2016-10-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Han har ju redan svarat. Nu är det din tur att förklara hur DINA pengar hamnar hos bortamatchen! Det är ju nämligen du som påstår det. Då får du i sådana fall förklara hur. För jag förstår inte hur det skulle kunna gå till...

Om det inte kommer in lika mycket i skatt på ränteinkomst som det betalas ut i form av ränteavdrag uppstår ett minus på statens konto, eftersom jag genom skatten är med och fyller detta konto subventionerar jag bortamatchens bolån.

Men du verkar inte kapabel att förstå, vilket är föga förvånande.

1. Håll käften och låt Alpha101 svara.
2. Läs punkt 1 igen om det av adhd-tekniska skäl skulle bli för svårt att vänta.
2016-10-12, 12:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om det inte kommer in lika mycket i skatt på ränteinkomst som det betalas ut i form av ränteavdrag uppstår ett minus på statens konto, eftersom jag genom skatten är med och fyller detta konto subventionerar jag bortamatchens bolån.

Men du verkar inte kapabel att förstå, vilket är föga förvånande.

1. Håll käften och låt Alpha101 svara.
2. Läs punkt 1 igen om det av adhd-tekniska skäl skulle bli för svårt att vänta.
Någon har inte studerat ekonomi märker jag...
2016-10-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Någon har inte studerat ekonomi märker jag...

och därför vill jag få svar på mina frågor, något som ni idioter inte verkar förstå.

Ni kan siffror, men kognitiva förmågor verkar helt bortblåsta.

Jag skriver ju klart och tydligt att jag vill lära mig just den här delen, och att Alpha101 gärna får förklara hur detta nollsummespel bevisas.

Hittills har bara ett par alfahane-idioter svarat som tycker prestige är viktigast.
2016-10-12, 12:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
och därför vill jag få svar på mina frågor, något som ni idioter inte verkar förstå.

Ni kan siffror, men kognitiva förmågor verkar helt bortblåsta.

Jag skriver ju klart och tydligt att jag vill lära mig just den här delen, och att Alpha101 gärna får förklara hur detta nollsummespel bevisas.

Hittills har bara ett par alfahane-idioter svarat som tycker prestige är viktigast.
Det är ganska enkelt.

Om du har haft ränteutgifter på 100 000 kr får du en skattereduktion på 30% vilket således innebär en skattereduktion på 30 000 kr.

Någon lånar ut pengar till dig och får en ränteinkomst på 100 000 kr. Kapitalinkomster beskattas med 30%. Alltså 30 000 kr.
2016-10-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är ganska enkelt.

Om du har haft ränteutgifter på 100 000 kr får du en skattereduktion på 30% vilket således innebär en skattereduktion på 30 000 kr.

Någon lånar ut pengar till dig och får en ränteinkomst på 100 000 kr. Kapitalinkomster beskattas med 30%. Alltså 30 000 kr.

Ja den delen har jag förstått, men min fråga blir då fortfarande.

Om den som lånar ut pengarna är en bank, kommer banken i det exemplet du gav betala in 30.000 i skatt?

Det är en enkel fråga.
2016-10-12, 13:17
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja den delen har jag förstått, men min fråga blir då fortfarande.

Om den som lånar ut pengarna är en bank, kommer banken i det exemplet du gav betala in 30.000 i skatt?

Det är en enkel fråga.
Ja det kommer de behöva göra.

Visserligen sker det inte rakt av eftersom de kan göra förlust på något annat. Tex så kanske de lånat upp pengarna de sedan lånat ut och har själva en räntekostnad på 90k som de givetvis drar av. Så vinsten blir bara 10k (3k i skatt). Men då har någon annan en vinst på 90k (27k i skatt) som behöver beskattas. Så skatten färdas vidare genom systemet och beskattas av de som får vinsten. I slutändan är det ändå något som behöver betala skatten. Men det vore orimligt att alla led skall betala full skatt på 30k utan att kunna dra av kostnaden.

Därför finns avdraget så skatten på vinsten endast betalas en gång och alltid på inkomst sidan.
2016-10-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ja det kommer de behöva göra.

