2016-10-14, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Tror max 1% av Sveriges befolkning följer OU!Inte många som bryr sig om OU inom politik mellan valen!

Ja jo, därför så gott som alla tidningar redovisar OUs, för att ingen är intresserad.

Tror på en tung period här för oss som hoppas på ökningar av SD. De här skandalerna har varit tunga att bära för Åkesson, både i nationella tv-debatter och i riksdagens partiledardebatt. Hoppas ändå såklart, men känns som man får sikta in sig på 2017 för att se de ökningarna vi vill.
2016-10-14, 12:52
Moderator
Siegfrids avatar
Håll er till opinionsundersökningarna, OT raderat.
/Mod.
2016-10-14, 17:29
Medlem
Aftonbladet har låtit Inizio göra en konstig undersökning om vilket parti man tycker är näst bäst. Och man jämför med förra mätningen som var 2 veckor efter valet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article23709691.ab

SD har ökat med 4 procentenheter till 9. Det är alltså 9% som ser dem som näst bäst. Men då har ju SD ökat också från 10,9 - om man ska gå på deras egen mätning innan valet- till 18,9 nu senast.

Så SD har vuxit 8 procentenheter och samtidigt har även fler börjat se dem som ett bra andra-alternativ. Vet faktiskt inte alls hur det ska tolkas. Om bara 5%enheter såg dem som andrahandsalternativ eftervalet så är det intressant att 8% till faktiskt har dem som första alternativ nu. Men mycket har ju hänt och åsiktskorridoren börjar spricka, så det är nog inte mycket värt att spekulera i vad det betyder. Positivt att de ökat antar jag man kan säga i alla fall.
2016-10-14, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Aftonbladet har låtit Inizio göra en konstig undersökning om vilket parti man tycker är näst bäst. Och man jämför med förra mätningen som var 2 veckor efter valet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article23709691.ab

SD har ökat med 4 procentenheter till 9. Det är alltså 9% som ser dem som näst bäst. Men då har ju SD ökat också från 10,9 - om man ska gå på deras egen mätning innan valet- till 18,9 nu senast.

Så SD har vuxit 8 procentenheter och samtidigt har även fler börjat se dem som ett bra andra-alternativ. Vet faktiskt inte alls hur det ska tolkas. Om bara 5%enheter såg dem som andrahandsalternativ eftervalet så är det intressant att 8% till faktiskt har dem som första alternativ nu. Men mycket har ju hänt och åsiktskorridoren börjar spricka, så det är nog inte mycket värt att spekulera i vad det betyder. Positivt att de ökat antar jag man kan säga i alla fall.

SD har ökat sin "potential" men denna typ av mätning vill jag tolka försiktigt. Om man nu inte gör denna typ av mätning så ofta så man kan se en trend.

Det verkar i alla fall som att många tveksamma vid valurnorna kan lägga i rösten på SD....såvitt han har med sig denna även för SD. Positivt är att S inte har så stor potential, den ser ut att ha minskat. Och M behöver ju ha en partiledare som kan ge klara besked, det har man inte. Annars har M en mycket stor potential, USCH!! ... ....Uppmarschen för SD tror jag kommer under 2017, jag tror inte man kan dölja detta genom manipulationer, inte hur länge som helst.
2016-10-14, 18:13
Avslutad
Citat:

Känns det inte väldigt förenklat att mäta potential i vilket parti man har som andraparti? Viss fingervisning kan det säkert ge, men om vi tar SD som exempel så ligger väl deras stora potential i att folk faktiskt kommer råka illa ut p.g.a den förda politiken där alla 7-klöverpartier är ansvariga? Sedan är det ju självklart ingen nackdel att dom faktiskt ökar även som andrahandsval.

Vad gäller M:s höga siffror så kan väl dom vara en effekt utav att många f.d Moderater nu har SD som förstaval? Som gammal Moderat skulle säkert även jag svara M på denna undersökningen utan att det för den delen någonsin kommer bli aktuellt att gå tillbaka.
Senast redigerad av trazke 2016-10-14 kl. 18:15.
2016-10-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Och den tesen bygger du på?
Att tidningen riktas till nytjare av kollektivtrafiken, dvs frikyrkliga, miljöpartister och rattfyllerister. Dvs de mest sinnessvaga läsarna.
2016-10-14, 19:29
Medlem
Citat:

18% osäkra.

Det brukar ligga runt 12-13. Skillnaden brukar ligga i att folk inte vill svara ärligt på vad de kommer rösta på. Vad är mest tabu och skämmigt att rösta på officiellt? Inte är det sjuklövern. Någon kan ha 5% mer i denna undersökning.
2016-10-14, 19:53
Medlem
MonaSvisas avatar
Det går bara bättre och bättre i OU:n hitills. Några smärre svackor kan skönjas men annars ser det bra ut för SD.
Nu försöker 7-klövern gå all in med allsköns nazi-razi-kvazi-sovjetzki propaganda.

Vad jag omöjligt förstår är hur 7-klövern tror att deras äckliga smetande har någon annan effekt än uppåt för SD i OU:n.

När 7-klövern med stapplande steg försöker närma sig SD:s politik så ökar SD. När dom inte tillämpar SD:s politik så ökar SD.

De har försökt med precis allt negativt som finns att hitta på nu och inget fungerar. Våld, hot, stigmatisering, vägran till debatt, mobbning...listan är enorm.

När skall 7-klövern lära sig att det enda sättet att bemöta SD är att sätta sig ner och prata med SD och komma överens om hur landet skall styras. D v s totalt stopp för de s k asylansökningarna (ekonomiska migrationen) samt börja ta ansvar för Sverige och dess befolkning.

