2016-10-11, 15:17
Medlem
Bert Karlsson lägger ner men andra tar vid.

"Nordic Camping & Resort har avtalat med Helsingborgs stad att under en tid konvertera Stenbrogårdens Camping till en boendeanläggning för nyanlända. Det framgår av ett pressmeddelande.
.
.'
Avtalet är tecknat för en period om fyra år med möjlighet till förlängning och avser helårsboende i ett 20-tal villavagnar. Tillfälligt bygglov är nu godkänt av kommunen och arbetet med uppsättande av villavagnar kan därmed starta omgående. De första boende beräknas kunna anlända under första kvartalet 2017. Omsättningen beräknas uppgå till cirka 5 miljoner kronor per år. "

https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/10/11/nordic-camping-nordic-camping-konverterar-camping-i-helsingborg-till-langtidsboende.html

Kan nog stämma rätt bra, det blir c:a 21 000 kr/månad per villavagn. Här kostas det minsann på.
Citera
2016-10-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
För övrigt så är det många skickliga entreprenörer som har sett till att ingå kontrakt med kommunerna, som säkerställer att de fortsätter att få betalt i många år, trots att det inte längre finns flyktingar att placera ut på deras boenden.

I och med detta så kommer deras lönsamhet att öka än mer, eftersom de endast behöver hålla platser "till förfogande", och inte längre behöver ta kostnader för mat, aktiviteter, uppvärmning och liknande. Man kan tänka sig att rationella entreprenörer kanske endast håller sig med lokaler i form av "tomma kulisser", där man slår på värmen (eller fabricerar någon bortförklaring) strax före eventuella inspektioner, och i övrigt minimerar driftskostnaderna.

Nu känner jag inte till Berts avtal, men det skulle ju kunna vara så att nämnda nedskärning endast är en anpassning till de minskade resurskrav som följer av ett minskat flyktingmottagande. Kanske är det inte så att han lägger ner, utan bara så att han ökar vinstmarginalen. Att han fortsätter att få betalt men slipper leverera något i utbyte. Jag vet att andra entreprenörer har hamnat i sådana, gynnsamma sitsar.
Är det så att han debiterar dessa pengar trots tomma platser anser jag att man borde ha hans boende till förvar. Det saknas förvar i Sverige för alla som fått avslag och ska resa hem. Dessa är dessutom livsfarliga i vårt samhälle och borde sitta bakom lås och bom tills de kliver på sitt one way ticket plan tillbaka.
Citera
2016-10-11, 16:29
Medlem
Flax75s avatar
Många pratar skit om Bert. Tjänar han pengar är det fel, och lägger han ner, ja då är det fel.
I Sverige ska man ärva eller vinna pengar. Jobbar man sig till dom, då är man en skit.
Bert har gjort mycket bra. Men det ska bara pratas skit och smutskasta.
Ni som inte vill tjäna pengar, kasta första stenen.
Citera
2016-10-11, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flax75
Många pratar skit om Bert. Tjänar han pengar är det fel, och lägger han ner, ja då är det fel.
I Sverige ska man ärva eller vinna pengar. Jobbar man sig till dom, då är man en skit.
Bert har gjort mycket bra. Men det ska bara pratas skit och smutskasta.
Ni som inte vill tjäna pengar, kasta första stenen.

Han är en hycklare.. det är nog det många stör sig på.
Citera
2016-10-11, 17:57
Moderator
Tystnads avatar
Tydligen "dammsuger" kommunerna ute i landet efter boende åt sådana som fått uppehållstillstånd och därför skall kommunplaceras med tvång av invandrareverket. Troligen därför Bert Karlsson lägger ner då dom skall flyttas ut till kommunerna.
Så han sa nog sanningen.
Senast redigerad av Tystnad 2016-10-11 kl. 18:00.
Citera
2016-10-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Vem tror eller ens begär att "opportunisten" skall driva asylboenden ideellt? Studera och kopiera "tjocksmockens" förehavanden framöver. Om du vill bli rik alltså.

