2016-10-13, 23:11
Medlem
karlsoons avatar
Det är praktiskt taget omöjligt att få i sig den enorma mängden anabola via läpparna som Johaug proppat i sig.

Lägg till att hon även saknar moral eftersom hon tryckt i sig massor av astmamediciner och andra preparat utan att blinka.

Både Ryssland och Norge sysslar med systematisk doping på regerings nivå.
Citera
2016-10-13, 23:20
Medlem
Mardolls avatar
Tennisspelaren Robert Lindstedt skrev på sin blogg en gång att tennisspelarna inte ens vågar dricka vissa sportdrycker som sponsrar turneringarna. De fyller med annat innehåll för att vara säkra på vad de får i sig. En del sportdrycker KAN innehålla SPÅR av förbjudna substanser.

Men en norsk idrottsläkare med årtionden av medicinsk kompetens går in på ett italienskt apotek och köper en salva, utan att bemöda sig med att kolla upp vad den innhåller och ger den till en av världens främsta skidåkare (som inte heller kollar upp vad den innehåller). Trots en stor röd varningslogga det står DOPING på. Clostebol är utskrivet med nästan lika stora bokstäver som Trofodermin på förpackningens framsida. Men de kollar inte upp vad det är.
Citera
2016-10-13, 23:37
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det är praktiskt taget omöjligt att få i sig den enorma mängden anabola via läpparna som Johaug proppat i sig.

Har det framkommit hur mycket hon proppat i sig?

Jag tror nog att de, eller iaf läkaren, har sett "doping" på förpackningen. Men som alla andra har de tänkt att lite på läppen inte har någon betydelse. Ju fler som på olika sätt försöker förklara hur orimligt det är att Johaug skulle fått sitt dopingutslag till följd av läppbalsamet desto troligare blir det att även Johaug och/eller läkaren tänkte så. Om det visar sig att det är möjligt att Johaugs positiva dopingprov kan ha sitt ursprung i läppbalsamet så har vi därmed en situation där vi kan förstå att de inte dopat sig medvetet.

För det är ju inte så att bara för att det står doping på preparat så är det doping att använda det. Doping är det bara om man intar substansen i mätbar regelvidrig mängd. Om de utgått från att lite på läppen inte skall ge utslag (som alla andra tycks göra) så har de inte avsiktligt dopat sig. Att det står doping på förpackningen kan vara en ren försiktighetsåtgärd som man bedömt vara överdriven. Detta bör man ha i beaktande när man funderar över hur det är möjligt att de inte sett dopingstämpeln på förpackningen.

Läkaren hade väl uttryck sig som så att han hade hittills oredovisade skäl till att agera som han gjorde, oredovisade för att han bedömde dem som knappast övertygande för allmänheten. Kan det handla om att han lkt pöbeln inte trodde att balsamet skulle göra nån skillnad?
Citera
2016-10-13, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108

Jag tror nog att de, eller iaf läkaren, har sett "doping" på förpackningen. Men som alla andra har de tänkt att lite på läppen inte har någon betydelse. Ju fler som på olika sätt försöker förklara hur orimligt det är att Johaug skulle fått sitt dopingutslag till följd av läppbalsamet desto troligare blir det att även Johaug och/eller läkaren tänkte så. Om det visar sig att det är möjligt att Johaugs positiva dopingprov kan ha sitt ursprung i läppbalsamet så har vi därmed en situation där vi kan förstå att de inte dopat sig medvetet.

För det är ju inte så att bara för att det står doping på preparat så är det doping att använda det.

Nej men väldigt korkat att använda ett sådant preparat som har varningsetiketter att det är dopingklassat om man är världens bästa skidåkare eller hur?
Citera
2016-10-14, 00:00
Medlem
Salvan måste köpas över disk och apotekaren ska informera att den är dopingklassad vid utlämning.
Mitt på tuben står en röd stoppskylt med texten "doping" på.
http://www.dn.se/sport/medicinforpackning-kan-bli-avgorande-i-johaugs-fall/
Jag har svårt att tro att man skulle missa det.

Men jag kan väl absolut köpa att de skaffade en specialsalva över disk, för hon hade väl ganska rejäla problem med läpparna.
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-10-14 kl. 00:10.
Citera
2016-10-14, 00:09
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Salvan måste köpas över disk och apotekaren ska informera att den är dopingklassad vid utlämning.
Mitt på tuben står en röd stoppskylt med texten "doping" på.

