Citat:
Ursprungligen postat av
ganglere2
Förklaringen kan lyda så enkelt som att svensk drogpolitik utgår från folkets bästa. Det är inte bra för folket med knark i samhället. Alltså ska det bekämpas resolut.
Stämmer bra! Alla strävar vi efter att samhället skall bli bättre, både på individnivå och i sin helhet. Och precis som du anser jag att drogmissbruk skall bekämpas, proaktivt och aktivt, något jag skrivit om även på
bloggen.
Problemet är att de metoder du förespråkar, och Sverige sedan 80-talet utövat, är impotenta i naturen. Det finns nackdelar med samtliga metoder, men det vi försöker åstadkomma idag är dessvärre dödfött. Siffrorna går stadigt nedåt och vi blir sämre och sämre på att hantera problematiken.
Faktum är att vi blir sämre och sämre på att förstå exakt var problematiken ligger.
Det är inte knark i sig som är problemet. I sådana fall hade vi sett samma förbud på alkohol (vilket staten enbart behöll för att hålla folket nöjda), men det gör vi lyckligtvis inte! En alkoholist och en narkotikamissbrukare är inte annorlunda varken till hälsa, samhällsinverkan eller "benägenhet", i brist på bättre ord (eng. predisposed), att bli beroende - vilket är topic för blogginlägget till vilket jag länkade ovan.
Du säger dessutom att du älskar fakta, vilket är varför jag anser att du borde läsa mitt blogginlägg eller fristående sökningar på topic ifråga!
Trevlig vecka!
/Torleif Jr