2016-08-25, 20:10
Medlem
DennisOlofs avatar
Jag fattar inte ens varför man ska dra en ny linje och kalla den gula linjen.

Man borde prioritera att bygga ut nuvarande tunnelbana, och även delvis tvärbanan. Dessa som jag skrev tidigare borde också kopplas ihop med pendeltågen så man kan skapa knutpunkter längre ut i nätet så man enklare kan byta och ta sig runt eventuella problem som kan uppstå. Lite som i London där tunnelbanorna korsar varandra mycket mer än här.

För mig är det helt obegripligt varför man ska dra linjen från Akalla till Barkarby, billigare kanske men då låser man ju in sig i ett hörn. Man ska dra från Hjulsta till Barkarby eller i närheten där man ansluter till pendeltåget. Den andra linjen från Akalla kan man dra i en båge och sedan tillbaka till Sollentuna så man kan byta där om man vill.

Jag är ingen expert eller så värt kunnig inom infrastruktur men nog har politikerna gjort så sjuka grejer vad gäller detta. Hallandsåsen är ju typexemplet på idioti, eller Botniabanan. Dom drar alltid över budgeten med multum, bara för att dom är så klantiga. Snart ha vi väl inte ens en fungerande järnväg då underhållet är eftersatt med årtionden, skamligt.
Citera
2016-08-26, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

Man borde prioritera att bygga ut nuvarande tunnelbana, och även delvis tvärbanan. Dessa som jag skrev tidigare borde också kopplas ihop med pendeltågen så man kan skapa knutpunkter längre ut i nätet så man enklare kan byta och ta sig runt eventuella problem som kan uppstå. Lite som i London där tunnelbanorna korsar varandra mycket mer än här.

För mig är det helt obegripligt varför man ska dra linjen från Akalla till Barkarby, billigare kanske men då låser man ju in sig i ett hörn. Man ska dra från Hjulsta till Barkarby eller i närheten där man ansluter till pendeltåget. Den andra linjen från Akalla kan man dra i en båge och sedan tillbaka till Sollentuna så man kan byta där om man vill.

Jag är ingen expert eller så värt kunnig inom infrastruktur men nog har politikerna gjort så sjuka grejer vad gäller detta. Hallandsåsen är ju typexemplet på idioti, eller Botniabanan. Dom drar alltid över budgeten med multum, bara för att dom är så klantiga. Snart ha vi väl inte ens en fungerande järnväg då underhållet är eftersatt med årtionden, skamligt.

1. Nu finns ju Hallandsåstunneln där. Man passerar, efter mycket högre kostnader än beräknat och dessutom en miljöskandal, området på halva tiden och med noll utsikt, det finns utrymme för godstågen och ingen större lutning. Sist och inte minst en ny station i Båstad som ligger onödigt långt bort.

2. Alltså, ett antal aspekter och det är samma sak för Stockholms tunnelbana. Stora beslut som kostar för mycket eller är för kortsiktiga och ibland långsiktiga beslut som också är dyra.

Hjulsta-Barkarby började diskuteras redan på 60-talet och man kom ju fram till att en dragning från Akalla till Barkarby station ger bättre förbindelser med Kista samt att man också kan bygga nytt (vilket kan vara värt att diskutera separat i en egen tråd dvs hur blir resultatet) i Barkarbystaden.

Det är en massa faktorer som delvis går emot varandra och som får vägas samman i de miljardbeslut som tas (eller skjuts upp).
Citera
2016-08-26, 13:01
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

Jämförelsen med London är lite extrem då London är avsevärt större än Stockholm. Tunnelbanenätet där kan väl nästan jämföras med en svensk stads hela kollektivtrafiknät?
Citera
2016-08-26, 14:28
Moderator
pudelluss avatar
Som tidigare diskuterats är gul linje egentligen grön och den konkurrerar med övriga gröna om kapaciteten.

Eller kan man köra tåg enbart Hässelby - Odenplan?

Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
1. Nu finns ju Hallandsåstunneln där. Man passerar, efter mycket högre kostnader än beräknat och dessutom en miljöskandal, området på halva tiden och med noll utsikt, det finns utrymme för godstågen och ingen större lutning. Sist och inte minst en ny station i Båstad som ligger onödigt långt bort.
6 gånger fler tåg kan passera per timme.
Citera
2016-08-28, 05:50
Avslutad
http://www.dn.se/sthlm/flera-manaders-storningar-vantar-vid-fridhemsplan/

Fridhemsplan riskerar att "rasa". Känns spontant som bullshit och ett strålande exempel på vänskapskorruption som grasserar bland "privata företag" med pappa staten som sugar daddy.

