• 1
  • 2
2016-10-11, 22:28
Bannlyst
Tex dem som dör i olyckor eller så .Och en starkare kropp tål väl mer i en olycka ? Alla är ju olika tåliga .

Kan det förhindras med val man gör ?

Köra säkert ?

Eller är allt menat att hända ?

Styr vi våran framtid ?
Citera
2016-10-11, 22:52
Bannlyst
Ska vi tänka logiskt så är ju allt förutbestämt. Ingenting sker av sig självt utan allt som händer är resultatet av en kedjereaktion som pågått ända sedan Big Bang.

Eftersom vi inte kan ändra på det som skett så betyder det att allt bara kan ske på ett enda sätt.
Citera
2016-10-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten91
Tex dem som dör i olyckor eller så .Och en starkare kropp tål väl mer i en olycka ? Alla är ju olika tåliga .

Kan det förhindras med val man gör ?

Köra säkert ?

Eller är allt menat att hända ?

Styr vi våran framtid ?
Personligen tror jag inte på ödet och det påverkar nog mitt svar.

Jag är säker på att det finns vissa begränsningar vilket begränsar valmöjligheterna; vi kan inte välja vad som helst utan våra val beror på förutsättningarna. Som Pfogg skriver:
Citat:
Ingenting sker av sig självt utan allt som händer är resultatet av en kedjereaktion som pågått ända sedan Big Bang.
Om det till exempel är så att ljushastigheten är den övre hastighetsbegränsning som avgör vilken vi kan förflytta oss i rummet, kan jag till exempel aldrig befinna mig utanför den ljusbubbla som ljus nu flyr ifrån mig med ljusets hastighet (för att ta ett exempel). Så vi kan fastslå att våra val är begränsade av omständigheter.

Men frågan är då om våra val är några egentliga val? Det till exempel vara så, att om vi kan se rumtiden utifrån, kan den kanske vara en sammansatt enhet och en varelse (eller Gud) kan se allting som någonsin skett och som kommer och ske. I så fall existerar inga fria val - de är endast en illusion. Jag ser det som så att eftersom jag inte är Gud eller någon varelse med denna privilegierade utsiktspost så kan jag aldrig veta hur det egentligen ligger till. Därmed tappar hela frågan (för mig) all tyngd och blir meningslös att fastna vid. Det spelar helt enkelt ingen roll om universum är deterministiskt eller ej för oss som lever inom dess begränsningar.
Senast redigerad av oddman84 2016-10-11 kl. 23:42.
Citera
2016-10-12, 00:04
Bannlyst
En tanke du bör bejaka.
Bibeln berättar en hel del om framtiden. Mycket som nu redan har hänt och som händer just nu och det som faktiskt ser ut att vara en trolig framtid.
Jag häpnar över hur folk avfärdar Bibeln som trams.
Se denna film t.ex https://www.youtube.com/watch?v=mnhcZ5sK9tU
Citera
2016-10-12, 01:43
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Ska vi tänka logiskt så är ju allt förutbestämt. Ingenting sker av sig självt utan allt som händer är resultatet av en kedjereaktion som pågått ända sedan Big Bang.

Eftersom vi inte kan ändra på det som skett så betyder det att allt bara kan ske på ett enda sätt.

Några invändningar.

1. Kaos. Väldigt, väldigt små skillnader i startvillkoren gör till slut en enormt stor skillnad i många sorters system där väl väder är det mest kända (fjärilseffekten). Så även OM man känner till allt som som sker just nu med en rent sanslös hög precision så är framtiden ändå oförutsägbar.

2. Kvantfysik, som handlar om väldigt små saker som atomer och mindre, och som enligt den vanligaste tolkningen (bland fysiker) är just slumpstyrd (men med sannolikheter som kan beräknas med hög precision). Kombinerat med punkt 1 gör det att även den makroskopiska världen till stor del är slumpstyrd.

