2016-10-07, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luffa
Med risk för att vara OT, men ändå.
Först säger Du Dig inte känner någon av aktörerna i Granitporten. I nästa andetag påstår Du att bolaget har "mycket kunnigt folk innanför porten".
Dags att välja vilket ben Du ska stå på nu, "Ackeson".
Varför skall jag välja det?
Det är JAG som väljer vilket ben jag står på eller om jag står på båda benen så lägg ner den diskussionen Luffa-Bluffa.

Bara för att jag tycker aktörerna i Granitporten är seriösa behöver jag inte känna dem!? Jag tycker aktörerna på Volvo AB också är seriösa, skulle jag då känna dem?
Citera
2016-10-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Finns det några dokument som styrker att artiklarna i HN faktiskt handlar om Th*ny?
Eftersom jag föredrar fakta, så försökte jag söka lite på de bolag som nämns i artiklarna - men hittar ingen info. Sannolikt för att de är bortgallrade då det är relativt länge sedan de avslutades.

Däremot hittade jag en lista postad i VLT, där artikelförfattaren menar att Th*ny varit involverade på ett eller annat sätt i 74 bolag som gått i konkurs.

Källor:
vlt.se Affärsmannens meritlista, aktiv i 74 konkursade bolag
PDF från länk i artikeln

Nu är jag fullt medveten om vem som har skrivit artikeln, och liksom alltid så är jag försiktig med att blint lita på vad tidningar skriver. Men här finns i alla fall underlag för att kunna göra någon form av kontroll. Många av konkurserna är ju gamla, och det kan säkerligen bjuda på en del svårigheter - eller åtminstone arbete - att få tag i dokument från dessa. Men det finns ju även en del ärenden som ligger närmare i tiden, och här torde dokumenten gå att få ut från berörda tingsrätter i elektronisk form. Om nu Th*ny verkligen är inblandad i den omfattning som artikeln gör gällande, borde det väl avsatt en del spår i dessa protokoll, även om det tycks ostridigt att han inte har suttit som registrerad befattningshavare i åtminstone de nyare bolagen.

Innan endera sidan börjar kasta skit på mig också, så vill jag återigen förtydliga att jag varken anklagar någon för att vara kriminell, eller påstår att någon är oskyldig. Det är för mycket snack och för lite fakta, och min nyfikenhet (på varför detta blåst upp så starka känslor) gör att jag letar efter just fakta. Men innan jag lägger alltför mycket tid, skulle någon kunna svara på tre frågor:

1) Är protokoll från konkursförhandlingar i tingsrätterna en offentlig handling (jag antar det, men vet det inte)?

2) Är det någon som redan har begärt ut dessa handlingar, och sitter och håller på dem? Posta dem gärna i så fall (även PM, om det känns bättre) - så sparar jag tid.

3) Finns det någonstans där man kan se tidigare bolagshistorik på en person? Bolagsverket? Alltså, om en person har registrerats och senare avregistrerats från ett bolagsengagemang? Det skulle onekligen vara intressant att se exakt hur korrekt den av tidningen publicerade listan egentligen är...

1) https://minfil.org/F9Ufo1bfb8/STN_Vacation_AB_Edg_ngsprotokoll_2.pdf
"Rolig läsning"

2) https://minfil.org/Nf79ocbdb7/Scandic_construction_group_AB_F_rvaltarber_ttelse. pdf
"Galen" varning på denna - framgår riktigt bra hur virrigt dom skött bolaget
Citera
2016-10-08, 10:01
Medlem
Bifogar en redogörelse för Norelli/Widarssons sätt att sköta sina företag.
Visserligen är texten 15 år gammal, men illustrerar ändå deras synsätt.
Det handlar om förvaltarberättelsen i Providum: https://minfil.org/24X0o0beb2/Providum_construction_AB_F_rvaltarber_ttelse.pdf
Ränderna verkar inte ha gått ur.
Citera
2016-10-08, 14:33
Medlem
Citat:
Tänkte bli lite nostalgisk så här på fredagseftermiddagen och delge Er en artikel i Hallands Nyheter: http://www.hn.se/nyheter/falkenberg/en-l%C3%A5ng-rad-konkurser-sedan-kommunen-s%C3%A5lde-1.3582435
Här berättas om Thony Norelli, som ursprungligen hette Johansson för att sedan under en period heta Hillersteen, när han hyrde ut Bölse medborgarhus till Bandidos undergruppering X-team.
Undrar om Norelli har dessa kopplingar än idag?
Trevlig läsning och trevlig helg!

