2016-10-08, 19:18
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Exakt en sådan butelj hade jag korkat upp när jag klurade ut denna fråga härom kvällen. Hick!

Den är ruskigt god rätt komplex.
Citera
2016-10-08, 19:28
Medlem
Ny fråga, lite nutidshistoria, vem söks?

1) http://youtu.be/5UZRLEF3DM0

http://youtu.be/84dlOkOGXIw

https://youtu.be/BR6WM3E4XZg

Och lite skön lördagsmusik (också ledtråd)

https://youtu.be/epHOF91ZUFk
Citera
2016-10-10, 14:35
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Marquis de Sade?

Fyra nyanser av brunt -> 50 shades of grey -> BDSM -> de Sade?

Maria Magdalena -> prostituerad -> sexuell gränslöshet -> de Sade?

Då detta är historieforat så vill jag även passa på att framhålla att det ingalunda nämns i bibeln att denne Maria från Magdala skulle ha varit prostituerad eller ens något åt det hållet.

Lukas 8:1-2:
Citat:
Och det begaf sig derefter, att han vandrade i städer och byar, predikade och förkunnade Evangelium om Guds rike; och de tolf med honom. Dertill några qvinnor, som han hade helbregda gjort ifrå onda andra och krankheter, nämliga: Maria, som kallas Magdalena, af hvilka sju deflar utgångne voro.
Hon kom från Migdal Nunaya (grek: Magdala), en liten stad belägen invid Galileiska sjön.

Sorry for besserwisser off topic.
Citera
2016-10-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Marquis de Sade?

Fyra nyanser av brunt -> 50 shades of grey -> BDSM -> de Sade?

Maria Magdalena -> prostituerad -> sexuell gränslöshet -> de Sade?

Då detta är historieforat så vill jag även passa på att framhålla att det ingalunda nämns i bibeln att denne Maria från Magdala skulle ha varit prostituerad eller ens något åt det hållet.

Lukas 8:1-2:

Hon kom från Migdal Nunaya (grek: Magdala), en liten stad belägen invid Galileiska sjön.

Sorry for besserwisser off topic.

Nej

2) Personen är aktuell nu i dagarna.. Hens far jobbade inom matematik-fältet.
Citera
2016-10-11, 20:49
Medlem
3) De kändaste verken utspelar sig inom 24-timmar.
Citera
2016-10-11, 22:38
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
3) De kändaste verken utspelar sig inom 24-timmar.

Får mig att tänka Joyce, men de andra leadsen sitter ju inte då, heller ej på denna eg med plural... ...finns en koppling till "Maria" och otvivelaktigt ideologiskt brun så långskottar med Ezra Pound (farsgubben skattmas - en sorts "matematiker"! )? (även om jag tror du är ute efter en filmregissör...).
Citera
2016-10-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Får mig att tänka Joyce, men de andra leadsen sitter ju inte då, heller ej på denna eg med plural... ...finns en koppling till "Maria" och otvivelaktigt ideologiskt brun så långskottar med Ezra Pound (farsgubben skattmas - en sorts "matematiker"! )? (även om jag tror du är ute efter en filmregissör...).
Helu!

Jag kom att tänka på The Jackson 5 när talet om matematiken kom upp. Angående 24-timmarsprylen kom jag att tänka på Gud. Han gjorde ju allt i 24-timmarscyckler under skapelsen sex dagar. Fast...han har ju ingen farsa. Det är ju det som är själva grejen med Gud. Han genererar allt men har själv aldrig genererats.

Jesus? Einstein sade ju att Gud (som så klart är Jesus farsa) inte spelar tärning. Med detta menade han då så klart att det fanns medvetna mönster och finnes i tingens ordning. Man kan ju hitta matematisk excellens var man än tittar i naturen.
Citera
2016-10-11, 23:19
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Einstein sade ju att Gud (som så klart är Jesus farsa) inte spelar tärning. - - -

Hi there Axis brotha! But he was wrong! Världsordningen är probabilistisk/stokastisk och inte deterministisk - och, som Keynes skrev (min signatur, ja inte ordningsmakten... ).

Back to topic - någon filmare som rör sig inom dygnet... står helt still här, as usual... någon udda slav? "Känns" inte som Bilingualbvern, but who knows??
Citera
2016-10-11, 23:40
Medlem
Citat:
Hi there Axis brotha! But he was wrong! Världsordningen är probabilistisk/stokastisk och inte deterministisk - och, som Keynes skrev (min signatur, ja inte ordningsmakten... ).

Back to topic - någon filmare som rör sig inom dygnet... står helt still här, as usual... någon udda slav? "Känns" inte som Bilingualbvern, but who knows??
Kommer spontant att tänka på Éric Rohmer. Han var en i den Franska nya vågen. Såg hans Min natt med Maud för ett antal år sedan och blev ganska fascinerad. Har för mig att den spänner över ett dygn men minns inte riktigt.

Ja, det är naturligtvis helt fel.

https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89ric_Rohmer

Angående det andra så får jag säga att jag numera menar att båda gäller. Jag har varit anhängare av såväl determinism som andra grejer men vill nu säga att allt existerar samledes. Det är förnuftsvidrigt men vårt förnuft kan ingalunda diktera villkoren. Den insikt jag gör gällande har sin uppkomst bortom förnuftet; det är alltet själv, som jag är uppkopplad gentemot, som har sagt mig detta.

Okej - vi behöver icke fördjupa oss mer i detta då jag inser att det inte passar in. I morgon ska jag inleda en sex dagars vattenfasta. Under denna bör min uppkoppling gentemot alltet stärkas än mer. Flagellantism, here I come!
Citera
2016-10-11, 23:50
Medlem
atts avatar
Efter viss googling, men inte särskilt mycket faktiskt, gissar jag att det handlar om Dan Brown.
Citera
2016-10-12, 00:17
Medlem
Citat:

Tänkte faktiskt på Odysseus när jag skrev ledtråden
Citera
2016-10-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Efter viss googling, men inte särskilt mycket faktiskt, gissar jag att det handlar om Dan Brown.

Helt rätt! Dan Brown.

Frågan är din!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in