2016-10-11, 22:41
Medlem
De skulle bli helt galet ifall de blir lagligt att knarka. knark är knark och de ska inte finnas att köpa av staten. punkt slut inget mer dödsknark!
Citera
2016-10-11, 23:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Jag vet inte riktigt, jag är lite ambivalent. Restriktiv narkotikapolitik funkade för mig i vart fall (hittills även om jag ägnar mig åt självplågeri ibland) men för vissa kanske legalisering kanske är ett mer realistiskt alternativ. Kanske inte nödvändigtvis staten heller som ska vara tillhandahållare..
Citera
2016-10-11, 23:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Precis. Vi ska inte införa fler droger. Tvärtom!
Men nu är ju det så att förbudet just ökar antal droger.
Tror du verkligen alla syntetiska cannabinoider hade kommit på marknaden om cannabis hade funnits att köpa.
Så det du vill uppnå, vill du ha en åtgärd som skapar med droger.
Du är bara för rolig.
Citat:
Ja och som skrevs av indianen ovan så är det nog omöjligt att förbjuda alkohol. Att tillåta ännu fler droger är fel väg att gå. De ska istället bekämpas.
Det är omöjligt att förbjuda andra droger också.
Och cannabis som är så enkelt att tillverka, går inte heller förbjuda.
Eller jo, går förbjuda gör ju det, men någon verkan kommer förbudet inte ha.
Citat:
Då kan man ju lika gärna ha det som idag vilket inte heller ökar knarkandet och inte göra brott lagliga.
En bättre väg är att bekämpa knark hårdare.
Ökandet på livstidsprevalensen är galopperande.
Så vart får du dina fantasier om att det inte ökar.
Och sen för information, både i Portugal och Tjeckien, så ser man en minskad konsumtion vid avkriminalisering.

Sen pratar vi om offerslösa brott, så en fallerande retorik som "...göra brott lagliga".
Blir bara sjuk humor.
Citera
2016-10-11, 23:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte riktigt, jag är lite ambivalent. Restriktiv narkotikapolitik funkade för mig i vart fall (hittills även om jag ägnar mig åt självplågeri ibland) men för vissa kanske legalisering kanske är ett mer realistiskt alternativ. Kanske inte nödvändigtvis staten heller som ska vara tillhandahållare..
Att legalisera droger, innebär tvärtemot vad många tror.
Om man legaliserar droger, så kommer det vara svårare att få tag i droger.
Att legalisera innebär inte att man delar ut droger till våra dagis ungar.
Utan det kommer vara reglerat, men flertal regler.

Staten kommer givetvis vara de som tillhandahåller droger, jag har svårt att tro vi folk kommer förlika sig att privata aktörer säljer dessa droger.
Inte initialt alla fall.
Citera
2016-10-11, 23:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.moneybags
De skulle bli helt galet ifall de blir lagligt att knarka. knark är knark och de ska inte finnas att köpa av staten. punkt slut inget mer dödsknark!
Vad är det för dödsknark du pratar om?
Du vet väl om i de länder där man avkriminaliserat droger, så dör mindre av droger och mindre får en problematisk konsumtion.

Vi som har den hårdaste lagen kring droger, så har vi dödstal som ökar extremt kraftigt.
Vi ligger på andra plats i EU, Portugal och Tjeckien som insåg förbudet mot konsumtion var sjukt tokigt, dessa ser ju nu fördelarna med att ha avkriminaliserat.
Och nu åtnjuter en bättre folkhälsa kring droger.

