2016-10-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDurango
Med säkerhet fastställt för Dansken och Silence, något annat vore rättshaveristiskt.

Knivigt är det även för Onur, Josef och Jonis, tror inte det finns mycket som kan föranleda en väsentlig straffsänkning för dom. Friande dom är givetvis utesluten.

Khalid var väl den som fick 10 år i gänget? Jag har ingen aning om vilken roll han påstods ha i det hela (har inte FUP:en/domen framme här på jobbet) men utöver krogskjutningen högg han ju Agron Kastrati med en yxa samband med mordet på Edibs pappa som begicks av Onur på Väderkvarnsgatan. Svårt att bedöma, ser däremot inga omständigheter som kan föranleda en väsentlig straffsänkning här heller.

För Ihab och Sakeriye torde det möjligtvis finnas lite svängutrymmen dock.

Ihab var det som jag tolkade det lite skakig bevisning för? Häktades i slutskedet, och i jämförelse med de andra tomtarna var inte bevisningen mot honom helt klockren. Även om varenda jävel förtjänar det blev jag lite förvånad över att han fick 14 år faktiskt.

Sakeriye har ju som utgångspunkt det lägsta straffet (7 år), vilket i praktiken blir 4 år under förutsättningen att han inte sabbar upp det för sig inne på kåken. Vet inte hur rätten ser på en eventuell straffsänkning i detta avseende. Det brukar inte tillhöra ovanligheterna att det vid förfältsdelikt (förberedelse,stämpling och försök) samt medhjälp till mord oftast sker en sänkning i hovrätten, om än en begränsad sådan. Han kanske får 5-6 år istället.

Frigivning torde inte aktualiseras för någon av grabbarna. Och om vi pratar i termer av adekvata straff så lär dom ju få gatans straff där dom väl blir frisläppta. Enda lösningen för överlevnad torde vara för samtliga att fly till sina hemländer och leva gömda där livet ut, för sitt eget bästa.

Sen är det alltid svårt att säga i förtid. Tycker spontant inte att advokaternas motargument och motbevisning på något sätt var imponerande eller av adekvat kaliber. Krävs ett mästerverk till motbevisning och motargumentation för att övertyga rätten, eftersom utredningen är så pass omfattande och utpekande.

Skulle vara riktigt sjukt om silence eller dansken vart friade..

Tack för ett bra svar också!
Citera
2016-10-14, 09:11
Medlem
DoktorDurangos avatar
Jag har nu inlagt en beställning på tingsrättsförhören med de misstänkta som är tänkt att åka upp här under nästa vecka.

Behöver jag ens fråga om intresset finns för att ta del av dessa? Hur länkdelar jag filerna smidigast?
Citera
2016-10-14, 09:48
Medlem
Citat:
Jag har nu inlagt en beställning på tingsrättsförhören med de misstänkta som är tänkt att åka upp här under nästa vecka.

Behöver jag ens fråga om intresset finns för att ta del av dessa? Hur länkdelar jag filerna smidigast?

Hahah jag har också beställt dom, får dom vilken dag som helst.
Citera
2016-10-14, 10:01
Medlem
DoktorDurangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slisktorsk
Hahah jag har också beställt dom, får dom vilken dag som helst.

Haha blev ivrig och ville ha dom! Nåväl, skadar ju inte att man har ett ex :P
Citera
2016-10-14, 12:14
Medlem
Citat:
Haha blev ivrig och ville ha dom! Nåväl, skadar ju inte att man har ett ex :P

Vi får se vem som hinner få dom förstv haha
Citera
2016-10-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slisktorsk
Tack för ett bra svar också!
Ehhh ja det var ett väldigt bra svar. Han hade inte tillgång till handlingarna och skrev att han inte visste riktigt hur det låg till...

