2016-10-10, 09:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det jag i min okunnighet mest reagerar över är att driftstörningarna började i samband med att ordinarie personal avslutade arbetsveckan för att åka hem och fira helg.

Och att samma driftstörningar som genom ett trollslag upphörde efter att samma personal återvände efter helgvilan.

Så det verkar som att det är arbetstiderna som är hårdvaran.

Det är så när man köper en vanlig hostningstjänst hos en internetleverantör och inte betalar för 24/7-service. Blir det driftstörningar i nätet under helgen så åtgärdas detta inte förrän tidigast kl 7 på måndag morgon.

Visst kan man betala för 24/7 men då gäller det att ha ekonomi för det.
Mitt jobb har en relativt stor websajt med många besökare och externversionen (vi kör en internversion själva) är outsourcad just för att sourcingföretaget skall ta ansvar för 24/7-drift. Detta är vanligt bland större websajter i Sverige. Vi har alltså ingen jourpersonal på it-driften utan allt som kräver 24/7-drift och övervakning outsourcas.
Citera
2016-10-10, 09:54
Medlem
Orgelnistens avatar
Just nu verkar flashback.se vara nere!

EDIT:

Uppe igen!
Senast redigerad av Orgelnisten 2016-10-10 kl. 10:09.
Citera
2016-10-10, 10:00
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är så när man köper en vanlig hostningstjänst hos en internetleverantör och inte betalar för 24/7-service. Blir det driftstörningar i nätet under helgen så åtgärdas detta inte förrän tidigast kl 7 på måndag morgon.

Visst kan man betala för 24/7 men då gäller det att ha ekonomi för det.
Mitt jobb har en relativt stor websajt med många besökare och externversionen (vi kör en internversion själva) är outsourcad just för att sourcingföretaget skall ta ansvar för 24/7-drift. Detta är vanligt bland större websajter i Sverige. Vi har alltså ingen jourpersonal på it-driften utan allt som kräver 24/7-drift och övervakning outsourcas.

Tack för informationen!

Frågan är om Axelsson, via sina admins, kommer att erkänna detta om det är sanningen.

Det finns inte chans att problemens sammanfallande med personalens arbetstider är resultatet av en ren slump.

Lika lite som att det skulle vara en ren slump att de som eventuellt vill släcka ner FB skulle rätta sig efter arbetstider när de genomför sina attacker.

Samtidigt som det skulle vara en slump att sidans ansvariga inte lämnat någon som helst information via andra kanaler. Tystnaden var total.

Informationen kan sammanfattas med admin4as information om att sidan har driftstörningar. Precis som att vi inte redan märkt det.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-10-10 kl. 10:15.
Citera
2016-10-10, 10:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Intressant helg avseende "störningar":

Camilla Sandelius facebookgrupp i Visby (känner offret i rullstol) stängdes ner, orsak okänd...

Facebook-gruppen stängdes inte ner utan blev sluten så enbart medlemmar i gruppen kunde se den. Sen hade man nog en alternativgrupp med mer anonymt namn som backup.

Jag tror dock inte dessa är relaterade till helgens störningar.
Citera
2016-10-10, 11:46
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Intressant helg avseende "störningar":

Flashback fick också full DDOS, verifierades igår kl 19 av admin...

Var verifierades detta?
Citera
2016-10-10, 11:58
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Var verifierades detta?
http://www.flashback.se/
Citera
2016-10-10, 12:01
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
http://www.flashback.se/

Tack så mycket. Det vore trevligt om man fick reda på vilka som ligger bakom detta.
Citera
2016-10-10, 13:59
Moderator
Tinuviels avatar
Diskussioner om driftstörningen 2016-10-08 samlas här:
(FB) Driftstörningar 2016-10-08

// mod
Citera
2016-10-11, 13:47
Moderator
Tinuviels avatar
Ett antal inlägg flyttade hit:
(FB) Driftstörningar 2016-10-08

Håll diskussionen om den aktuella driftstörningen där.

Det är även i den tråden som information kommer att förmedlas.

// mod
Citera
2017-01-17, 20:53
Medlem
Jag tycker det är svårt att läsa Flashback via TB(Tor Browser), ibland lyckas inte sidan ladda och man får ofta "Unable to connect" eller liknande meddelanden. Efter några försök kan man få det att fungera genom att välja "New Tor Circuit For This Site" men det är jobbigt i längden eftersom TBB automatiskt ändrar exit-nodes efter en stund. Har ni blockerat en massa exit-nodes efter senaste DoSen eller?
Citera
2017-01-22, 01:33
Bannlyst
Sidan blir titt som tätt skit segt och det tar tid innan den laddat upp sida. Ibnald går det inte komma in på några minuter. Vad är fel?
Citera
2017-01-22, 01:39
Medlem
JefCostellos avatar
Det har varit så varje natt den här veckan för mig. Irriterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in