2016-10-13, 23:08
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskenet
Men alltså Jag VET att man inte BEHÖVER göra det med induktion. Men uppgiften är ATT göra det MED induktion.........

But why? Är det trivialt så är det.
Citera
2016-10-14, 00:29
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskenet
Vill någon testa svårighetsgraden på detta induktionsbevis-problem?

Jag har snickrat ett eget induktionsbevis-problem, alltså på så vis att jag inte har hört det från någon annan. Det vill säga, jag är kanske inte först i världen, men jag tror heller inte att problemet är särskilt vanligt. Vill någon prova att lösa den och ge det en "svårighetsgrad" mellan 1-10?

Here it comes!

Visa att för alla n >= 1 gäller att (n+1) + (n+1)/n = (n+1) * (n+1)/n där n är element av heltalen.

Om ni löser den, skriv gärna med spoiler så att så många som möjligt får chansen. Vore kul att se hur många som fixar den och hur "svår" ni anser den vara. Alright? GO!

Edit: Skriv gärna lösningen på ett papper och fota, så det blir mindre rörigt i förhållande till att försöka läsa i text hur ni gjort.
Övningen är helt lönlös då det inte är någon omskrivningsövning eller liknande. -1/10 i svårighetsgrad. Det finns liksom inget icke-trivialt att bevisa. Jag vägrar att använda spoiler i ren protest men här får du ditt jävla bevis:

Visa att p = "för alla n >= 1 gäller att (n+1) + (n+1)/n = (n+1) * (n+1)/n där n är element av heltalen" är sant.

Skriv om VL: (n+1)²/n och HL = (n+1)²/n
i. Basfall n=1: VL = (1+1)²/1 = 4 och HL = 4, OK.
ii. Antag att p stämmer för n=k, k heltal >0
iii. Visar att det stämmer för n = k+1:
VL_{k+1} = (k+1+1)²/n = HL_{k+1}
Enligt induktionsprincipen är p sann.
V.S.B.

Det stämmer. Surprise...
Citera
2016-10-14, 08:23
Medlem
Om jag har den simultana täthetsfunktionen f_X,Y (x,y) = {1/8 * (x+y) för 0 <= x <= 2, 0 <= y <= 2 och 0 för övrigt, hur kan jag beräkna P(|X-Y| > 1)? När man ska beräkna en sannolikhet sådär brukar man rita upp området för att få gränserna och sedan bara integrera men är dålig på att rita upp och få fram gränser när vi har absolutbelopp så hur gör man?

Ska jag rita upp y < 1-x först dvs rita y=1-x, och sedan y>1+x dvs rita y=1+x och markera området?
Senast redigerad av Yukno 2016-10-14 kl. 08:25.
Citera
2016-10-14, 08:53
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Om jag har den simultana täthetsfunktionen f_X,Y (x,y) = {1/8 * (x+y) för 0 <= x <= 2, 0 <= y <= 2 och 0 för övrigt, hur kan jag beräkna P(|X-Y| > 1)? När man ska beräkna en sannolikhet sådär brukar man rita upp området för att få gränserna och sedan bara integrera men är dålig på att rita upp och få fram gränser när vi har absolutbelopp så hur gör man?

Ska jag rita upp y < 1-x först dvs rita y=1-x, och sedan y>1+x dvs rita y=1+x och markera området?

Om du har att |x - y| > 1 så är detta ekvivalent med att x > y + 1, eller y > x + 1. Så om du ritar linjerna y = x - 1 och y = x + 1 så kan du sedan markera områdena.
Citera
2016-10-14, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Om du har att |x - y| > 1 så är detta ekvivalent med att x > y + 1, eller y > x + 1. Så om du ritar linjerna y = x - 1 och y = x + 1 så kan du sedan markera områdena.

Okej men vilket område/gränser får vi? Tycker vi får ett område över linjen y=x+1 och ett under y=x-1. Men hur tar vi reda på gränser för det?
Citera
2016-10-14, 09:10
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Okej men vilket område/gränser får vi? Tycker vi får ett område över linjen y=x+1 och ett under y=x-1. Men hur tar vi reda på gränser för det?

Ja, du får dom områdena. Vad menar du med gränserna? Du har ju dom redan? Ett av områdenas gränser är exempelvis 0 ≤ x,y ≤ 2 och x > y + 1.
Citera
2016-10-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ja, du får dom områdena. Vad menar du med gränserna? Du har ju dom redan? Ett av områdenas gränser är exempelvis 0 ≤ x,y ≤ 2 och x > y + 1.

Ja men ska inte använda de gränserna utan gränserna jag ska använda får jag ifrån det område man ritat upp liksom. Här har vi två olika områden så vet inte riktigt hur man ska göra då.
Citera
2016-10-14, 09:35
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ja men ska inte använda de gränserna utan gränserna jag ska använda får jag ifrån det område man ritat upp liksom. Här har vi två olika områden så vet inte riktigt hur man ska göra då.

Om du har andra gränser på områdena du har ritat än dom som angivits, så har du gjort något fel.

Att du har två områden löser du helt enkelt genom att du får två integraler som du tar summan av. Dvs

P(|X - Y| > 1) = ∫_{ena området} f(x, y) dxdy + ∫_{andra området} f(x, y) dxdy
Citera
2016-10-14, 11:46
Medlem
Citat:
Om du har andra gränser på områdena du har ritat än dom som angivits, så har du gjort något fel.

Att du har två områden löser du helt enkelt genom att du får två integraler som du tar summan av. Dvs

P(|X - Y| > 1) = ∫_{ena området} f(x, y) dxdy + ∫_{andra området} f(x, y) dxdy

Aha så gränserna kommer bli 0 till 2 för båda dubbelintegralerna?
Citera
2016-10-14, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, det var kanske så att du beräknade fel matris och därför fick fram fel egenvärden.

Enligt WolframAlpha så har du dock beräknat fel egenvärden till den nya matrisen. Det ska bli 25/4 och 9/4.

Okej, men annars skall det stämma? Hur räknar man ut b)uppgiften? Vet du det?
Citera
2016-10-14, 13:21
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Aha så gränserna kommer bli 0 till 2 för båda dubbelintegralerna?

Alltså, du måste ju självfallet integrera över området ifråga. Om du bara tar och integrerar från 0 till 2 för både x och y så integrerar du ju över hela kvadraten, vilket inte är vad du ska göra.

Ena området blir ju 0 ≤ x ≤ 1, x + 1 < y ≤ 2. Det andra området blir 1 ≤ x ≤ 2, 0 ≤ y ≤ x - 1.
Citera
2016-10-14, 14:02
Medlem
Kan någon ge mig en knuff i rätt riktning? http://i.imgur.com/MCmjSYr.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här