Det finns ingenting som knyter dom misstänkta till brottsplatsen! Naturligtvis var dom skyldiga och jag vill inget hellre än att dom dör eller får strängast möjliga straff men Ni ska vara beredda på att det kan sluta med "Medhjälp till mord" till ett lägre straff
Citera
2016-10-15, 19:19
Medlem
Var på plats och studerade kräken i säkerhetssalen. Har aldrig sett några så rädda kryp när de får syn på en åhörare som inte såg särskilt snäll ut, typ Fantomen när han går på stadens gator som en vanlig man. Långrock, hatt & Ray-Ban. Stannade bara till första pausen, sedan drog han. Nån holländare kanske, som ville markera sitt intresse? Ja ja, kommer de ut blir de inte långlivade, det är min övertygelse iaf...
Sakeriye gjorde ett utfall mot glaset men plockades ned av vakterna direkt, killen i hatt gjorde inte en min överhuvudtaget, bara stod med händerna i fickorna. Dom klarar sig inte länge, varken innanför eller på gatan, nån vill ha tillbaka sina pengar. Vill man leka utanför sandlådan får man nog vara beredd på en del smällar oxå.
Tror jag...
Citera
2016-10-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatuciswhatuget
Var på plats och studerade kräken i säkerhetssalen. Har aldrig sett några så rädda kryp när de får syn på en åhörare som inte såg särskilt snäll ut, typ Fantomen när han går på stadens gator som en vanlig man. Långrock, hatt & Ray-Ban. Stannade bara till första pausen, sedan drog han. Nån holländare kanske, som ville markera sitt intresse? Ja ja, kommer de ut blir de inte långlivade, det är min övertygelse iaf...
Sakeriye gjorde ett utfall mot glaset men plockades ned av vakterna direkt, killen i hatt gjorde inte en min överhuvudtaget, bara stod med händerna i fickorna. Dom klarar sig inte länge, varken innanför eller på gatan, nån vill ha tillbaka sina pengar. Vill man leka utanför sandlådan får man nog vara beredd på en del smällar oxå.
Tror jag...

Vad tjänar holländarna på att ta bort någon som har en skuld? Är det inte mer troligt att södra hämnas när dom kommer ut? Och holländarna låter dom betala av skulden?

Jag har för mig att det var ca 50.000 euro enligt mailen. Det är väll ändå inte hela världen.
Citera
2016-10-15, 22:43
Avslutad
Citat:
Tror jag...

Vad fick dig att tro att det var en holländare?
Citera
2016-10-16, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cp33
Vad fick dig att tro att det var en holländare?

Ren spekulation, fel av mig, jag har lovat att hålla käften med sånt som inte går att bevisa.

Min tanke var så här: 2 åhörare plus vakten, den ene klädd enligt vanlig svensk standard, den andre ser ut som Clintan i en spaghettiwestern. Han märks, mao.

När grejorna levereras sker kontakten via holländska telefonnummer.

Jag tog en genväg i tankegången jag inte borde gjort. Ursäkta.

Men rädda blev kräken iaf.
Senast redigerad av whatuciswhatuget 2016-10-16 kl. 09:24.
Citera
2016-10-16, 15:08
Medlem
Imonlysixteens avatar
Citat:
Tror jag...

Ooh berätta mer om detta! Lillskiten mopsade alltså upp sig?? Vet inte om det är rättfärdigat men jag har bilden av att Sakeriye är den minsta lilla mesen i gänget.. Inte någon som gör ett utfall mot någon alla är rädda för? Detta var mkt intressant!
Citera
2016-10-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imonlysixteen
Ooh berätta mer om detta! Lillskiten mopsade alltså upp sig?? Vet inte om det är rättfärdigat men jag har bilden av att Sakeriye är den minsta lilla mesen i gänget.. Inte någon som gör ett utfall mot någon alla är rädda för? Detta var mkt intressant!
Han satt längst bak, vände sig hela tiden om och stirrade ganska skräckslaget. Vid flera tillfällen vände de andra sig också nervöst och verkade lite svettiga. I pausen reste sig åhöraren först och när Sakeriye ser det hoppar han fram, pekar och skriker något. Åhöraren följer efter mot utgången och Sakeriye försöker verka stor boss men krymper duktigt när det bara skiljer ett par cm glas mellan dem. Imponerande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in