2016-10-13, 18:59
Medlem
C.B.G.s avatar
Till skillnad från populisterna, upplevde jag ofta att tjusningen med priset var att bli överraskad samt att få en anledning till att lära känna nya författarskap.

Den tiden känns nu som en svunnen era. De senaste 6-7 åren är det väl bara Mo Yan som varit obekant för mig. Dylan känns som en kulmen på denna utveckling.

De skulle ha tagit Peter Hammill istället. Då hade åtminstone några höjt på ögonbrynen.
Citera
2016-10-13, 19:07
Medlem
gato12s avatar
Nu när den första glädjen lagt sig så kommer besvikelsen över att såna giganter som Roth, McCarthy och Pynchon förmodligen aldrig kommer få priset då det lär dröja innan en vit, manlig amerikan vinner igen.
Dylan behöver ju egentligen inte priset, han har ju fått erkänslan av att vara en stor poet och musiker, sålt massor av skivor och influerat miljoner människor världen över.
På så sätt kan det vara bra att ge en moldavisk poet priset för att uppmärksamma något som kanske är ett fantastiskt, men bortglömt, författarskap.
Citera
2016-10-13, 19:15
Medlem
BertFoxs avatar
Jag tycker inte Nobelpriset är värt Bob Dylan.
Citera
2016-10-13, 19:34
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWit
Han är väl i Las Vegas, vad är klockan där? Typ 8 nu? Väcks nog av någon snart. Men inte så konstigt att han inte svarade nära Sara Danius ringde innan kl 13 (dvs kl 4 där).

Jag tycker att det är konstigt som fan att man inte orkar svara när man blir uppringd om att man fått Nobelpriset.
Citera
2016-10-13, 19:41
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
De skulle ha tagit Peter Hammill istället. Då hade åtminstone några höjt på ögonbrynen.

Peter Hammill är ingen märkvärdig textförfattare. Som alternativ till Dylan hade jag i så fall hellre sett Walter Becker och Donald Fagen i bandet Steely Dan. De är rockvärldens James Joyce.

Lite märkligt att Dylan får priset samma dag som Dario Fo avlider. När han fick priset 1997 var det för sina pjäser, vilket kritiserades en hel del.
Citera
2016-10-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Nu när den första glädjen lagt sig så kommer besvikelsen över att såna giganter som Roth, McCarthy och Pynchon förmodligen aldrig kommer få priset då det lär dröja innan en vit, manlig amerikan vinner igen.
Dylan behöver ju egentligen inte priset, han har ju fått erkänslan av att vara en stor poet och musiker, sålt massor av skivor och influerat miljoner människor världen över.
På så sätt kan det vara bra att ge en moldavisk poet priset för att uppmärksamma något som kanske är ett fantastiskt, men bortglömt, författarskap.

Säg inte det, Det året Dylan hamnade på Nobelstiftelsens lista presenterades även andra namn, alla de namnen har fått Nobelpriset i Litteratur efter detta, vissa hade funnits på listan i närmare 30 år och det var då Dylan fördes in inte jättemånga namn där, högst 15 namn fanns då, sedan har andra lagts till, men processen är att står man på listan kommer man få priset om man inte hinner dö innan dess.
Jag är inte ett dugg förvånad, jag har vetat om detta i vad är det 15 år sedan han kom in på listan och varje år utom i år så har jag väntat att få höra Bob Dylan. I år har jag inte ens tänkt på Litteraturpriset alls.
Citera
2016-10-13, 19:52
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag tycker att det är konstigt som fan att man inte orkar svara när man blir uppringd om att man fått Nobelpriset.

Om det varit vem som helst utom Dylan hade det varit konstigt. Typiskt Dylan vore att när han väl känner sig nödgad att uttala sig kommer vara fåordig och inte alltför entusiastisk över priset. Jag skulle inte alls vara förvånad om han struntar i att närvara vid prisutdelningen.
Citera
2016-10-13, 19:54
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Om det varit vem som helst utom Dylan hade det varit konstigt. Typiskt Dylan vore att när han väl känner sig nödgad att uttala sig kommer vara fåordig och inte alltför entusiastisk över priset. Jag skulle inte alls vara förvånad om han struntar i att närvara vid prisutdelningen.
Kanske gör som Sartre och vägrar ta emot priset. Eller som Thomas Wassberg.
Citera
2016-10-13, 20:07
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Han är en av mina absoluta favoritmusiker och jag anser att polarpriset helt klart var berättigat. Nobelpriset däremot... jag säger som du, "nej, nej, nej".

Om man bara läser hans texter rakt upp och ned utan att ta hänsyn till hur han sjunger och spelar är det i mitt tycke inte speciellt fascinerande litteratur. Hans texter fungerar därför att han är en stor musiker men det är trots allt inget musikerpris... nej, dåligt val.
Det var då ett jävla gnällande...
Svenska akademin har i år valt att belöna en skald vars diktning berör fler än kanske någon annan samtida författare. All heder åt det! Men om Dylan redan har folkens kärlek varför behöver han då priset?

Om man resonerat på det sättet når det gäller exempelvis fysikpriset, så skulle man alltså belöna någon halvdan forskare istället för den som gjort de bästa vetenskapliga insatserna!

Men varför i hela friden sköts offentliggörandet upp en veckan? Jag tror att det stod mellan Adonis och Dylan, och att akademin till sist kom fram till att man var mindre rädd för kultursnobbarna (som hatar Dylan för att folket älskar honom) än för islamisterna (som hatar Adonis för att han säger sanningen om islam)....
Citera
2016-10-13, 20:09
Medlem
Konstigt val. Kommer det här priset att förpliktiga, så att Dylan börjar skriva romaner
Citera
2016-10-13, 20:17
Medlem
highstakess avatar
Vilket sinnessjukt val, jag är nästan chockad.

Det är ju ett skämt när man tänker efter.
Citera
2016-10-13, 20:18
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea

Tror någon att han kommer till Nobel-middagen? Skulle han sitta och konversera prinsessan Christina, samtidigt som TV-kameror zoomar in hur han fumlar med besticken och får tårta i mustaschen. Glöm det.
"Don´t get up, gentlemen, I´m only passing through"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in