Citat:
Betongvalven är nu så slitna att en konsultutredning klassade reparationsbehovet som akut. Betongvalven går inte att lappa och laga och för varje år som inget görs ökar risken för ras som kan betyda att tunnelbanan måste stängas av säkerhetsskäl.

Ett ras betyder alltså inte katastrof utan "kan betyda" att tunnelbanan måste stängas av säkerhetsskäl. Vänta tills det första "raset" har inträffat då?
Citera
2016-08-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Mitt förslag är att man anlägger den gula linjen som en helt ny linje med helt nya stationer och med längre längder än de andra stationerna, som är 145 och 180 meter, med plattformslängder om 210 meter. Då skulle man få plats med 3 vagnar av C30-typ som blir 70 meter långa.

http://sv.tinypic.com/r/2d8klub/9

Mitt förslag:
Gula linjen dras från Helenelund söderut via Östra Järvafältet, Ulriksdals station, Arenastaden, Hagalunds industriområde, Hagastaden, Odenplan, Sabbatsberg, Rådhuset, Zinkensdamm, Södra station (med en uppgång till Södersjukhuset) och sedan på hängbro över Årstaviken med en förgreningsstation vid Årsta torg.
Sedan en gren från Årsta torg till Älvsjö via Partihallarna, Östberga och Solberga
Sedan den andra grenen från Årsta torg till Krusboda via Linde, Globen, Skärmarbrink, Hammarbyhöjden, Björkhagen, Kärrtorp, Bagarmossen, Skarpnäck, Orhem, Flaten, Älta, Älta södra, Skrubba, Lindalen, Bollmora och Granängsringen. Den hör grenen ersätter nuvarande Skarpnäcksgrenen från Grön linje som därmed kan läggas ner och utrymmet ovan mark bebyggas med mer förtätningar.

Övriga tunnelbanelinjer är de nuvarande tjockare och mitt förslag till utbyggnader är tunnare linjer. Både Fruängsgrenen som Hagsätragrenen förlängs till Älvsjö.

Svarta heldragna linjer är pendeltågen i nuvarande form, med citybanan som nuvarande, de svarta streckade är förslag på nya dragningar. Där finns mitt förslag till en andra citybana.

Lila linje är Tvärbanan som den ser ut nu med förslag på dragning i framtiden. har inte rotat in Kistagrenen ännu då dragningen inte är helt bestämd ännu.

Sedan har jag ritat in Österleden på kartan för att få ringen komplett.

Kontentan av detta är att Odenplan blir viktig som knutpunkt liksom Älvsjö. Sedan får man med gul linje en helt ny linje som går genom innerstaden utan att passera T-centralen. T-centralen behöver en avlastning.

I dag fick jag hör att station Sofia skall tydligen flyttas längre söderut än hitintills varande placering. Men jag har inte sett något reell uppgift om det som bekräftar tankegången. Troligen har mitt skräckscenario om Sofia som en dödsfälla skrämt upp planerarna inom landstinget.
En del vettigt där. Vill man avlasta T-centralen så kan ju en sådan dragning eller via N Bantorget kanske avlasta bättre än en linje som dras via Fridhemsplan-Liljeholmen.
Citera
2016-08-29, 18:19
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
En del vettigt där. Vill man avlasta T-centralen så kan ju en sådan dragning eller via N Bantorget kanske avlasta bättre än en linje som dras via Fridhemsplan-Liljeholmen.

Det som var min idé, men nu drar man gula linjen förbi T-centralen och avlastar den inte.

Man kanske skulle kunna föreslå att man drar den gula linjen ner till pendeltågsspåren vid Odenplan och drar den gula linjen fram till Stockholms city sedan drar man upp den så den kommer upp på Skeppsbron och sedan runt Katarinavägen och Renstiernas gata, sedan under Hammarbykanalen och sedan upp till Gullmarsplan och sedan angöra Farstagrenen. Visserligen fullständigt idiotiskt, men varför inte fortsätta Wessbergs idiotier i övrigt?