Visserligen sker det inte rakt av eftersom de kan göra förlust på något annat. Tex så kanske de lånat upp pengarna de sedan lånat ut och har själva en räntekostnad på 90k som de givetvis drar av. Så vinsten blir bara 10k (3k i skatt). Men då har någon annan en vinst på 90k (27k i skatt) som behöver beskattas. Så skatten färdas vidare genom systemet och beskattas av de som får vinsten. I slutändan är det ändå något som behöver betala skatten. Men det vore orimligt att alla led skall betala full skatt på 30k utan att kunna dra av kostnaden.

Därför finns avdraget så skatten på vinsten endast betalas en gång och alltid på inkomst sidan.

Men är inte bolagsskatten på 22% ?
2016-10-12, 13:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Men är inte bolagsskatten på 22% ?
Jo det är sant. Om man väljer att pengarna skall stanna i bolaget blir det bara 22%. Du har också en till beskattningen privatperson plockar ut vinsten från bolaget på 30%. Betalas pengarna ut som vinst så slipper man bolagsskatten.
2016-10-12, 13:59
Medlem
Citat:
Jo det är sant. Om man väljer att pengarna skall stanna i bolaget blir det bara 22%. Du har också en till beskattningen privatperson plockar ut vinsten från bolaget på 30%. Betalas pengarna ut som vinst så slipper man bolagsskatten.

Så frågan är, är statens utgifter för ränteavdraget samma som dess inkomster från dess motpol, i teorin ser det ju jättebra ut men frågan är om det i rena kronor faktiskt inte ser lika bra ut.

Och om fallet är så, så betalar jag som skattebetalare andras ränteavdrag.
2016-10-12, 14:19
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Så frågan är, är statens utgifter för ränteavdraget samma som dess inkomster från dess motpol, i teorin ser det ju jättebra ut men frågan är om det i rena kronor faktiskt inte ser lika bra ut.

Och om fallet är så, så betalar jag som skattebetalare andras ränteavdrag.
Börjar man gräva i det så blir det mer komplicerat med många avarter. Olika typer av avdrag, utlanshandel, skattefiffel, missade avdrag etc.. och annat trixande. Målsättningen är dock att de skall ta ut varandra och sker inte det så följer förändring i skattelagstiftningen.
2016-10-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Tjena bubbelbabblare, detta blir mitt absolut sista inlägg i denna värdelösa, söndertrasade tråd utan moderatorer.

Sålde nyss min 10:e och sista nyproduktions-spekulationslägenhet i Sthlm på 5 år, blev en bruttovinst på "bara" 650.000:-, en liknande jag sålde i februari gav 1.100.000:- i bruttovinst. Så visst har marknaden mattats av, priserna ligger stilla och köparna är försiktiga och avvvaktande. Priserna ligger idag på samma nivå som vid årsskiftet, och inget tyder på någon speciellt stor uppgång framöver, inte heller någon nedgång i Sthlm.

Skulle tro att det pendlar +-3% kommande året - inte för att jag bryr mig längre. Tur jag hann tjäna ordentligt med pengar tidigare år då jag förutsåg uppgången. Nu blir det o köpa en lägenhet på Mallorca och leva på avkastningen från ränteplaceringar och aktier.

Spy nu ut er avundsjuka äckliga bubbelbabblare. En del av er är så otroligt patetiska att det är helt ofattbart, tex bajsmannen. Nu kan det ju möjligen finnas 1 eller 2 i tråden som gillar mej, och gratulerar till ett bra jobb o bra vinst, men det är vl tveksamt.

.

Ha det så trevligt på Mallorca (se till att få ett boende med vettig isolering och värme).
2016-10-12, 14:35
Medlem
Citat:
Börjar man gräva i det så blir det mer komplicerat med många avarter. Olika typer av avdrag, utlanshandel, skattefiffel, missade avdrag etc.. och annat trixande. Målsättningen är dock att de skall ta ut varandra och sker inte det så följer förändring i skattelagstiftningen.

Då är med andra ord inte frågan så "*doh* du fattar ju inget alls highbanker" enkel som några av våra skjuta från höften hannar här vill insinuera, vi vet helt enkelt inte om vi får tillbaka alla dessa pengar till statskassan som låntagarna har tillgodo i sin bolånekalkyl och som gör att dom är benägna att köpa dyrare än om motsvarande avdrag inte fanns.

Men målsättningen förstår jag är som den är, jag är bara mer tveksam till om vi verkligen får in de enorma volymer pengar vi tack vare ur-luften-trollade pengar betalar ut till hushållen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in