Jovisst, Thony Norelli har även på senare år haft samröre med mc-gänget Bandidos.
Så sent som i juni 2013 tog Bandidos-medlemmarna Johnny Kovacs och Johan Nars, plats i styrelsen för ett Norelli-bolag, detta i samband med att bolaget bytte namn från Iria Posesso till Kvillebäckens teleteknik AB.
Bandidosmedlemmarna ersatte Norellis båda hantlangare/"målvakter", Adam Leitzler och Thomas Andersson i styrelsen: http://www.solidinfo.se/foretag/kvillebackens-teleteknik-ab/personer/historik
Bolaget har sitt ursprung hos miljardären Mikael Fahlander och utgjorde "betalningen" till Norelli när han tog sig an ett antal "problembolag" för Fahlander. Den senare ville nämligen inte skylta med sitt namn i samband med konkurser. I det läget hoppade Norelli in i handlingarna och kramade ur det sista ur bolagen som senare försattes i konkurs.
Undantaget är alltså Kvillebäckens teleteknik AB som fortfarande är verksamt men med en tredje Bandidosmedlem, Jimmy Corneliusson, som styrelsesuppleant.
Norelli verkar trivas i den samvaron.
Citera
2016-10-10, 13:06
Bannlyst
Citat:
Bifogar en redogörelse för Norelli/Widarssons sätt att sköta sina företag.
Visserligen är texten 15 år gammal, men illustrerar ändå deras synsätt.
Det handlar om förvaltarberättelsen i Providum: https://minfil.org/24X0o0beb2/Providum_construction_AB_F_rvaltarber_ttelse.pdf
Ränderna verkar inte ha gått ur.
Jag blev svettig när jag läste denna handling som var en av de första jag läst av det som stalkern Luffa-Bluffa lagt ut på nätet.

Jag såg framför mig folk som slet som dårar för att få sitt företag att fungera. De hade otur med fastighet som var sämre än de räknat med och olyckor som kostade en hel del utanför planen. Som vanligt ville inte försäkringsbolag ersätta skadorna fullt ut, vilket vi alla vet att det är så som drabbats av skador mm. Som alla företagare gör man fel ibland oavsett skäl och det kommer ikapp en till slut, det har nog de flesta varit med om.

Till slut skriver konkursförrättaren att han inte kan peks på något som föranleder skadeståndsanspråk på ägarna.

Tack för att du lade ut detta Luffa-Bluffa, för det visar folk som sliter hårt för att rädda sitt företag, det visar absolut inte någon som blåser företag.
Citera
2016-10-10, 14:04
Medlem
Det jag ser framför mig är ett gäng giriga bedragare som är avundsjuka på Uffe i 24-mas bluffen.
Frågan är hur Thony Norelli efter allt ränksmidande och hägrande storvinster som gått i stöpet
agerar nu?
Sitter hans svärfar i skottlinjen? (Tänker på Zoran Radovanovic och 41-åriga asylkvinnan, hur
de reagerade på motgångar.)
Eller har Ackeson rätt? En illasinnad förtalskampanj av Luffa har fått "hederlige" Thony på fall.
Jag tror på Luffa.
Citera
2016-10-10, 20:08
Medlem
Som isolerad händelse, kan man inte gärna dra slutsatsen att en konkurs i ett bolag innebär att de inblandade är bluffmakare. Inte ens om det handlar om ett misskött bolag. Jag skulle till och med vilja påstå att man kan ha flera sådana konkurser bakom sig, utan att för den skull vara ute efter att lura någon. Det krävs en insikt i bolaget, som knappast går att få enbart utifrån en förvaltarberättelse, för att kunna avgöra det.

Hade det här dessutom bara handlat om privata företag, så hade i alla fall jag inte varit lika intresserad av det hela. Men i och med att man tar steget till börsbolag, så ändras förutsättningarna rätt ordentligt. Nu är det inte längre dina egna eller dina leverantörers pengar du förvaltar, utan aktieägarnas. Ägare som är helt beroende av tillgänglig information för att avgöra om de skall investera, sälja av eller bara avvakta. Information som gärna skall komma från företaget, och vara pålitlig.
Och här blir det problem om företrädare (oavsett om de är registrerade bolagsmän eller bara har en viktig roll i företaget) för ett börsnoterat bolag har en historik av misskötta bolag, och inte informerar om det. Som aktieägare, eller presumtiv sådan, så skulle jag väldigt gärna vilja ha den informationen - oavsett om bolaget heter Ericsson eller Granitporten.

