Citat:
Ursprungligen postat av
charkoal
Är det så att han debiterar dessa pengar trots tomma platser anser jag att man borde ha hans boende till förvar. Det saknas förvar i Sverige för alla som fått avslag och ska resa hem. Dessa är dessutom livsfarliga i vårt samhälle och borde sitta bakom lås och bom tills de kliver på sitt one way ticket plan tillbaka.
Jag känner inte till hur det fungerar för Bert, men jag har hört att det är flera kommuner som har ingått avtal med migrationsentreprenörer, som löper över flera år. Och att dessa avtal innebär att kommunerna (med våra skattepengar) måste betala dyra pengar, oavsett om boendena används eller står tomma.
Ännu ett exempel på hur man hittar upplägg för att förskingra våra surt förvärvade skattemedel ned i fickorna på de skrupellösa människor som ligger bakom dessa allianser mellan politiker och näringsidkare. De flesta är väl redan införstådda med det faktum att det väldigt ofta är samma politiker som beslutar om kommunalt flyktingmottagande, som på ett eller annat sätt är ekonomiskt involverade i de företag som driver flyktingboenden. Ett vanligt upplägg är att en kommunpolitiker söker upp en färgstark frontperson, som denne kan dölja sig bakom, och sedan startar flyktingboende tillsammans. I vissa fall så är politikern själv bolagsman, men än mer vanligt torde det vara att de använder sig av bulvaner, för att det inte skall gå att bevisa att de är direkt involverade.
Så även om massinvandringen mattas av, så kommer vi att få fortsätta betala dessa kostnader. En spontan tanke är att Bert inte är dummare än de andra, och att även han har sett till att teckna liknande, extremt gynnsamma avtal, för sina boenden.
Kommunerna gör mycket bra, och det finns ofta ett flertal kompetenta idealister inom deras organisationer. Men det förefaller även vara så, att kommunal verksamhet i stort, innefattar en betydande korruption och förskingring av skattemedel.
Inom många samhällsgrupper så betraktas numera politiker som ett lågstatusyrke, som i många fall utövas av lågutbildade. De politiska partierna verkar ofta bestå av en liten, intelligent kärna, som sedan ser till att fylla upp resten av organisationen med en blandning av dels människor som är skrupellösa och lätta att muta på olika sätt, och dels aningslösa, känslostyrda "idealister". Vilket gör att det är lätt för inflytelserika särintressen att infiltrera och påverka. Precis som i många andra länder, så "tillverkar" olika intressegrupper sina egna politiska broilers, som de sedan skickar in i systemet för att påverka beslutsfattande och exekvering i önskad riktning.
För att inte tala om all korruption som existerar, i form av "svågerpolitik", där man kan spåra en majoritet av lokala kommunpolitiker och näringsidkare (som profiterar på kommunala kontrakt) till t ex ett och samma fotbollslag i ungdomen.
Det är inte så svårt att lyckas, för Bert och likasinnade. De kan anklagas för att vara cyniska och nihilistiska, då de profiterar på sina medmänniskors slit. Men generalfelet, som jag ser det, är att vi alla tillåter och understödjer ett system som möjliggör detta.