2016-09-24, 21:30
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panterlon
Jag tycker det är synd att i stort sett all öl är mer eller mindre beskt.
Jag känner ju att det finns god smak där, men beskan förstör allt tycker jag.
Det är ungefär som att ha ketchup på en tårta, man känner att det finns god smak där, men ketchupen förstör allt.
Varför, vaaaaarför måste öl vara beskt? Det är så synd.
Det är svårt för mig att förstå hur någon kan gilla beska. Beska är väl ingen naturlig "smak" så egentligen borde ingen gilla det.

Men nu kommer jag ihåg att när jag var yngre så tyckte jag samma sak om kaffe. Men nu känner jag ingen beska alls i kaffe.
Det kanske blir så med öl också..? Fast tveksamt eftersom även veteran-öldrickare pratar om beska i öl.

Känns nästan som att myndigheterna har gjort ölen besk med flit för att halva befolkningen inte ska bli alkoholister.
Men nej, jag tror förstås inte på det. Bara en liten tanke som man kan få.

Finns som redan skrivet öl med mindre beska, mindre stark humlesmak. Jag tror att det är humlen som inte uppskattas. Testa t.ex. porter. Sådana upplever iaf inte jag som beska.
Citera
2016-10-01, 10:57
Bannlyst
Hur tycker pripps blå är? Jag har aldrig druckit den ölen innan. Köpte mig en igår så det bli min första.
Citera
2016-10-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Hur tycker pripps blå är? Jag har aldrig druckit den ölen innan. Köpte mig en igår så det bli min första.

Vanlig svensk standardöl. Inget speciellt, men fyller behov om man är törstig och ingen annan ölsort finns.

Förvånade att du aldrig druckit ölen förr.
Citera
2016-10-01, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Vanlig svensk standardöl. Inget speciellt, men fyller behov om man är törstig och ingen annan ölsort finns.

Förvånade att du aldrig druckit ölen förr.
Blir annat istället och aldrig kommit över Pripps innan. Åtmindstone minns jag inte hur den smakar. Helt okej som du säger, bra variation från Carlsberg, Sofiero och Norrlands Guld.
Citera
2016-10-01, 17:17
Medlem
rayraviolis avatar
För att vara en av våra mest ikoniska ölsorter är Pripps Blå väldigt osynlig. Man ser den inte på krogen, inte på rullbandet på Systembolaget, inte i handen på festbesökare. Är det folkölen som säljer?
Citera
2016-10-01, 18:03
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
För att vara en av våra mest ikoniska ölsorter är Pripps Blå väldigt osynlig. Man ser den inte på krogen, inte på rullbandet på Systembolaget, inte i handen på festbesökare. Är det folkölen som säljer?

Starkölen dricks ganska flitigt i min umgängeskrets och jag har sett den inhandlas både en och två gånger av okända människor på bolaget, så att den skulle vara "osynlig" håller jag inte alls med dig om. Jag har dessutom för mig att den är med i bolagets 10-i topp mest sålda öl.

Personligen tycker jag att den är en godkänd massproducerad lageröl.
Citera
2016-10-07, 20:26
Bannlyst
Hallå! Ska till systemet imorn. Vad köper jag för öl? Senaste gångerna jag druckit öl så har det blivit Heineken, Norrlands, Karhu, Åbro. Känner för någonting nytt, gärna nånting som skiljer sig från standard ölen. Går gärna upp i pris, bara ni kommer med tips!
Citera
2016-10-07, 22:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingmarre
Hallå! Ska till systemet imorn. Vad köper jag för öl? Senaste gångerna jag druckit öl så har det blivit Heineken, Norrlands, Karhu, Åbro. Känner för någonting nytt, gärna nånting som skiljer sig från standard ölen. Går gärna upp i pris, bara ni kommer med tips!
Jaha? Vad är problemet? Du vet att du inte vill ha "standardöl", köp inte det då utan vänd dig mot hyllan där det står annat än ljus lager.
Citera
2016-10-08, 12:15
Medlem
heinos avatar
Nu finns det tydligen en Pripps Grön. Vart är världen på väg?
Inte testat.
Men burken var snygg tycker jag.
http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?meny=&kat=0&ArtikelId=12971#.V_jHFLXAN 0w
http://www.systembolaget.se/dryck/ol/pripps-gron-8823315
Citera
2016-10-08, 14:58
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jaha? Vad är problemet? Du vet att du inte vill ha "standardöl", köp inte det då utan vänd dig mot hyllan där det står annat än ljus lager.
Han ville ha tips och slippa bottennappen (pris och kvalitetsmässigt), inte konstigt speciellt nu när ölhyllorna fylls av olika -ofta dyra- sorter i ett snabbt tempo. Inte ens jag hinner med att kvalitetsbestämma allt som finns. Mitt tips till TS är att prova en dansk IPA vilken sägs vara inspirerad av amerikanska indiankvinnor, The Lady heter ölen och den var väldigt god. Efter en sådan passar det bra med en fyllig stout (behöver själv tips på bra sådana).
Citera
2016-10-08, 18:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Han ville ha tips och slippa bottennappen (pris och kvalitetsmässigt), inte konstigt speciellt nu när ölhyllorna fylls av olika -ofta dyra- sorter i ett snabbt tempo. Inte ens jag hinner med att kvalitetsbestämma allt som finns. Mitt tips till TS är att prova en dansk IPA vilken sägs vara inspirerad av amerikanska indiankvinnor, The Lady heter ölen och den var väldigt god. Efter en sådan passar det bra med en fyllig stout (behöver själv tips på bra sådana).
På ett normalstort systembolag är inte utbudet överväldigande, så det är svårt att göra så många riktiga bottennapp. Undvik Innis & Gunn och Newcastle Brown Ale, köp Old Speckled Hen, Oppigårds av vilken typ som helst, någon Punk IPA och en blå Chimay så blir det bra.
Citera
2016-10-11, 18:56
Medlem
nittontrettons avatar
Vad tycker folket om Crocodile Lager? Är den bra? Bör man inhandla den?
Senast redigerad av nittontretton 2016-10-11 kl. 18:58. Anledning: jaaja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in