Tilltron till T.N. och hans bolagskompanjoner kommer ju därför till stor del att vila på deras historik. Och då är ju en del av den informationen som presenterats här i tråden inte direkt fördelaktig. Men det är relativt få konkreta fall som har visats upp här. Dessutom med en relativt lång tidsrymd mellan dem. Det är klart oroande att läsa de modernare dokumenten, de kommer från en tid i nära anknytning till börsnoteringen, och visar om inte annat att det fortfarande finns en del frågetecken.
Men mellan 2000 (som den ena förvaltarberättelsen är från) och 2016 (som är den senaste), så är det rätt många år. I tråden (och i VLT) finns en lista på bolag där T.N. påstås ha haft en inflytande roll (i vissa fall registrerad, men i de flesta inte). Listan är så lång, att OM den stämmer så kan den inte förklaras enbart med otur i affärer. Dessutom sträcker den sig så långt tillbaka - och handlar inte heller om känsliga börsnoterade bolag - så att man inte kan hävda att allt skulle bero på förföljelse och trackaserier på nätet och i tidningar.

Man ska dock notera mitt OM. Mig veterligen finns ingen annan dokumentation presenterad som styrker denna lista. För mig personligen ligger sanningen gömd i just denna lista. Ser merparten av konkurserna ut på liknande sätt som de vi har sett exempel på, så har jag i alla fall fått tillräckligt med fakta. Oavsett om det handlar om bluff, bedrägeri eller bara otur, så skall man inte driva eller ha ledande roller i företag med den historiken. En konkurs innebär ofta att någon utanför ägarkretsen förlorar pengar, och misslyckas man så ofta kanske det är dags att ta ett vanligt jobb som anställd utan ansvar.
Visar det sig istället att listan inte stämmer, att T.N. inte alls varit delaktig i alla dessa konkurser - ja då ser läget annorlunda ut. Om det sedan kan finnas anledning för potentiella aktieköpare att vara extra nogranna med vissa bolag, det är en annan sak. Personligen hade jag oavsett inte investerat i den här typen av bolag. Visst har jag med den inställningen säkert gått miste om en del klipp, men jag har minst lika säkert besparat mig en del besvikelser.

Jag antar att man är tvungen att ta en tur till bolagsverket, ett antal tingsrätter och möjligen några arkiv, om man verkligen vill reda ut det här. Tyvärr ligger nog ingen av de relevanta platserna (möjligen med något undantag) i närheten av min bostadsort, och eftersom jag fortfarande är fullt arbetsför så har jag inte riktigt tiden att åka runt och leta. Men jag får väl se vad som går att hitta med hjälp av telefon.
Citera
2016-10-13, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ackeson
Jag blev svettig när jag läste denna handling som var en av de första jag läst av det som stalkern Luffa-Bluffa lagt ut på nätet.

Jag såg framför mig folk som slet som dårar för att få sitt företag att fungera. De hade otur med fastighet som var sämre än de räknat med och olyckor som kostade en hel del utanför planen. Som vanligt ville inte försäkringsbolag ersätta skadorna fullt ut, vilket vi alla vet att det är så som drabbats av skador mm. Som alla företagare gör man fel ibland oavsett skäl och det kommer ikapp en till slut, det har nog de flesta varit med om.

Till slut skriver konkursförrättaren att han inte kan peks på något som föranleder skadeståndsanspråk på ägarna.

Tack för att du lade ut detta Luffa-Bluffa, för det visar folk som sliter hårt för att rädda sitt företag, det visar absolut inte någon som blåser företag.

Nu drar alltså Luffa fram 15 år gamla dokument, som inte visar någonting, förutom att två av de, femton personer han kallar bedragare utan bevis, enligt konkursförrättaren inte skall krävas på något. Kanske verkligen dags för Luffa att byta namn till Ackemans förslag "Luffa-Bluffa".
Citera
2016-10-13, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Som isolerad händelse, kan man inte gärna dra slutsatsen att en konkurs i ett bolag innebär att de inblandade är bluffmakare. Inte ens om det handlar om ett misskött bolag. Jag skulle till och med vilja påstå att man kan ha flera sådana konkurser bakom sig, utan att för den skull vara ute efter att lura någon. Det krävs en insikt i bolaget, som knappast går att få enbart utifrån en förvaltarberättelse, för att kunna avgöra det.