3. Big Bang... En populär teori (bland fysiker och kosmologer) är Inflationsteorin, som ger svar på flera olika kosmologiska gåtor som t ex varför universum är så homogent och isotropt. En lite spännande detalj är att enligt den kommer alla galaxer ytterst från små kvantfluktuationer i inflatonfältet som sedan blåstes upp till astronomisk skala bl a pga inflationen. Dvs hela Vintergatan är ett resultat av kvantmekanisk slump.

En del av detta må vara fel. Det finns t ex fysiker som menar att kvantfysik kan tolkas deterministiskt. Men sant är iaf att ingen kan hävda att det finns ett entydigt vetenskapligt stöd för determinism.

Hur hör nu detta ihop med topic? Inte helt säkert. Det kan iaf tänkas att både fri vilja och sann slump finns i världen, och att vissa saker ändå är ödesbestämda. Ungefär som att korten i en välblandad kortlek kan anses vara slumpordnade, men ändå är det ju så att att om man drar ALLA kort så vet man ju ändå precis vad man får: ett kort i varje valör och i varje färg.
Citera
2016-10-12, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Några invändningar.

1. Kaos. Väldigt, väldigt små skillnader i startvillkoren gör till slut en enormt stor skillnad i många sorters system där väl väder är det mest kända (fjärilseffekten). Så även OM man känner till allt som som sker just nu med en rent sanslös hög precision så är framtiden ändå oförutsägbar.

2. Kvantfysik, som handlar om väldigt små saker som atomer och mindre, och som enligt den vanligaste tolkningen (bland fysiker) är just slumpstyrd (men med sannolikheter som kan beräknas med hög precision). Kombinerat med punkt 1 gör det att även den makroskopiska världen till stor del är slumpstyrd.

3. Big Bang... En populär teori (bland fysiker och kosmologer) är Inflationsteorin, som ger svar på flera olika kosmologiska gåtor som t ex varför universum är så homogent och isotropt. En lite spännande detalj är att enligt den kommer alla galaxer ytterst från små kvantfluktuationer i inflatonfältet som sedan blåstes upp till astronomisk skala bl a pga inflationen. Dvs hela Vintergatan är ett resultat av kvantmekanisk slump.

En del av detta må vara fel. Det finns t ex fysiker som menar att kvantfysik kan tolkas deterministiskt. Men sant är iaf att ingen kan hävda att det finns ett entydigt vetenskapligt stöd för determinism.

Hur hör nu detta ihop med topic? Inte helt säkert. Det kan iaf tänkas att både fri vilja och sann slump finns i världen, och att vissa saker ändå är ödesbestämda. Ungefär som att korten i en välblandad kortlek kan anses vara slumpordnade, men ändå är det ju så att att om man drar ALLA kort så vet man ju ändå precis vad man får: ett kort i varje valör och i varje färg.

Låter rimligt , tack för du tog dig din skriva ett sådant bra inlägg .Har en uppfattning om hur det ligger till och vad som verkar logiskt .

Vad säger du om döden då ? Du tror allt svartar va ?
Citera
2016-10-12, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Om man säger att kvantfysiken är slumpstyrd men samtidigt kan de olika utfallen beräknas ske med en viss sannolikhet, säger man då inte emot sig själv? Att det är olika stor sannolikhet för olika utfall innebär ju att man inte kan säga vad som skall ske, alltså är determinismen osann. Men samtidigt kan man beräkna sannolikheten för ett visst utfall vilket skiljer sig från sannolikheten av dom andra utfallen, alltså är världen inte slumpstyrd för i en slumpstyrd värld är sannolikheten för utfall som är beroende av samma utgångspunkt alla lika. Exempel, du funderar på om du skall gå på bio eller stanna hemma och kolla TV och ta några bärs. Rent hypotetiskt om det gick att beräkna så låt oss anta att sannolikheten för bio är 60% och för TV 40%. Alltså är determinism osann eftersom endast ett utfall är möjligt i en valsituation. Slumpen gäller heller inte eftersom det inte är 50% chans för respektive utfall. Alltså, fri vilja är sannolikheten för ett visst val.
Citera
2016-10-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppenbarelseboken
En tanke du bör bejaka.
Bibeln berättar en hel del om framtiden. Mycket som nu redan har hänt och som händer just nu och det som faktiskt ser ut att vara en trolig framtid.
Jag häpnar över hur folk avfärdar Bibeln som trams.
Se denna film t.ex https://www.youtube.com/watch?v=mnhcZ5sK9tU

