Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Raljera bäst du vill, visa mig siffror som bevisar att det är ett nollsummespel praktiskt och inte bara teoretiskt.
Det var inte avsett som något raljerande. Mer suck över att folk inte vill ta till sig skälet till att avdrag för underskott av kapital över huvud taget existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Ett bostadslån sker genom att en bank skapar helt nya pengar ur tomma luften, låntagaren får tillbaka 30% av räntekostnaden.
Nej, låntagare orsakar att två fordringar skapas.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Banken betalar in 22% i bolagsskatt.
Du får gärna förklara tydligare hur det blir ett nollsummespel, jag är inte ironisk utan vill helt enkelt veta, jag ser nämligen ingen prestigeförlust i att vara ovetande utan lär mig gärna till skillnad mot en del alfahannar i tråden ( ingen avsiktlig referens till ditt nick ).
Vi kan försöka gå igenom detta.
Företag har såväl 22% skatt som avdrag på kapital intäkter/utgifter. Där ingår banker. Så lån mellan företag kan sägas vara neutrala. En ändring av skatt/avdrag till 24% eller 20 skulle inte ge mer eller mindre skatteintäkter.
Skulle man dra ned det till noll så kan jag däremot tänka mig att andra ordningens effekter ger skillnad i skatteintäkt. Vi skulle troligen få beteendeändringar i näringslivet. Lånefinansiering blir dyrare (dvs investeringar) och näringslivet blir mer försiktiga till sådant. Teknikutveckling och rationaliseringar sker långsammare och tillväxten avmattas. Därmed skulle avdragsminskning kunna sägas ha påverkan på skatteintäkterna även om skatt/avdrag tar ut varandra. Kan för all del finnas andra andra ordningens effekter också.
Privatpersoner mot privatpersoner är lika. Så det kan vi bortse ifrån.
Sedan har vi företag vs privatperson. Och där gäller 22% skatt mot 30% avdrag och vise versa.
Notera dock vad jag skrev förra inlägget. Om Bortamatchen lånat av banken (i stället för av dig) så gör förekomsten av kapitalbeskattningen att Bortamatchens inkomst som används till ränta obeskattat igenom Bortamatchen och beskattas i stället som kapital hos banken.
Det finns exakt inget som säger att Bortamatchen borde skatta mer bara för att kapitalskatten hos banken är 22%. Staten har bestämt att det är banken och inte Bortamatchen som skall beskatta räntebeloppet.
Men tillbaka till diskrepansen.
Nu är det dock så att kapitalskatten stannar inte vid de 22%. En del av vinsten går iväg till utdelning. Då beskattas de med 30% hos mottagaren, om det är en privatperson. Eller 22% om det är ett företag. Då kan det plötsligt handla om 45% i kapitalskatt. Dock brukar bara en del av vinsten gå i utdelning.
Resten av räntenettot beskattas mycket hårdare än några 22%. Dock är det då inte kapitalskatter utan andra skatter. Dock skatter vilket är vad vi talar om.
Man får också komma ihåg att skälet till att bankernas räntor på bankkonton är lägre beror på att man betalar för banktjänster via lägre ränta. Det skulle man väl kunna se som att bankkunderna smiter från skatten. Togs detta ut som avgifter i stället och full ränta utgick skulle bankkundernas kapitalskatt vara större.
(Detta innebär att om du är större bankkund än t ex Bortamatchen så är det tvärtom så att Bortamatchen måste betala mer skatt för att du smiter ifrån den).
Sedan kan man fortsätta att grotta i detta, men i grova drag skulle jag säga att tog man helt bort kapitalbeskattning och dess avdrag så skulle det kanske bli någon omedelbar skillnad i skatteintäkt (åt något håll), men sekundera effekter skulle ge större påverkan. Och den kan nog vara negativ.
Så även om jag anser att man bör ta bort kapitalbeskattning (och dess avdrag) bör man nog göra det med viss försiktighet. Och kanske fundera på hur man undviker negativ påverkan på investeringsvilja.