2016-10-15, 18:46
Medlem
Läkaren som är mycket erfaren med 30 år i branschen och tidigare anställd av Pfizer vet naturligtvis precis allt om krämens egenskaper och steroidens verkan. Ett perfekt medel att använda för långtids mikrodoser som ger poditiva egenskaper just för kvinnliga idrottare. Denna gång var såren på Johaugs läppar värre en tidigare och därmed tar kroppen upp mer av steoriden än vanligt. Detta i samband med förfinad analys gjorde att man åkte fast. Inför denna säsong när Björgen kommer tillbaka är uppbygnaden på försäsongen av största vikt.
Citera
2016-10-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Du glömde att läkaren Bendiksen jobbat på Pfizer.. som gör Trofodermin... Han visste till 100 % att krämen innehöll anabola steroider.. Du vet inget hur länge Johaug intagit denna salva.. Då läkaren jobbat på Pfizer är det troligt att Johaug använt denna salva regelbundet.....Detta är ett preparat som gör att man återhämtar sig snabbare.. och man bygger muskler snabbt.. Det troliga är att Johaug under lång tid använt detta preparat.. efter ordination från Bendiksen.. och att det handlar om systematisk doping.. Med de norska läkarnas inställning till astmamediciner så vet vi att de norska läkarnas förtroende är extremt lågt... Detta kommer att visa sig när ärendet tas till WADA..för efter Antidoping Norges och FIS frikännande av MJS så förstår de som är insatta att norska förbundet och Antidoping Norge lever i symbios.. och Norges kontrollposter i FIS gör att man inte kan lita på deras omdömen. Det är WADA som kommer att ta detta till CAS.

Bendiksen jobbet i Pfizer Norge fra 1995 til 2003. Ellers har jeg svært vanskelig for å vite hvilke implikasjoner akkurat dette punktet har for hva Bendiksen må ha visst eller ikke visst, da jeg ikke vet hvilke arbeidsoppgaver han hadde, om Pfizer allerede på dette tidspunktet hadde kjøpt opp det relevante selskapet eller om dette hadde noen betydning for Pfizer Norge. Som du sikkert er klar over, selges ikke Trofodermin i Norge.

Uavhengig av dette, hvis du leser innlegget mitt nøyere, ser du at jeg også tviler sterkt på at Bendiksen ikke visste at Trofodermin inneholder et stoff som står på forbudt-lista. Det er rett og slett vanskelig å tro på, men det er forsåvidt alternativet også. Det er umulig å vite nøyaktig hva som har skjedd, men som sagt, en nærliggende spekulasjon er at Bendiksen håpet at Keratoplastica ville lege sårene til Johaug, men ettersom det etter et par dager ikke gikk og Johaug ble mer desperat med modelloppdrag og lignende i bakhodet, tok Bendiksen i bruk plan B og satset på at det gikk fint å bruke Trofodermin for å hele såret til Johaug uten at det ville gi utslag. Det er fortsatt ubegripelig amatørmessig, men muligens mer sannsynlig enn at han rett og slett ikke var klar over hva han gjorde? Jeg vet ikke.

Ellers så registrerer jeg at du mener at det gir mening å bruke Trofodermin-krem som doping. Det tviler jeg sterkt på. Samtidig mener du at det var en kjempelykke for Johaug at hun hadde disse store sårene samme dag som at Bendiksen dro på apoteket i Livigno for å kjøpe dopet til Johaug, og tilfeldigvis kjøpte en annen krem som også hjelper mot munnsår. Du mener altså at det er mer sannsynlig at han kjøpte dopet til Johaug på et apotek, enn at Trofodermin-kremen skulle brukes til samme formål som Keratoplastica-kremen, altså som et middel mot såre lepper, på samme dag som Johaug hadde svært såre lepper Tror du må stille litt høyere krav til dine egen resonnement, her.
Citera
2016-10-15, 18:50
Medlem
Izkalls avatar
Återigen. Om nu användande av läppbalsamet är en täckmantel, tror ni inte själva att man har sett till att köpa den då, vid det tillfället? Någon som kan förklara det för mig? Jag kan inte se hur kvittot, huruvida den läkaren var inne och köpte den eller inte är relevant. Det är ju så det borde ha gått till om man har planerat det. Jag vill mena på att det är jätterimligt att det finns både kräm och kvitto, om man nu medvetet har dopat sig. Jag tycker många, inklusive aftonblaskan m.fl. missar det. Ni förutsätter bara att det måste betyda att hon är oskyldig. Jag förstår inte. Vad är det som säger att hon inte använt andra metoder?

