2016-10-16, 00:29
Medlem
Förr i tiden använde man alltid magnetremsan, men man slutade med det pga bättre säkerhet i chip. Magnetremsor är väldigt enkla att kopiera. Därför är det vanligt att man måste visa leg i samband med när man drar magnetremsan, i stället för kod.
Citera
2016-10-16, 00:29
Medlem
tttttttzzzzzzzzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Sämre säkerhet på magnetremsan.

Varför inte ta bort den helt och hållet i sanna fall om man ändå inte kan betala med den?
Citera
2016-10-16, 00:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tttttttzzzzzzzzzz
Varför inte ta bort den helt och hållet i sanna fall om man ändå inte kan betala med den?

På sikt lär det nog hända, men det finns fortfarande alldeles för många ställen i världen som bara har magnetläsare.
Citera
2016-10-16, 00:38
Medlem
Tippar på att tillverkningskostnaden är så pass billig för att ha den kvar.
Men även så går den att använda i betalstationer som inte tar chip. Dock gör väl typ alla det i Sverige nu.

I vilket fall borde du kunna ringa eller mejla till din bank och beställa nytt kort utan att behöva gå dit.
Citera
2016-10-16, 00:45
Medlem
Min butik brukar kunna dra remsan om chippet krånglar. Men dom måste aktivera det/godkänna i kassan först.
Citera
2016-10-16, 11:00
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Var och handlade innan idag och skulle betala naturligtvis, givetvis fungerade inte mitt bankkort då det börjar bil slitet på chippet. Jag försökte med remsan som jag gjort innan någon gång men det fungerade inte då och inte idag heller så varför måste man alltid betala med detta chip? Varför är betalningsterinalerna så emot magnetremsan? Kortet funkar i bankomat i och för sig men har ju inte tid at gå till banken med dessa öppettider som student...

Beställ ett nytt kort, det brukar inte ta många dagar.

Men rent generellt så verkar i alla fall mitt kort fungera med magnetremsan. Det händer ibland när chipsläsningen misslyckas att det står "swipe card" eller "dra kort" på terminalen. Annars så kan ju kassörskan alltid ta ditt kort och knappa in kortnumret för hand... Det funkar också. (Eventuellt funkar det sistnämnda mindre bra med Visa Electron och Maestro, men det är bara en gissning.)
Citera
2016-10-16, 11:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Kortet funkar i bankomat i och för sig men har ju inte tid at gå till banken med dessa öppettider som student...
Om du inte vill betala avgiften för nytt kort eftersom du förstört chippet så kan du väl handla för kontanter istället när det ändå funkar i bankomat och sedan får du nytt när det går ut?

Ett till alternativ är att skaffa ett avgiftsfritt kort hos Forex som har mycket bättre öppettider även på helgen
Citera
2016-10-16, 13:00
Medlem
Cerwins avatar
Om du stoppar i och tar ur chippet 3 gånger så aktiverar du så att du kan använda remsa.
Citera
2016-10-16, 13:31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokette
att utbildningar kan kräva mer tid än ett arbete är givet men ganska irrelevant för tråden. att använda magnetremsa ska givetvis vara frivilligt.

Nej, magnetremsorna ska bort från korten så fort det bara går. Vi måste göra det svårare för dom kriminella att suga pengar ur systemet genom att utnyttja naiva människor och dåliga säkerhetssystem. Inte för att chip och pin är perfekt heller, men det är väldigt mycket bättre än magnetremsa.
Citera
2016-10-16, 13:32
Medlem
Kokettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, magnetremsorna ska bort från korten så fort det bara går. Vi måste göra det svårare för dom kriminella att suga pengar ur systemet genom att utnyttja naiva människor och dåliga säkerhetssystem. Inte för att chip och pin är perfekt heller, men det är väldigt mycket bättre än magnetremsa.

eller så förklarar man för de sinnesslöa att det finns risker med magnetremsa och låter valet vara upp till dem när chipet krånglar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in