Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Då är med andra ord inte frågan så "*doh* du fattar ju inget alls highbanker" enkel som några av våra skjuta från höften hannar här vill insinuera, vi vet helt enkelt inte om vi får tillbaka alla dessa pengar till statskassan som låntagarna har tillgodo i sin bolånekalkyl och som gör att dom är benägna att köpa dyrare än om motsvarande avdrag inte fanns.
Men målsättningen förstår jag är som den är, jag är bara mer tveksam till om vi verkligen får in de enorma volymer pengar vi tack vare ur-luften-trollade pengar betalar ut till hushållen.
Vem är "Vi" i sammanhanget?
Om det balanseras eller inte följs upp mycket noggrant. Det är antagligen någon som jobbar heltid med att följa upp detta. Det kan lika gärna hända att man ramlar över på andra sidan och får in mer skatt än vad som utnyttjas i avdrag. Utan att personligen gräva så tror jag diffen är ganska liten och jämnar ut sig över tid. Men du kan ju höra med ESV. De borde ha exakta siffror.
Kapitalinkomster och kreditförluster brukar buntas ihop i bokföringen. Så vanligtvis är det svårt att härleda vad som är just ränteinkomster och räntekostnader.
Jag förstår inte resonemanget att tillgången "fastigheter" skall särbehandlas. Eftersom samma regler gäller för alla så spelar det inte så stor roll. Jag som boende skiter i om jag betalar en ränta eller en skatt. För mig är det helt enkelt en kostnad.