Fridhemsplan - Liljeholmen vill jag ha som sträcka för en andra citybana.
Citera
2016-08-30, 02:02
Avslutad
Citat:

Norra Bantorget känns faktiskt som Stockholms svar på "Boötes void". En plats som definitivt skulle kunna livas upp av en t-banestation. Exakt hur sträckningen ska se ut har jag ingen aning om, men en ändhållplats för Gula linjen känns ganska logiskt.
Citera
2016-08-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponnylover99
Norra Bantorget känns faktiskt som Stockholms svar på "Boötes void". En plats som definitivt skulle kunna livas upp av en t-banestation. Exakt hur sträckningen ska se ut har jag ingen aning om, men en ändhållplats för Gula linjen känns ganska logiskt.

Om man kunde reservera två järnvägsspår från Centralen (när Citybanan är klar) till Karlberg, så skulle de kanske kunna användas för tunnelbana och med en station vid Norra Bantorget, eventuellt en vid Karlberg (nuvarande pendeltågsstation), sedan i tunnel och med en station som tangerar Sankt Eriksplans norra uppgång och Odenplans nya pendelstation, också norra uppgången.

Då slipper man alltså gräva så djupt, eftersom man inte behöver korsa Citybanan (edit, nåja, inte vid Odenplan i alla fall utan mer i höjd med Vanadisvägen) och gröna linjen korsas alltså vid Sankt Eriksbron.

Så får man en slutstation för Gula linjen på Centralen. Sug på den, politruker...
Senast redigerad av statligbluff 2016-08-30 kl. 11:19.
Citera
2016-08-30, 20:34
Avslutad
Citat:
Om man kunde reservera två järnvägsspår från Centralen (när Citybanan är klar) till Karlberg, så skulle de kanske kunna användas för tunnelbana och med en station vid Norra Bantorget, eventuellt en vid Karlberg (nuvarande pendeltågsstation), sedan i tunnel och med en station som tangerar Sankt Eriksplans norra uppgång och Odenplans nya pendelstation, också norra uppgången.

Då slipper man alltså gräva så djupt, eftersom man inte behöver korsa Citybanan (edit, nåja, inte vid Odenplan i alla fall utan mer i höjd med Vanadisvägen) och gröna linjen korsas alltså vid Sankt Eriksbron.

Så får man en slutstation för Gula linjen på Centralen. Sug på den, politruker...

Känns inte befogat att ha tre spårlinjer mellan Odenplan och T-Centralen. Om man ska dra vidare Gula linjen blir det antangen till Östermalm eller till Kunsholmen. Eftersom sträckan N Bantorget-Fridhemsplan är lite för lång kanske det bästa är att skapa en ny hub vid Rådhuset och därifrån vidare till Hornstull. Tycker dock en slutstation på Bantorget känns som alternativet inom tidsramen 20-30 år. Riv gärna det där eländiga kontorshuset som LO ersatte Vinterpalatset med.
Citera
2016-09-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponnylover99
Känns inte befogat att ha tre spårlinjer mellan Odenplan och T-Centralen. Om man ska dra vidare Gula linjen blir det antangen till Östermalm eller till Kunsholmen. Eftersom sträckan N Bantorget-Fridhemsplan är lite för lång kanske det bästa är att skapa en ny hub vid Rådhuset och därifrån vidare till Hornstull. Tycker dock en slutstation på Bantorget känns som alternativet inom tidsramen 20-30 år. Riv gärna det där eländiga kontorshuset som LO ersatte Vinterpalatset med.
Då kan man göra som i inlägg #1497 med den modifikationen att man sätter N Bantorget som slutstation (fast jag tycker ju en förlängning 500 m till längs spåren till Centralen ger mer bang for the buck, dvs om linjen dras längs de nuvarande tågspåren på bangården).

Oavsett är det såpass centralt att det skulle kunna avlasta T-centralen och att avlasta T-centralen lär ju vara svårt på annat sätt än med antingen fler stationslägen i City, alternativt fler bytesstationer - i eller utanför City.
Senast redigerad av statligbluff 2016-09-01 kl. 20:41.
Citera
2016-09-28, 08:03
Medlem
Dofternas avatar
Hur ofta målas "brandskåpen" på era stationer?
Bor söder om söder och det sitter skyltar om "nymålat" säkert en gång i kvartalet här, har de inget bättre för sig?
Vi snackar inomhus här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in