2016-10-13, 14:00
Medlem
srinivasas avatar
Kul att följa alla idioterna på kultursidorna nu. I svt kanal 1 var det fruktansvärt pinsamt när pristagaren skulle presenteras...
Hoppas han kommer till ceremonien. Han kom ju faktiskt till Polarpriset.
En variant vore att göra om prisutdelningen till en konsert på Globen, Charlotte Perelli kan dra några låtar till Ekonomipriset (hon är så duktig på aktier) och sen raskar man över de här topologerna och andra innan Dylan äntrar scenen och kör ett långt set med enbart obskyra låtar.
Citera
2016-10-13, 14:04
Medlem
Där brände de en hel del av prisets prestige är jag rädd. Det är dock långt kvar tills det blir ett skämtpris som fredspriset.

Men alla belästa skribenter här på forumet, vilket är det bästa ni läst av Dylan?
Citera
2016-10-13, 14:13
Medlem
Passepartouts avatar
Dylan är överhypad. Nu får speciellt 40-talisterna, de överlevande hippiesarna och vänstermänniskor blanka ögon. Nää, det här var ingen höjdare.
Citera
2016-10-13, 14:50
Medlem
Tjyvass avatar
Så då äntligen fick den joddlande juden, Robert Allen Zimmerman, sitt nobelpris. Vilka får det nästa år, Brandsta City Släckers?
Citera
2016-10-13, 14:55
Medlem
macys avatar
Jag undrar hur mycket man får se av honom i Stockholm. En nobelpristagare har många åtaganden. T ex:

* Göra TV-intervju med SVT
* Hålla en Nobelföreläsning
* Äta middag på slottet med kungen
* Träffa skolbarn i Rinkeby
* Nobelkonserten
* Nobelmiddagen
* Och såklart ta emot priset klädd i frack.

Allt ovanstående känns väldigt o-Dylanskt.

Om han kommer lär han väl sitta instängd på hotellet mest hela tiden och bara komma ut när det vankas prisutdelning.
Citera
2016-10-13, 15:02
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det verkar inte som om någon har fått tag på honom än. Märkligt.
Citera
2016-10-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Jag undrar hur mycket man får se av honom i Stockholm. En nobelpristagare har många åtaganden. T ex:

* Göra TV-intervju med SVT
* Hålla en Nobelföreläsning
* Äta middag på slottet med kungen
* Träffa skolbarn i Rinkeby
* Nobelkonserten
* Nobelmiddagen
* Och såklart ta emot priset klädd i frack.

Allt ovanstående känns väldigt o-Dylanskt.

Om han kommer lär han väl sitta instängd på hotellet mest hela tiden och bara komma ut när det vankas prisutdelning.

Han tog emot och var närvarande vid Polar Music Prize. Fick ändå tanken... kommer han närvara vid denna prisutdelning?

Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Citera
2016-10-13, 15:36
Medlem
chessjamts avatar
Haha, skönt val av akademin. Måste vara ärlig och säga att jag inte varit något stort fan av gubben eller ens trott att han skulle vara en realistisk nobelpriskandidat, men när jag fick höra att det var han som fick det kunde jag inte motstå ett leende.

Kul med en amerikan, även om det inte blev en romanförfattare. Ska bli intressant att se reaktionerna från alla förståsigpåare. Svängde även förbi mitt lokala ICA och bläddrade runt bland CD-skivorna tills jag hittade en slags samlingsalbum, "Essential Bob Dylan". Det fick bli dagens köp.
Citera
2016-10-13, 15:47
Medlem
atts avatar
Dylan spelar på "The Chelsea at the Cosmopolitan" i Las Vegas ikväll kl 19 lokal tid. Undrar om han kommer att säga någonting om priset eller bara dra låtarna som vanligt?

Det finns biljetter kvar för övrigt:
http://www.ticketmaster.com/bob-dyla...1&minorcatid=1
Citera
2016-10-13, 16:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Haha, skönt val av akademin. Måste vara ärlig och säga att jag inte varit något stort fan av gubben eller ens trott att han skulle vara en realistisk nobelpriskandidat, men när jag fick höra att det var han som fick det kunde jag inte motstå ett leende.

Kul med en amerikan, även om det inte blev en romanförfattare. Ska bli intressant att se reaktionerna från alla förståsigpåare. Svängde även förbi mitt lokala ICA och bläddrade runt bland CD-skivorna tills jag hittade en slags samlingsalbum, "Essential Bob Dylan". Det fick bli dagens köp.

Dylan är väl ok på sitt sätt men litteraturpriset... Nej nej nej. Även sådana som är avsevärt mer fans av honom än vad jag är verkar i rätt hög utsträckning ha samma inställning.
Citera
2016-10-13, 16:53
Medlem
MrWits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII

Han är väl i Las Vegas, vad är klockan där? Typ 8 nu? Väcks nog av någon snart. Men inte så konstigt att han inte svarade nära Sara Danius ringde innan kl 13 (dvs kl 4 där).
Citera
2016-10-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Dylan är väl ok på sitt sätt men litteraturpriset... Nej nej nej. Även sådana som är avsevärt mer fans av honom än vad jag är verkar i rätt hög utsträckning ha samma inställning.

Han är en av mina absoluta favoritmusiker och jag anser att polarpriset helt klart var berättigat. Nobelpriset däremot... jag säger som du, "nej, nej, nej".

Om man bara läser hans texter rakt upp och ned utan att ta hänsyn till hur han sjunger och spelar är det i mitt tycke inte speciellt fascinerande litteratur. Hans texter fungerar därför att han är en stor musiker men det är trots allt inget musikerpris... nej, dåligt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in