Citat:
Ursprungligen postat av
Chenille
Han är en av mina absoluta favoritmusiker och jag anser att polarpriset helt klart var berättigat. Nobelpriset däremot... jag säger som du, "nej, nej, nej".
Om man bara läser hans texter rakt upp och ned utan att ta hänsyn till hur han sjunger och spelar är det i mitt tycke inte speciellt fascinerande litteratur. Hans texter fungerar därför att han är en stor musiker men det är trots allt inget musikerpris... nej, dåligt val.
Det var då ett jävla gnällande...
Svenska akademin har i år valt att belöna en skald vars diktning berör fler än kanske någon annan samtida författare. All heder åt det! Men om Dylan redan har folkens kärlek varför behöver han då priset?
Om man resonerat på det sättet når det gäller exempelvis fysikpriset, så skulle man alltså belöna någon halvdan forskare istället för den som gjort de bästa vetenskapliga insatserna!
Men varför i hela friden sköts offentliggörandet upp en veckan? Jag tror att det stod mellan Adonis och Dylan, och att akademin till sist kom fram till att man var mindre rädd för kultursnobbarna (som hatar Dylan för att folket älskar honom) än för islamisterna (som hatar Adonis för att han säger sanningen om islam)....