Ta å läs på om p hacking så förstår du varför bibeln alltid kommer ha rätt – men inte för att framtiden lyckats spås utan för att tolkaren, te.x du, explicit letat efter antaganden som bekräfta hypoteserna i bibeln.
Senast redigerad av Nerxi 2016-10-12 kl. 18:33.
Citera
2016-10-13, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nerxi
Ta å läs på om p hacking så förstår du varför bibeln alltid kommer ha rätt – men inte för att framtiden lyckats spås utan för att tolkaren, te.x du, explicit letat efter antaganden som bekräfta hypoteserna i bibeln.
Jag tror du ska ta och titta efter själv.
Satan vill lura i dig att Bibeln inte är sann. Folk tror på allt, men dom orkar inte kolla fakta.
Folk är så bekväma och litar på att någon annan smart godhjärtad människa ska tänka åt dom.
Så är det inte. Du är ensam. Allt hänger på dig själv. Ingen kan varna dig eller väcka dig om du inte själv väljer det.
Men gör en enkel sökning på google eller youtube om bevis på att Bibeln är sann.
Kanske det är dags för dig att se ljuset.
Citera
2016-10-13, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppenbarelseboken
Jag tror du ska ta och titta efter själv.
Satan vill lura i dig att Bibeln inte är sann. Folk tror på allt, men dom orkar inte kolla fakta.
Folk är så bekväma och litar på att någon annan smart godhjärtad människa ska tänka åt dom.
Så är det inte. Du är ensam. Allt hänger på dig själv. Ingen kan varna dig eller väcka dig om du inte själv väljer det.
Men gör en enkel sökning på google eller youtube om bevis på att Bibeln är sann.
Kanske det är dags för dig att se ljuset.

Intressant. Hur ser ditt argument ut för att bibeln kunde spå framtiden? Notera att jag i de här skedet bara är intresserad av ditt argument, inte en förklaring. Den kan vi ta senare om de är något jag anser är konstiga i dina antaganden.
Citera
2016-10-13, 01:50
Medlem
Nurjenfs avatar
har ibland fått en känsla av att vara inblandad i ett fåtal olyckor men ändå kommit undan. detta är ju såklart med största sannolikhet en del av drömmar man mixat ihop, trötthet eller dyl . Men har ändå haft en känsla vissa gånger att jag råkat ut för nånting totalt där förhållandena ändrat sig, vilket t.ex skulle kunna tala för den där multipla universum teorin eller en blandning av det och nått gudomligt där man ändå får andra chanser så länge man inte rent av förtjänar döden rakt av.
Senast redigerad av Nurjenf 2016-10-13 kl. 01:52.
Citera
2016-10-13, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nurjenf
har ibland fått en känsla av att vara inblandad i ett fåtal olyckor men ändå kommit undan. detta är ju såklart med största sannolikhet en del av drömmar man mixat ihop, trötthet eller dyl . Men har ändå haft en känsla vissa gånger att jag råkat ut för nånting totalt där förhållandena ändrat sig, vilket t.ex skulle kunna tala för den där multipla universum teorin eller en blandning av det och nått gudomligt där man ändå får andra chanser så länge man inte rent av förtjänar döden rakt av.
Du är under konstant attack av demoner. Satan går runt dig och försöker störta dig i helvetet, men Guds hand skyddar dig. Jag har gjort så mycket dumt och galet, men hela tiden klarat mig helskinnad.
Jag har alltid fått vad jag velat ha utan att förtjäna det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in