Det enda så här långt som kan tala till hennes fördel enligt mig är att hon har uppgivit krämen vid dopingtestet, vilket ju teoretiskt skulle kunna betyda att hon faktiskt inte visste om att den innehöll det förbjudna ämnet. Men å andra sidan kanske de var kyliga och förstod att hon skulle åka dit, så man uppgav den ändå. Men vad jag förstått är det mycket rykten kring det här än så länge. Och att det mörkades i ett par veckor är ju också suspekt.
Citera
2016-10-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Läkaren som är mycket erfaren med 30 år i branschen och tidigare anställd av Pfizer vet naturligtvis precis allt om krämens egenskaper och steroidens verkan. Ett perfekt medel att använda för långtids mikrodoser som ger poditiva egenskaper just för kvinnliga idrottare. Denna gång var såren på Johaugs läppar värre en tidigare och därmed tar kroppen upp mer av steoriden än vanligt. Detta i samband med förfinad analys gjorde att man åkte fast. Inför denna säsong när Björgen kommer tillbaka är uppbygnaden på försäsongen av största vikt.
Precis mina funderingar , Marit är tillbaka , Johaug vet att sprint tävlingarna är hennes akilleshäl och att placera sig väl i sprinten är ett måste för att kunna vinna VC.
Citera
2016-10-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Hei,

Her er det party, kan jeg se:-)

La oss prøve å identifisere den mest sannsynlige, eller de mest sannsynlige forklaringene med basis i kjente fakta.

Jeg gjør her antagelsen at bruk av kremen Trofodermin gir ingen eller liten prestasjonsfremmende effekt, og i alle tilfeller gir liten mening som bruk av dopingmiddel med hensyn på å oppnå prestasjonsfremmende effekt.

La meg legge til at jeg under pressekonferansen hadde ingen tro på forklaringen til Johaug og legen.

I tiden som har gått, har det heldigvis blitt fremlagt dokumentasjon som støtter forklaringen deres, i hvert fall med hensyn på intensjon om å oppnå prestasjonsfremmende effekt.

I begynnelsen av september slet Johaug med svært såre lepper. Det var åpne og blødende sår, samt sprekkdannelse. Dette lar seg dokumentere med bilder og tv-intervjuer.

Den 3.september dro den norske legen til apoteket i Livigno og kjøpte to kremer, Trofodermin og Keratoplastica.

Det er i dag fremlagt kvittering på dette kjøpet, som stemmer overens med forklaringen som legen har gitt. Samtidig har apoteket bekreftet at disse to salvene ble solgt denne dagen. Kun en Trofodermin-salve var blitt solgt mellom 28.august og 3.september, og den ble solgt 3.september.

Da Johaug ble testet, oppga hun å ha brukt legemiddelet Trofodermin.

De to salvene er overlevert til antidoping Norge.

Med bakgrunn i antagelsen om at kremen Trofodermin ikke gir dopingeffekt, følger det at hvis en kan sannsynliggjøre at Johaug har fått i seg stoffet Clostebol via kremen, er det i stor grad sannsynliggjort at Johaug ikke hadde noen intensjon om å oppnå dopingeffekt, eller oppnådde faktisk dopingeffekt som følge av bruk av kremen. Dette vil frikjenne Johaug fra anklager om juks og om å ønske eller faktisk ha oppnådd ulovlig, prestasjonsfremmende effekt. Det vil ikke frikjenne henne fra alt ansvaret, men det er likevel et avgjørende punkt med hensyn på sanksjonsgraden og viktigst av alt har det avgjørende betydning for Johaugs sportslige troverdighet og redelighet, samt implikasjonene for troverdigheten og redeligheten til norsk langrenn som helhet.

