2014-05-04, 17:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recoleta
På vilket sätt är det idioti? Så länge du inte cyklar på perrongen eller tar med cykeln under rusningstrafik så är det väl knappast ett problem. Cyklar är ju redan tillåtna på pendeltågen under vissa tider.
Cyklar blockerar om det blir brand och trångt. Blir direkt livsfarligt om panik bryter ut.
Citera
2014-05-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Cyklar blockerar om det blir brand och trångt. Blir direkt livsfarligt om panik bryter ut.

Jag får väl citera mig själv:

Citat:
På vilket sätt är det idioti? Så länge du inte cyklar på perrongen eller tar med cykeln under rusningstrafik så är det väl knappast ett problem. Cyklar är ju redan tillåtna på pendeltågen under vissa tider.

Jag förutsätter att detsamma kommer att gälla tunnelbanetrafiken.
Citera
2014-05-05, 10:10
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Till skillnad från en barnvagn som är mycket större, klumpigare och tyngre. Nästan alla tåg och kollektivtrafik system i Europa tillåter cykel, hur många människor har brunnit upp pga det?
Citera
2014-05-05, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Till skillnad från en barnvagn som är mycket större, klumpigare och tyngre. Nästan alla tåg och kollektivtrafik system i Europa tillåter cykel, hur många människor har brunnit upp pga det?

Nu håller jag med dig om att det är larvigt, men vill ändå påpeka att det är röken och inte elden som är den stora faran.
Citera
2014-05-05, 13:22
Moderator
Neksnors avatar
Är väl inget större problem att ta med cyklar, men för att fixa ett bra flöde så kan det vara vettigt att separera gods från gående. Exempelvis skulle man kunna ha öppna utrymmen, kanske med lite fällbara säten, i varje vagnsände och sedan tillåta rullstolar och rörelsehindrade, som kan behöva extra hjälp i nödsituationer, i tågsättets främsta del och övrigt gods, cyklar, barnvagnar osv, i tågsättets bakersta del. Motsvarande utrymmen i övriga vagnar kan användas av vanliga gående resenärer.
Citera
2014-05-31, 10:20
Medlem
Nochillss avatar
Jag trodde faktiskt inte att tunnelbaneutbyggnaden skulle bli en realitet, men nu kommer den bli det i och med att stan ska förtätas längs tunnelbanestationerna.

Eftersom Stockholm måste få växa och bli en att Europas mest dynamiska huvudstäder, så minskas busstrafiken i tätorterna till förmån för tunnelbana och spårväg.

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/aktuella-projekt/nya-tunnelbanan/
Citera
2014-06-03, 12:36
Medlem
Redors avatar
Rent platsmässigt så är Stockholms Tunnelbanevagnar en ren våldtäkt. Ändå köper man in nya vagnar för miljontalskronor utan att utyrmmet blir större. I många andra länder, USA t.ex så har man vagnar med ett fåtal säten, och dessa är vända med baksidan mot fönstret för att ge mer plats åt fler resenärer. Varför ska det vara så svårt att ha här?!. Är vi lata? En vagn med färre säten borde ju dessutom kosta mindre samtidigt som man kan ta in fler resenärer..iaf i rusningstrafik.

Säga vad man vill men det är fan inte en fröjd att ta tunnelbanan från T-Centralen en fredag vid 16.30
Senast redigerad av Redor 2014-06-03 kl. 12:38.
Citera
2014-06-03, 18:33
Medlem
Nochillss avatar
Inte heller är det en ren fröjd att tvingas till att sitta mitt emot och glo på en vilt främmande människa i trång rusningstrafik.
Citera
2014-06-04, 03:58
Moderator
Neksnors avatar
C20 körs väl som mest med tre vagnar? Jag antar att det sker i rusningstrafik och att det under vissa anda tider bara går två vagnar i varje tåg? Vilket innebär att samtliga vagnar endast används i just rusningstrafik.

Bör det inte gå att ha en stor del (kanske 3/4) av vagnarna i en modell liknande dagens och att resten (1/4) har färre sittplatser (= större passagerarkapacitet)? De sistnämnda vagnarna behöver man bara använda (som tredje vagn) vid rusningstrafik, och kanske vid förstärkningstrafik när någon större konstert är slut.

Exempel, ur fantasin. Man köper 75 sittvagnar och 25 ståvagnar. Under icke-rusninsningstrafik kör man med 5 minutersintervall med tvåvagnståg. För det behövs 50 vagnar. Under rusningstrafik kör man med tätare trevagnståg däe ena vagnen hat mest ståplats.
Citera
2014-06-08, 20:08
Medlem
En fråga som jag hoppas få svar på!
Ska upp på lördag till Stockholm med dottern på konsert på friends och bor centralt och vill ta mig enkelt till friends med tunnelbana.
Nån som kan hjälpa med vilka linjer vi ska åka?

Med vänlig hälsning Kjelle
Citera
2014-06-08, 22:18
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjeohls
En fråga som jag hoppas få svar på!
Ska upp på lördag till Stockholm med dottern på konsert på friends och bor centralt och vill ta mig enkelt till friends med tunnelbana.
Nån som kan hjälpa med vilka linjer vi ska åka?

Med vänlig hälsning Kjelle

Alternativ:
Linje 11, riktning Akalla, till Solna C. Byte till buss 502.

Pendeltåg, riktning Märsta, till Solna. Promenad 750 meter.
Citera
2014-06-08, 23:04
Medlem
För en lantis...vilken av dom alternativen är tunnelbanan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in