Hade det här dessutom bara handlat om privata företag, så hade i alla fall jag inte varit lika intresserad av det hela. Men i och med att man tar steget till börsbolag, så ändras förutsättningarna rätt ordentligt. Nu är det inte längre dina egna eller dina leverantörers pengar du förvaltar, utan aktieägarnas. Ägare som är helt beroende av tillgänglig information för att avgöra om de skall investera, sälja av eller bara avvakta. Information som gärna skall komma från företaget, och vara pålitlig.
Och här blir det problem om företrädare (oavsett om de är registrerade bolagsmän eller bara har en viktig roll i företaget) för ett börsnoterat bolag har en historik av misskötta bolag, och inte informerar om det. Som aktieägare, eller presumtiv sådan, så skulle jag väldigt gärna vilja ha den informationen - oavsett om bolaget heter Ericsson eller Granitporten.

Tilltron till T.N. och hans bolagskompanjoner kommer ju därför till stor del att vila på deras historik. Och då är ju en del av den informationen som presenterats här i tråden inte direkt fördelaktig. Men det är relativt få konkreta fall som har visats upp här. Dessutom med en relativt lång tidsrymd mellan dem. Det är klart oroande att läsa de modernare dokumenten, de kommer från en tid i nära anknytning till börsnoteringen, och visar om inte annat att det fortfarande finns en del frågetecken.
Men mellan 2000 (som den ena förvaltarberättelsen är från) och 2016 (som är den senaste), så är det rätt många år. I tråden (och i VLT) finns en lista på bolag där T.N. påstås ha haft en inflytande roll (i vissa fall registrerad, men i de flesta inte). Listan är så lång, att OM den stämmer så kan den inte förklaras enbart med otur i affärer. Dessutom sträcker den sig så långt tillbaka - och handlar inte heller om känsliga börsnoterade bolag - så att man inte kan hävda att allt skulle bero på förföljelse och trackaserier på nätet och i tidningar.

Man ska dock notera mitt OM. Mig veterligen finns ingen annan dokumentation presenterad som styrker denna lista. För mig personligen ligger sanningen gömd i just denna lista. Ser merparten av konkurserna ut på liknande sätt som de vi har sett exempel på, så har jag i alla fall fått tillräckligt med fakta. Oavsett om det handlar om bluff, bedrägeri eller bara otur, så skall man inte driva eller ha ledande roller i företag med den historiken. En konkurs innebär ofta att någon utanför ägarkretsen förlorar pengar, och misslyckas man så ofta kanske det är dags att ta ett vanligt jobb som anställd utan ansvar.
Visar det sig istället att listan inte stämmer, att T.N. inte alls varit delaktig i alla dessa konkurser - ja då ser läget annorlunda ut. Om det sedan kan finnas anledning för potentiella aktieköpare att vara extra nogranna med vissa bolag, det är en annan sak. Personligen hade jag oavsett inte investerat i den här typen av bolag. Visst har jag med den inställningen säkert gått miste om en del klipp, men jag har minst lika säkert besparat mig en del besvikelser.

Jag antar att man är tvungen att ta en tur till bolagsverket, ett antal tingsrätter och möjligen några arkiv, om man verkligen vill reda ut det här. Tyvärr ligger nog ingen av de relevanta platserna (möjligen med något undantag) i närheten av min bostadsort, och eftersom jag fortfarande är fullt arbetsför så har jag inte riktigt tiden att åka runt och leta. Men jag får väl se vad som går att hitta med hjälp av telefon.

CJH, jag håller med, det viktiga i denna frågan är OM. Jag skulle lätt kunna säga tex att du, CJH, var inblandad i 100 konkurser, men jag måste ju rimligtvis sedan presentera bevis för att göra det troligt att så är fallet.

Jag tänker kontakta VLT idag för att få en lista på de 77 bolag som omnämns, det bör ju VLT kunna dela med sig av. Sedan är det ganska enkelt att kolla detta via bolagsverket. Jag har fått en hel del PM sen jag började skriva i denna tråd, uppskattas alltid. Om någon inte vill skicka pm kan ni gärna maila mig på supersvensson888 @ yandex.com All information mottages tacksamt.
Citera
2016-10-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontSmellDontTell
Nu drar alltså Luffa fram 15 år gamla dokument, som inte visar någonting, förutom att två av de, femton personer han kallar bedragare utan bevis, enligt konkursförrättaren inte skall krävas på något. Kanske verkligen dags för Luffa att byta namn till Ackemans förslag "Luffa-Bluffa".