Derfor er det i aller høyeste grad relevant å diskutere intensjonen, samt hvordan Johaug fikk i seg stoffet og hvilken effekt det hadde, selv om det ikke fritar henne fra alt ansvar.

Den alternative forklaringen, at Johaug har brukt Clostebol i tablettform, i form av injeksjoner eller spray, er som følge av gitte opplysninger, usannsynlig og favoriseres ikke av logiske prinsipper som for eksempel Occam's razor. Johaug hadde uvanlige store sår på leppene. Legen kjøpte legemidlene samme dag; Johaug brukte begge tubene. Hun oppga legemiddelet på testskjemaet. Det gir ingen mening at de i begynnelsen av september skal planlegge en cover-up i slik detalj, sentrert rundt en tilstand de ikke kontrollerer: Johaugs lepper, for en positiv prøve de naturligvis ikke vet vil komme. Ingen dopere planlegger å få en positiv prøve om 13 dager.

Teorien om at kremen kun er en konstruksjon var avhengig av at kremene aldri ble kjøpt på tidspunktet som legen oppga. Da måtte Johaug ha hatt en plan liggende om å oppgi Trofodermin dersom hun ble testet på et tidspunkt der hun visste hun ville avlegge positiv prøve. Deretter måtte de ha fremskaffet de to tubene, latt Johaug presse ut innholdet og levere dem til antidoping Norge og konstruere en historie, der de tilfeldigvis var heldige med at leppene hennes var veldig såre i det aktuelle tidsrommet. Men kvitteringene ødelegger dette.

De siste opplysningene avgjør spørsmålet om juks og intensjon om prestasjonsfremmende effekt i denne saken. Det burde reflekteres også i omtalen av saken i Sverige, skadefrydens høyborg.

Det opplysningene ikke avgjør, er spørsmålet om hvordan legen og Johaug kunne overse advarselen og ellers ikke registrere at innholdet var Clostebol eller at Clostebol var et forbudt stoff. Det er mulig legen var fullt klar over dette, men trodde det gikk greit å påføre leppene uten at det ville gi positivt utslag. Det er mulig legen virkelig var helt fjern, eller at det er andre omstendigheter som forklarer dette, som ikke har kommet frem.

Får orwellska vibbar av ditt långa inlägg. Faktum är att hon har anabola i blodet. Allt annat är spekulationer. Detta är anledningen till att hon är att betrakta som dopad. Med ditt resonemang skulle många dömda frias, man skulle ha en ogreppbar gråzon och taktiker för att minska risken med doping genom att skylla på lagliga preparat skulle vara ett faktum. Inte svårt att skaffa fram kvitton under den period man tänkt dopa sig direkt.

Lägg det nationella åt sidan och fundera på din reaktion om detta vore en ryss, herre, ej i toppskiktet. Man måste bedöma alla lika det hoppas jag att du förstår.
Citera
2016-10-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izkall
Återigen. Om nu användande av läppbalsamet är en täckmantel, tror ni inte själva att man har sett till att köpa den då, vid det tillfället? Någon som kan förklara det för mig? Jag kan inte se hur kvittot, huruvida den läkaren var inne och köpte den eller inte är relevant. Det är ju så det borde ha gått till om man har planerat det. Jag vill mena på att det är jätterimligt att det finns både kräm och kvitto, om man nu medvetet har dopat sig. Jag tycker många, inklusive aftonblaskan m.fl. missar det. Ni förutsätter bara att det måste betyda att hon är oskyldig. Jag förstår inte. Vad är det som säger att hon inte använt andra metoder?

Det enda så här långt som kan tala till hennes fördel enligt mig är att hon har uppgivit krämen vid dopingtestet, vilket ju teoretiskt skulle kunna betyda att hon faktiskt inte visste om att den innehöll det förbjudna ämnet. Men å andra sidan kanske de var kyliga och förstod att hon skulle åka dit, så man uppgav den ändå. Men vad jag förstått är det mycket rykten kring det här än så länge. Och att det mörkades i ett par veckor är ju också suspekt.

