• 1
  • 2
2016-10-16, 14:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokette
eller så förklarar man för de sinnesslöa att det finns risker med magnetremsa och låter valet vara upp till dem när chipet krånglar

Eller så byter man ut kortet när chipet krånglar. Så länge magnetremsorna finns kvar kan man ha en det som ursäkt för att ha en terminal som inte tar chip. Det går ut över alla.
Citera
2016-10-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tttttttzzzzzzzzzz
Kortet funkar i bankomat i och för sig men har ju inte tid at gå till banken med dessa öppettider som student...

Varför ska du gå på banken? Ring telefonbanken eller skicka ett meddelade i internetbanken och be dem skicka ett nytt kort? Du kommer ju ändå inte få ett nytt kort i handen om du går dit, de skickar hem det oavsett.
Citera
2016-10-16, 19:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför ska du gå på banken? Ring telefonbanken eller skicka ett meddelade i internetbanken och be dem skicka ett nytt kort? Du kommer ju ändå inte få ett nytt kort i handen om du går dit, de skickar hem det oavsett.

Så är det, ts verkar göra ett icke problem till något enormt komplicerat.

Själv kapar jag tråden eftersom ämnet är näraliggande; funkar chipförsedda kort i bankomaten även utan magnetremsa tro?

Om så är fallet hade jag tänkt skrapa bort remsan, vips är kortet snabbt betydligt mycket säkrare.
Citera
2016-10-16, 21:07
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Så är det, ts verkar göra ett icke problem till något enormt komplicerat.

Själv kapar jag tråden eftersom ämnet är näraliggande; funkar chipförsedda kort i bankomaten även utan magnetremsa tro?

Om så är fallet hade jag tänkt skrapa bort remsan, vips är kortet snabbt betydligt mycket säkrare.

Det är väl bara att tejpa över den och testa? I affären funkar det i alla fall, för jag har både betalat med hoptejpat kort och ett halvt kort i väntan på nya. Funkar det inte så tar du bort tejpen och allt blir som vanligt :)

Men remsan kan man behöva. Senast i måndags betalade jag parkering i en maskin som bara läste magnetremsa och ej hade något ställe att sätta in chipet på. Det var dessutom på en plats där det hade varit synnerligen opraktiskt att parkera annorstädes, för då hade jag fått gå väldigt långt för att komma dit där jag skulle vara. Jag tycker att det händer även i vanliga mataffärer ibland att man måste dra kortet. Visst kan kassörskan mata in siffrorna i stället, men om hon ser att magnetremsan är bortskrapad så kan hon säkert enligt någon klausul vägra att acceptera kortet.
Citera
2016-10-16, 21:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är väl bara att tejpa över den och testa? I affären funkar det i alla fall, för jag har både betalat med hoptejpat kort och ett halvt kort i väntan på nya. Funkar det inte så tar du bort tejpen och allt blir som vanligt

Men remsan kan man behöva. Senast i måndags betalade jag parkering i en maskin som bara läste magnetremsa och ej hade något ställe att sätta in chipet på. Det var dessutom på en plats där det hade varit synnerligen opraktiskt att parkera annorstädes, för då hade jag fått gå väldigt långt för att komma dit där jag skulle vara. Jag tycker att det händer även i vanliga mataffärer ibland att man måste dra kortet. Visst kan kassörskan mata in siffrorna i stället, men om hon ser att magnetremsan är bortskrapad så kan hon säkert enligt någon klausul vägra att acceptera kortet.

Jo det är väl så, det lär skall tydligen vara svårt att stoppa läsbarheten enbart genom tejp och jag är lite rädd att kleta fast kortet i bankomaten med tejp..

Skrapa är jag inte rädd för, har 3 olika kort så backup finns alltid - något jag rekommenderar alla att skaffa i dagens kortberoende samhälle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in