Ehhhhh hörrö DSDT, hans alias är Ackeson (inte Ackeman). Jag har en liten fråga till er bägge, hur kan det komma sig att ingen av er nämner något om det som är UNDERSTUKET på typ flera sidor i dokumentet?? Visst uppgifterna har 15 år på nacken, men berättar liiiiiiiite mer än det ni två väljer att nämna. Villket i sig är ganska intressant med tanke på vad ni utsett er att försvara.

Vi tar två exempel här:
På sidan 8 står något om att kassabehållning av denna storlek kan uppenbarligen inte ha funnits, /.../ bokfört inkomster/intäkter som de inte haft eller ha haft utgifter/kostnader som det underlåtit att bokföra; /.../.
Vidare På sidan 11 står någonting om att en anmälan om misstänkt skattebedrägeri och bokföringsbrott är inlämnad av Skattemyndigheten. Sånt är också viktigt att ta med förstår du. Dumt att bara ta med vissa saker och inte nämna andra saker, speciellt viktigt när man skall försöka visa att någon ljuger om något.

Ännu en gång frågar jag er, var finns bevisen på att de projekt som Granitporten mfl påstår sig ha långtgående planer på, verkligen existerar??

En annan fråga, hur kan det komma sig Att Granitporten som bland MYCKET annat, skall syssla med Projektering enligt allabolag.se har NOLL (0) anställda?? Inte fan gör sig dessa projekt själva?? För om så vore vill jag ta mig tusan köpa in mig på den tekniken.

Adress till allabolag.se: http://www.allabolag.se/5565133245/Granitporten_AB
Citera
2016-10-13, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wau
Ehhhhh hörrö DSDT, hans alias är Ackeson (inte Ackeman). Jag har en liten fråga till er bägge, hur kan det komma sig att ingen av er nämner något om det som är UNDERSTUKET på typ flera sidor i dokumentet?? Visst uppgifterna har 15 år på nacken, men berättar liiiiiiiite mer än det ni två väljer att nämna. Villket i sig är ganska intressant med tanke på vad ni utsett er att försvara.

Vi tar två exempel här:
På sidan 8 står något om att kassabehållning av denna storlek kan uppenbarligen inte ha funnits, /.../ bokfört inkomster/intäkter som de inte haft eller ha haft utgifter/kostnader som det underlåtit att bokföra; /.../.
Vidare På sidan 11 står någonting om att en anmälan om misstänkt skattebedrägeri och bokföringsbrott är inlämnad av Skattemyndigheten. Sånt är också viktigt att ta med förstår du. Dumt att bara ta med vissa saker och inte nämna andra saker, speciellt viktigt när man skall försöka visa att någon ljuger om något.

Ännu en gång frågar jag er, var finns bevisen på att de projekt som Granitporten mfl påstår sig ha långtgående planer på, verkligen existerar??

En annan fråga, hur kan det komma sig Att Granitporten som bland MYCKET annat, skall syssla med Projektering enligt allabolag.se har NOLL (0) anställda?? Inte fan gör sig dessa projekt själva?? För om så vore vill jag ta mig tusan köpa in mig på den tekniken.

Adress till allabolag.se: http://www.allabolag.se/5565133245/Granitporten_AB

Det viktiga är väl slutsatsen från konkursförvaltaren? Eller?
Citera
2016-10-13, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DontSmellDontTell
Det viktiga är väl slutsatsen från konkursförvaltaren? Eller?

Gällande riktiga affärer. Tom Luffa Bluffa nämner ju "riktiga affärer" i tråden. Fastigheten i Sundsvall såldes ju till Sc*ndinavi*n Property Group. deras web sida är www punkt SPG punkt se och de är verksamma i Sverige och Norge och känns otroligt seriösa. Eller är även de då del av det "bedrägeri" som Luffa talar om? Om SPG väljer att göra en affär med någon så bedömer ju i varje fall SPG det bolaget och personerna som företräder det som seriöst. Jag litar faktiskt mer på ett företag än på en anonym hatare på flashback, speciellt i detta fallet.

Aledningen till att bolaget väljer att inte specificera exakt vilka projekt de arbetar med kan ju vara att de i så fall riskerar att öven andra involverade i samma projekt skall kommer förföljas i denna tråd.

Gällande antal anställda, många företag arbetar ju med inhyrda konsulter idag, speciellt bolag som är relativt nya. Bolaget som nämns ovan har ju tex bara fyra anställda men verkar ju trots det ganska stora. Anställda kan även finnas i dotterbolag etc. Jag har faktiskt ingen aning, men det har ju inte du heller. Det kan ju även vara så att uppgifter på allabolag.se inte uppdateras varje dag, eller ens månad utan enbart en gång per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in