Instämmer. Många korkade verkar tro att dopade bara kör på och sedan lägger sig platt när de blir påkomna trots att det knappt finns några sådana fall. Alla agerar snarare som Johaug. Givetvis har man väl planerade strategier hur man ska hantera ett eventuellt positivt prov. Exempelvis Armstrong klarade undan ett positivt test för steroider och hänvisade till salva för skavsår av cykelsadeln. Johaug har under hela karriären haft problem med såriga läppar så hon och läkaren borde vara väl bevandrade i ämnet. Allt talar för att hon använt steroider medvetet och planerat att använda sin återkommande problematik med munsår om hon fastnar i ett dopingtest.
Citera
2016-10-15, 19:00
Medlem
antoneriks avatar
Hur många gånger har man gjort överraskningsbesök hemma hos Johaug? Är detta den första gången? I så fall blir det hela ännu mer suspekt.
Citera
2016-10-15, 19:02
Bannlyst
Här är filmen med Johaug och dom såriga läpparna i Italien, tror knappast hon går runt med såriga läppar 24/7 som täckmantel för oförberedda dopningstester.

http://www.svt.se/sport/vintersport/johaug-ledsen-over-misstankliggorande/
Senast redigerad av Marion86 2016-10-15 kl. 19:08.
Citera
2016-10-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Intressant med alla som normalt skiter i skidor ( och all annan sport) men som nu har väldigt mycket de vill dela med sig av.

Tre månader gissar jag på om inget mer framkommer. Stänger hon av sig nu är hon tillbaks innan VM. Väntar hon för länge kan hon missa
Vilka är dessa alla? Med tanke på vilka tittarsiffror vinterstudion och längdåkningen har är det snarare konstigt att det är så få skribenter i de andra vintersporttrådarna... Däremot tycker jag det är många märkliga spekulationer här i tråden, folk vet verkligen mycket.

Varför tre månader om inget annat framkommer? Finns det några aktuella exempel där idrottare kommit undan så billigt med steroidanvändning som upptäckts?
Citera
2016-10-15, 19:03
Medlem
Hela den här diskussionen är rätt överflödig. Det hela är väldigt enkelt. Som idrottsman har du det fulla ansvaret för vilka substanser du använder. Alla idrottare på Johaugs nivå får gå en antidopningsutbildning i förbundets regi, så det vet dom om. Alla idrottare har tillgång till kontinuerligt uppdaterade listor på förbjudna substanser och är man tveksam om någon produkt innehåller substansen tar det max några minuter att googla fram svaret.

Therese Johaug idrottar på heltid och drar in miljoner varje år, så att hon inte skulle lägga ner sisådär 5 minuter på att kolla upp preparatet ifråga framstår som helt obegripligt. Hon har ju all tid i världen att göra det och vet om vilka katastrofala följder det skulle få om hon ertappades med att använda dopingklassade substanser.
Citera
2016-10-15, 19:03
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Då borde erat hockeylag diskvalificerats senaste OS också. Men då var det annat ljud i skällan. Ni svenskar saknar all sorts objektivitet och er moral är endast självgodhet. När andra gör fel så är det svart-vitt men när det gäller er själva så är det än det ena . än det andra. Idiot.

Edit. Och orsaken till att svenskarna inte varit så svart-vita och högljudda vad gäller Sundby beror just på det att svenskar varit storkonsumenter av samma medicin.

Men var det inte så att Sundby EJ har astma, men använder trots detta, astmamedicin?

Sverige påstår sig EJ använda astmamedicin på friska åkare, (och jag tror ej att de Ljughaug om den saken) medan Norge uppenbarligen har satt i system att ge friska åkare detta. Dock som sagt osäker på om Sundby har astma eller ej, men det kan 100-tals andra svara på.

(ditt OT bemöter jag ej, samt en annan svarade sedan ändå på detta)

oSundby, den bästa på herrsidan.

Ljughaug, den bästa på damsidan.

Norge kan inte vara mer stekta. Haha, detta med Norge under de senaste 25 åren, kan de göra en tragikomisk film om framöver

Har du en aning om vad du menar med ditt inlägg? Jag har det inte.
Citera
2016-10-15, 19:04
Medlem
Tyckte dem sa på presskonferensen att Johaug haft denna läkaren de senaste 2,5 åren, hmm. är det inte ganska bra sammanfallande med hennes väg till toppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in