Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Men cannabis som finns att köpa olagligt hindrar ju inte att några är beredda/ villiga att testa något annat. Jag har svårt att se att receptiviteten (eller preferensen) i konsumtionsledet skulle påverkas av huruvida det är lagligt eller inte. Varför tror du de som händelsevis väljer spice när de likväl kan välja hasch olagligt skull låta bli bara för att hasch skulle vara lagligt? Om man inte vill gå på en soc-lokal och få itryckt sig en laglig horsemacka skulle man inte kunna välja två fentanylplåster istället?
En annan fråga är om det bara är droger som är *naturliga* och till fullo kommer ur växter som ska tillåtas?
Jo, det är just den legala statusen som driver på utvecklingen av nya droger, som är lagliga (åtminstone en period). Därmed har vi här ännu ett exempel på hur kontraproduktiv vår fascistoida narkotikapolitik är. Folk som har åkt fast för cannabiskonsumtion blir av med körkortet (oavsett om de framförde ett fordon) och tvingas gå och lämna sitt urin under en lång period för att bevisa att de inte längre använder drogen. Spice liknar i effekt cannabis (åtminstone de tidigare varianterna, efter vad jag hört) och tas då som en ersättning för den äkta varan. I ett land där folk inte utsätts för denna absurda, inhumana och resurskrävande kränkning finns naturligtvis ingen anledning att gå efter den dåliga kopian.
Sen finns det naturligtvis många som inte har sådana skäl, utan bara är helt vanliga skötsamma medborgare som vill slippa lagföras. Därför kan de gå efter produkter inom drogfamiljer där vissa droger är illegala och få det rus man eftersöker. Följaktligen finns mängder av fullt legala centralstimulantia, opoider, hallucinogener mm att välja på. Nya utvecklas och lanseras i jämn takt - något som knappast hade hänt om lagarna hade varit annorlunda. Hade droger varit legalt, hade många liv kunnat sparas. Nu är situationen den, att på den illegala, oreglerade marknad vi har är kvalitet ojämn och fel substanser säljs ofta som en annan - se t ex PMMA - MDMA (Superman).
(Och nej, varför skulle en legalisering vara begränsad till droger som kommer ur växtriket? Kan inte jag se någon anledning till, i varje fall.)
Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Vi har väl haft perioder av varianter av legalisering som inte fungerat något vidare.
Antar att du avser den period av förskrivning av amfetamin som provades i Stockholm på 60-talet, efter att man hade studerat lyckade försök med heroinförskrivning i Danmark?
Sant, det fick inte avsedd effekt, och anledningen till det finns väldigt väl beskriven i Magnus Lintons bok "Knark", som jag rekommenderar ALLA att läsa.
De som läser den boken och inte är fullkomligt faktaresistenta eller fascistoida och fortfarande vurmar för trakasserier av drogkonsumenter tror jag är lätt räknade. (Ganglere, du kan skippa det - du uppfyller båda kriterier ovan + att du är rejält efterbliven)