Jag skiter fullständigt i hur mycket pengar han tjänar, det som oroar mig är hur han med gott samvete kan utnyttja det psykiskt sjuka samhällsklimatet i detta land. I mina ögon skulle han lika gärna gjort sig en förmögenhet på att driva koncentrationsläger i Nazityskland.
Citera
2016-10-11, 22:50
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenMan
Jag skiter fullständigt i hur mycket pengar han tjänar, det som oroar mig är hur han med gott samvete kan utnyttja det psykiskt sjuka samhällsklimatet i detta land. I mina ögon skulle han lika gärna gjort sig en förmögenhet på att driva koncentrationsläger i Nazityskland.
Han är ju inte direkt ensam om det. Sen om det är sjukt eller inte och vad som är sjukt är något som vi kan diskutera någon annan gång.
Citera
2016-10-11, 23:08
Medlem
samtliga baroner lägger ner sina boenden nu iom att Migverket säger upp dem på löpande band. Ansvaret läggs på kommunerna och lösningen blir som i Jönköping där de byggt om en bilhall till boende för 150 pers!
Citera
2016-10-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Han är ju inte direkt ensam om det. Sen om det är sjukt eller inte och vad som är sjukt är något som vi kan diskutera någon annan gång.

Vad exakt är det du försöker säga?
Citera
2016-10-12, 10:36
Bannlyst
Eller också gör han som många rika runt i världen.
Förbereder sig för den nya tiden. Krig, sjukdommar och global ekonomisk kollaps.
Citera
2016-10-12, 21:17
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Stackars Bert.. Han skulle gjort som PEAB i Ljungbyhed. 1200 platser a 350 kr dygnet på femårskontrakt. Boendet har stått tomt nu i två månader. Kaaaaaching
Citera
2016-10-13, 11:06
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Är det så att han debiterar dessa pengar trots tomma platser anser jag att man borde ha hans boende till förvar. Det saknas förvar i Sverige för alla som fått avslag och ska resa hem. Dessa är dessutom livsfarliga i vårt samhälle och borde sitta bakom lås och bom tills de kliver på sitt one way ticket plan tillbaka.
Jag känner inte till hur det fungerar för Bert, men jag har hört att det är flera kommuner som har ingått avtal med migrationsentreprenörer, som löper över flera år. Och att dessa avtal innebär att kommunerna (med våra skattepengar) måste betala dyra pengar, oavsett om boendena används eller står tomma.

Ännu ett exempel på hur man hittar upplägg för att förskingra våra surt förvärvade skattemedel ned i fickorna på de skrupellösa människor som ligger bakom dessa allianser mellan politiker och näringsidkare. De flesta är väl redan införstådda med det faktum att det väldigt ofta är samma politiker som beslutar om kommunalt flyktingmottagande, som på ett eller annat sätt är ekonomiskt involverade i de företag som driver flyktingboenden. Ett vanligt upplägg är att en kommunpolitiker söker upp en färgstark frontperson, som denne kan dölja sig bakom, och sedan startar flyktingboende tillsammans. I vissa fall så är politikern själv bolagsman, men än mer vanligt torde det vara att de använder sig av bulvaner, för att det inte skall gå att bevisa att de är direkt involverade.

Så även om massinvandringen mattas av, så kommer vi att få fortsätta betala dessa kostnader. En spontan tanke är att Bert inte är dummare än de andra, och att även han har sett till att teckna liknande, extremt gynnsamma avtal, för sina boenden.

Kommunerna gör mycket bra, och det finns ofta ett flertal kompetenta idealister inom deras organisationer. Men det förefaller även vara så, att kommunal verksamhet i stort, innefattar en betydande korruption och förskingring av skattemedel.

Inom många samhällsgrupper så betraktas numera politiker som ett lågstatusyrke, som i många fall utövas av lågutbildade. De politiska partierna verkar ofta bestå av en liten, intelligent kärna, som sedan ser till att fylla upp resten av organisationen med en blandning av dels människor som är skrupellösa och lätta att muta på olika sätt, och dels aningslösa, känslostyrda "idealister". Vilket gör att det är lätt för inflytelserika särintressen att infiltrera och påverka. Precis som i många andra länder, så "tillverkar" olika intressegrupper sina egna politiska broilers, som de sedan skickar in i systemet för att påverka beslutsfattande och exekvering i önskad riktning.

För att inte tala om all korruption som existerar, i form av "svågerpolitik", där man kan spåra en majoritet av lokala kommunpolitiker och näringsidkare (som profiterar på kommunala kontrakt) till t ex ett och samma fotbollslag i ungdomen.

Det är inte så svårt att lyckas, för Bert och likasinnade. De kan anklagas för att vara cyniska och nihilistiska, då de profiterar på sina medmänniskors slit. Men generalfelet, som jag ser det, är att vi alla tillåter och understödjer ett system som möjliggör detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in