Jag har svårt att tro att man skulle missa det.

Men jag kan väl absolut köpa att de skaffade en specialsalva över disk, för hon hade väl ganska rejäla problem med läpparna.

Om man ska komma med en bortförklaring inför ett dopningstest som man vet kommer att visa positivt så måste det vara en bra bortförklaring. Salvan är ingen bra bortförklaring därför att den innehåller många logiska tankeluckor. Men i en given situation kunde man kanske inte komma på en bättre bortförklaring.

Det sägs att Johaug själv skulle ha rapporterat vilka mediciner hon har använt. Den stora frågan är i så fall; när gjorde hon det? Gjorde hon det en kvart innan urinprovet som hon visste skulle visa positivt? Gjorde hon det en vecka innan hon visste att hon skulle bli testad? Eller gjorde hon det omedvetet om att hon skulle bli testad?
Citera
2016-10-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Om man ska komma med en bortförklaring inför ett dopningstest som man vet kommer att visa positivt så måste det vara en bra bortförklaring. Salvan är ingen bra bortförklaring därför att den innehåller många logiska tankeluckor. Men i en given situation kunde man kanske inte komma på en bättre bortförklaring.
Ja, det är lite så man resonerar.

Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det sägs att Johaug själv skulle ha rapporterat vilka mediciner hon har använt. Den stora frågan är i så fall; när gjorde hon det? Gjorde hon det en kvart innan urinprovet som hon visste skulle visa positivt? Gjorde hon det en vecka innan hon visste att hon skulle bli testad? Eller gjorde hon det omedvetet om att hon skulle bli testad?
Det va i samband med dopingprovet.

Såg videon från presskonfen, Johaug går igenom allt ur hennes synvinkel och jag TROR jag hörde att hon sa att hon fick besök i hemmet i september och i samband med det skall man redovisa för alla mediciner man intagit, hon redovisade då bland annat salvan.
Citera
2016-10-14, 00:18
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Ja, det är lite så man resonerar.

Det va i samband med dopingprovet.

Såg videon från presskonfen, Johaug går igenom allt ur hennes synvinkel och jag TROR jag hörde att hon sa att hon fick besök i hemmet i september och i samband med det skall man redovisa för alla mediciner man intagit, hon redovisade då bland annat salvan.

I så fall så är det lite grann som en misstänkt inbrottstjuv som innan han topsas intygar att han varit i villan, men det var inte han som bröt sig in.
Citera
2016-10-14, 00:24
Medlem
Kan det inte vara så att de använder salvan för att mörka det hon verkligen tagit, att det skulle urskulda att hon behövde något för sönderbrända läppar?
Citera
2016-10-14, 00:28
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108

För det är ju inte så att bara för att det står doping på preparat så är det doping att använda det. Doping är det bara om man intar substansen i mätbar regelvidrig mängd. Om de utgått från att lite på läppen inte skall ge utslag (som alla andra tycks göra) så har de inte avsiktligt dopat sig. Att det står doping på förpackningen kan vara en ren försiktighetsåtgärd som man bedömt vara överdriven. Detta bör man ha i beaktande när man funderar över hur det är möjligt att de inte sett dopingstämpeln på förpackningen.

Läkaren hade väl uttryck sig som så att han hade hittills oredovisade skäl till att agera som han gjorde, oredovisade för att han bedömde dem som knappast övertygande för allmänheten. Kan det handla om att han lkt pöbeln inte trodde att balsamet skulle göra nån skillnad?

Du har formulerat dig väl. Men för att fatta det kort. Hon har använt ett lypsyl för läpparna som enligt etiketten ger dopingutslag. Det är inget misstag

Sen är ju hela det här historien regisserad för att dölja något annat. Hon har ju fuskat under extrem lång tid Johaug
Citera
2016-10-14, 00:31
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan det inte vara så att de använder salvan för att mörka det hon verkligen tagit, att det skulle urskulda att hon behövde något för sönderbrända läppar?

Visst är det så. Både Norge och Johaug sitter rejält i dopingträsket. De är därför de varit så framgångsrika
Citera
2016-10-14, 00:37
Medlem
Jag antar att salvan bara är en täckmantel för riktiga orsaken till doping. Illa Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in