Och lustigt nog så gör förbudet att verkliga dödsdroger kommer ut på marknaden.
Så det du inbillar dig ska ske, sker inte, utan det blir tvärtom.
Citera
2016-10-11, 23:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det kanske har med hur man använder resurserna?
Ja och det är ett stort problem om man lägger resurser på offerlösa brott.
Citera
2016-10-11, 23:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Och hur ska man använda dessa ~25miljardert man lägger på knarkkriget då?
Ha då i åtanke att dessa ~25miljarder har noll påverkan på tillgång i kundnivå.
Finns det nått man kan lägga pengarna på som gör folk slutar med droger, det vore en ny nivå på naivitet.
Kanske vi ska lägga mer, men vem ska betala detta?
Och allt detta på ett offerslöst brott som att tex handlingen att röka cannabis.
Underligt.
Citera
2016-10-11, 23:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja och det är ett stort problem om man lägger resurser på offerlösa brott.
Och frågan är hur ska denna omfördelning av resurser hjälpa och samtidigt ha kvar nuvarande förbud.
En matematik som inte går ihop.
Hade personen sagt nu kopplar vi bort polisen och låter sjukvården sköta hälsoproblem, så hade jag ju köpt det.
Men då blir ju det avkriminaliserat, och det antar jag det inte ska bli.
Citera
2016-10-11, 23:59
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och frågan är hur ska denna omfördelning av resurser hjälpa och samtidigt ha kvar nuvarande förbud.
En matematik som inte går ihop.
Hade personen sagt nu kopplar vi bort polisen och låter sjukvården sköta hälsoproblem, så hade jag ju köpt det.
Men då blir ju det avkriminaliserat, och det antar jag det inte ska bli.
Hur som helst så är det ett stort problem att vi lägger skattepengar på att beivra en lag som uppenbarligen är tandlös. Jag tror dessutom polisfacket skulle slå bakut om man skulle föreslå straff som är stränga på riktigt för ringa narkotika.
Citera
2016-10-12, 00:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hur som helst så är det ett stort problem att vi lägger skattepengar på att beivra en lag som uppenbarligen är tandlös. Jag tror dessutom polisfacket skulle slå bakut om man skulle föreslå straff som är stränga på riktigt för ringa narkotika.
Tror du detta?
Jag får uppfattningen att det är lite delat, men övervägande de som vill ha status quo åtminstone.

Men idag har nått skett som jag inte hade trott för nått år sedan, och det är att det inte är samma blåslampa på droger längre.
Men visst finns det kvar, så mycket kvar att göra på det området.
Tänk att invandring kunde ha en positivt sak i alla fall, synd bara på det andra negativa.
Citera
2016-10-12, 00:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tror du detta?
Jag får uppfattningen att det är lite delat, men övervägande de som vill ha status quo åtminstone.

Men idag har nått skett som jag inte hade trott för nått år sedan, och det är att det inte är samma blåslampa på droger längre.
Men visst finns det kvar, så mycket kvar att göra på det området.
Tänk att invandring kunde ha en positivt sak i alla fall, synd bara på det andra negativa.
Jag tror faktiskt det. Framför allt så skulle hårdare straff kräva att man jobbade hårdare mot ringa narkotika och får ännu mindre resurser över till riktiga brott.
Citera
2016-10-12, 00:49
Medlem
Mollips avatar
Citat:

Det är en viktig fråga. I dag användet vi resurserna på fel sätt när polis ska agera 'socialarbetare' i stället för att lösa riktiga brott. Låt dom med rätt kompetens hantera människor som behöver hjälp med sin beroendesjukdom. Resten kan samhället hantera när det barkar åt fel håll som samhället gör med folk som dricker.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.moneybags

Det här bygger på ditt önsketänkande precis som alla som argumenterar för nolltolerans gör. Narkotika finns i Sverige i massor i dag fast vi har Europas kanske striktaste lagar och det är det vi måste förhålla oss till. Varför ska vi basera hälsopolitik på några sagor om en verklighet på andra sidan regnbågen? Du kanske också tror att all narkotika är lika farligt eftersom du skriver som du gör? Men det är det ju inte.

Citat:
Jag tror säkert att det finns flera exempel på dom som blivit hjälpta av vår restriktiva politik, men i det stora hela tror jag den är skadlig. Det är fler som skadas eller inte får adekvat hjälp just pga av den. Vår restriktiva politik aka nolltolerans är i vägen för en vetenskapligt baserad narkotikapolitik som först och främst främjar medborgarnas hälsa. Ett bevis för det är att den är ideologiskt motiverad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in