Folk ser och drabbas mer och mer av den destruktiva politiken 7-klövern bedrivit i 40 år nu. Det går inte att lura ett folk hur länge som helst...inte ens invandrarna själva vill ha denna politik längre.

Lägg av, gör om och gör rätt 7-klövern. Ni kommer ingenstans med eran smutstvätt längre. Ni är körda så in i helvete
2016-10-15, 12:17
Medlem
Returpappers avatar
Allianspartiernas väljare, L, C och Kd skulle nog tänkas rösta på M även en del sverigedemokrater som varit moderater tidigare. 20% är inte förvånade eller märkligt för M.

Att S får så lite andrahandsröster är mycket oroande för dom. Bara 9% om det inte går att rösta på Mp eller V eller Fi. Eller för den delen även Sd. 6% annat alternativ det kan vara Fi för vänster och miljöpartister. Hellre än att de väljer S väljer de Fi. Aj aj aj Stefan Löfvén.

Att 18% inte vill uppger något alternativ eller kanske går till soffan kan ju bero på att många är sverigedemokrater för vilka alternativen pest eller kolera är för motbjudande. De avstår helt i stället.

Nu kommer alternativet aldrig att bli aktuellt på riktigt. Är man missnöjd är det bara ett vanligt partibyte och då framstår 9% för Sd som mycket god potential inför valet.
2016-10-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SD har ökat sin "potential" men denna typ av mätning vill jag tolka försiktigt. Om man nu inte gör denna typ av mätning så ofta så man kan se en trend.

Det verkar i alla fall som att många tveksamma vid valurnorna kan lägga i rösten på SD....såvitt han har med sig denna även för SD. Positivt är att S inte har så stor potential, den ser ut att ha minskat. Och M behöver ju ha en partiledare som kan ge klara besked, det har man inte. Annars har M en mycket stor potential, USCH!! ... ....Uppmarschen för SD tror jag kommer under 2017, jag tror inte man kan dölja detta genom manipulationer, inte hur länge som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Känns det inte väldigt förenklat att mäta potential i vilket parti man har som andraparti? Viss fingervisning kan det säkert ge, men om vi tar SD som exempel så ligger väl deras stora potential i att folk faktiskt kommer råka illa ut p.g.a den förda politiken där alla 7-klöverpartier är ansvariga? Sedan är det ju självklart ingen nackdel att dom faktiskt ökar även som andrahandsval.

Vad gäller M:s höga siffror så kan väl dom vara en effekt utav att många f.d Moderater nu har SD som förstaval? Som gammal Moderat skulle säkert även jag svara M på denna undersökningen utan att det för den delen någonsin kommer bli aktuellt att gå tillbaka.

Nej, det säger ytterst lite att jämföra med så länge tillbaka och i en så extremt turbulent tid. Som det visat sig sen förra mätningen så säger den "potentialen" just ingenting om framtida utveckling och potential. I en lugnare tid så hade nog mätningen kunnat varit mer meningsfull, men nu handlar det om gruppvåldtäktsepidemi och DÖ-förräderi m.m. och då spelar det ingen roll vad man hade som andra favorit för två år sedan.

Bra poäng också om att de som bytt från M nu kanske har M som andra val pga det. Men om jag minns rätt så har en stor del av SDs tillväxt efter valet kommit från S (jag kan ha fel) vilket i så fall är lite olyckligt för S som bara vuxit 1 procentenhet i "potentiella" sen dess. Kanske kan Ms ökning bero på att människor i den konstiga blockpolitik vi fått blir mindre benägen att rösta på småpartier som bara förvärrar läget, och att det är en del S och M som har det andra partiet som andraval. Fortfarande besvärligt för S dock att de inte ökat mer.

När jag ändå spekulerar på så här osäker grund så kan jag väl säga att det ser än mer besvärligt ut för de små partierna som behöver stödröster. Jag tänker mig att stödröstande är lite kopplat till hur populär man är som andra alternativ, och både MP och "L" har fallit. Och jag vet inte hur mycket MP fungerar som Mulle 4%, Extrema partier som V och Fi ser dem nog som förrädare i invandringsfrågan och de S väljare ser dem nog mest som en belastning då de är lite för olik S. Borgarpartierna har ju fördelen att de är rätt lika varandra och därför mer benägna att stödrösta.

Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
18% osäkra.

Det brukar ligga runt 12-13. Skillnaden brukar ligga i att folk inte vill svara ärligt på vad de kommer rösta på. Vad är mest tabu och skämmigt att rösta på officiellt? Inte är det sjuklövern. Någon kan ha 5% mer i denna undersökning.

Så är det nog. Min spontana tanke var dock att folk tänkte som mig, att sjuklövern svikit så allvarligt att det inte är aktuellt att rösta på dem någonsin igen. Troligen är det en kombination. SD har som vanligt en skämsfaktor, även som andrahandsval, och ska justeras upp ytterligare.
2016-10-15, 13:10
Medlem
Citat:

Så är det nog. Min spontana tanke var dock att folk tänkte som mig, att sjuklövern svikit så allvarligt att det inte är aktuellt att rösta på dem någonsin igen. Troligen är det en kombination. SD har som vanligt en skämsfaktor, även som andrahandsval, och ska justeras upp ytterligare.

Nästan var 10 väljare. 18% mot normalt 12-13. Det är 5-6% mer osäkra.

Det är mer än ett helt milljöparti!
2016-10-15, 21:16
Medlem
svallerbyttans avatar
Sifo Okt:
16.8% (+1.2%)
http://www.svd.se/sifo-tuffa-vindar-for-kd--ny-psykologisk-situation

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem