2016-10-14, 12:04
Medlem
Ursäkta om det här har tagits upp här tidigare (hittade inget men jag ser lite dåligt precis som Bendiksen).

Saarinen är tydligen i Livigno och gick in på ett apotek för köpa en tub. Den hämtades bakom disk och hon blev dessutom informerad av farmaceuten om att den var dopingklassad. Om Bendiksen fick samma information är förstås svårt att veta. Men ändå. Det luktar gammal norsk torsk.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/ilskan-mot-johaug-det-ar-inte-trovardigt/

Från Wasabladet: alla olika förpackningar (och tuber om jag förstår rätt) är märkta DOPING enl apoteket i Livigno.
http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/118517
Senast redigerad av cleolin 2016-10-14 kl. 12:15. Anledning: info från Wasabladet
Citera
2016-10-14, 12:05
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Va?
Syftar väl på att i år kan man se fusk med denna steroid lättare, testerna har ju förbättrats just i år!
Citera
2016-10-14, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det ska, åtminstone på apoteket i Livigno, bara finnas en typ av förpackning att köpa och samtliga är märkta med DOPING.

Använd google så får du se massor av bilder, borde Johaug gjort med, eller läkaren...
Mitt Google funkar inte. Får inte upp ett skit mer än en Expressenartikel och irrelevanta bilder. Googlar på mobilen men det borde inte spela någon roll.

Har sett två olika utseenden på förpackningen (fast inte via Google alltså).

Edit: Nu funkade det bättre när jag sökte. Gjorde väl fel förut eller så var det något annat tillfälligt fel.
Senast redigerad av cleolin 2016-10-14 kl. 12:18. Anledning: Nu funkade Google lite bättre
Citera
2016-10-14, 12:09
Medlem
Citat:
Syftar väl på att i år kan man se fusk med denna steroid lättare, testerna har ju förbättrats just i år!
Japp!
Citera
2016-10-14, 12:12
Medlem
Har det redovisats några värden ännu? Kan vara intressant om hon låg nära gränsen eller typ 100ggr over.
Citera
2016-10-14, 12:12
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Läkaren har väl tänkt att om Therese smörjer in lite på läpparna så syns det ändå inte vid ett dopingtest eftersom det handlar om så liten yta. Andra läkare har ju intygat detta.

Så då kvarstår frågan hur har hon kunnat ha det i sitt urin ?? Hon har troligen använt steroider under lång tid jag menar hur har hon annars kunnat vara så fruktansvärt överlägsen? Detsamma gäller Marit Björgen men hon var smart att ta ett sabbatsår och föda barn innan hon också trillade dit.

Citat:

Det blir nog fler positiva piss-prov framöver. Som andra skribenter påpekar så är salvan som svepskäl borta ur leken. Finns det några sätt man kan se vilka andra läkemedel det finns som innehåller Clostebol? Det är ju bra att veta vilka svepskäl som kommer att spelas ut framöver.

Det är dock otroligt att en så välkänd steroid som Clostebol varit svår att identifiera!

Kanske hela sporten är en enda stor orgie i mikrodoser EPO, anabola steroider varvat med rikliga mängder ventoline?
Citera
2016-10-14, 12:13
Bannlyst
Skönt då slipper man kanske Johaug i år. Någon skrev i tråden att man kan spraya anabola i munnen också finns det? Vad finns det mer för modern som man kan fuska med. Är det något för en klen kille att skaffa om han vill se biffig ut?
Citera
2016-10-14, 12:16
Medlem
Jag är för nolltolerans mot doping med hårda straff. Så lite gråskala som möjligt och så mycket svart - vitt som möjligt. Antingen inget otillåtet i blodet = ej fusk, eller förbjudna substanser i blodet = fusk.

Anledningen är inte att jag är någon sorts sadist utan att en sådan hård modell ökar risken markant för utövare att experimentera med gråzon-preparat, vilket de ändå borde skita i att göra.

Framförallt är en fördel att det lägger press på läkemedelsbolag att tillverka förpackningar där det är tydligt utmärkt om medicinen kan medföra problem för elitidrottare. På samma vis som man märker ut att gravida inte ska ta en viss produkt.

När man då får en tydlig märkning som ingen kan missa kan utövare inte längre skylla ifrån sig på att av misstag fått i sig något ifrån apoteksprodukter vilket validerar nolltoleransmodellen. Är det något i blodet = skyldig, inget tvivel.
Det här är ju egentligen ett solklart exempel på att det INTE går att skylla på apoteksprodukter om man får dessa tydliga förpackningar. Det är ju helt uppenbart för alla som kan läsa att salvan är doping.

Häpnadsväckande att det ens behöver diskuteras 2016
Citera
2016-10-14, 12:18
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Det blir nog fler positiva piss-prov framöver. Som andra skribenter påpekar så är salvan som svepskäl borta ur leken. Finns det några sätt man kan se vilka andra läkemedel det finns som innehåller Clostebol? Det är ju bra att veta vilka svepskäl som kommer att spelas ut framöver.

Det är dock otroligt att en så välkänd steroid som Clostebol varit svår att identifiera!

Kanske hela sporten är en enda stor orgie i mikrodoser EPO, anabola steroider varvat med rikliga mängder ventoline?
Den har väl inte varit svår att identifiera, men försvinner snabbt ur kroppen, nu har man förbättrat och kan se mindre mängder (om jag förstått det hela).
Citera
2016-10-14, 12:19
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Japp!
Men för h-vete! Det var ju just det jag åsyftade i mitt första inlägg som du gick ape-shit på
Citera
2016-10-14, 12:20
Medlem
rimpoas avatar
Liten databas över vilka idrottare som får godkänt att använda astmaprodukter.
Gäller hela världen, databas tagen från WADA.
https://fancybear.net/
*Glöm inte att använda gummi, då det är hackare som lagt upp informationen.*
Senast redigerad av rimpoa 2016-10-14 kl. 12:36.
Citera
2016-10-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Aldrig sett någon "gråta" så mycket, utan att egentligen fälla en enda tår!
Presskonferensen liknar ett regisserat skådespel.

Johaugs tårar är antagligen äkta. Hennes karriär, inkomster och rykte står på spel. Men tårarna säger inget om hur oskyldig eller ovetande hon är.

Däremot ser det helt onaturligt och ospontant ut när hon slår näven i bordet.

Jag funderar även på kroppsspråket när Johaugs och läkarens blickar möts.
Hur klarar hon av att ens se läkaren i ögonen?
Johaug ser inte ut att vara arg på läkaren, men samtidigt är hon så arg att hon slår näven i bordet?
Om historien med krämen stämmer hade borde hon knappt kunnat vistas i samma sal som läkaren.

Jag förstår inte heller hur läkaren kunde se så bekväm ut genom hela presskonferensen.

Kroppsspråk är otroligt svårt att fejka och jag kan inte få ihop det med det som sägs.

En annan underlig sak är att de har vetat om det sedan den 4 oktober, 9 dagar innan man går ut i media.
9 dagar? Är denna långa tid verkligen normal när det gäller dopingfall? Vem har bestämt att det skulle hållas hemligt i 9 dagar?

Vad säger ni om presskonferensen och omständigheterna runt den? Kan allt som sägs verkligen vara sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in