2016-10-08, 08:37
Medlem
Man kan se om det är ens egen dator som djävlas eller om det är större fel.

http://www.isitdownrightnow.com/flashback.org.html

Citera
2016-10-08, 08:40
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Sant såvida det uppdagas men jag greppade bara ett halmstrå där för det dök upp som en tanke i mitt huvud, konspiratoriskt lagd som man är såhär på morgonkvisten.
Det kan ju vara vad som helst och inte första gången forumet har haft driftstörningar genom åren.
Tids nog får vi nog reda på vad problemet är, när nu teknikerna på Flashback kommer underfund med vad som krånglar.

Det är sannerligen inte första gången som forumet har driftstörningar men vad jag kan minnas så är detta första gången som forumet krånglar under en så lång tid. Jag har inte exakt koll på hur länge detta problemet har varit men det börjar väl närma sig ett dygn nu ungefär skulle jag tro.
Citera
2016-10-08, 09:03
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Tids nog får vi nog reda på vad problemet är, när nu teknikerna på Flashback kommer underfund med vad som krånglar.

Det är sannerligen inte första gången som forumet har driftstörningar men vad jag kan minnas så är detta första gången som forumet krånglar under en så lång tid. Jag har inte exakt koll på hur länge detta problemet har varit men det börjar väl närma sig ett dygn nu ungefär skulle jag tro.
Jag märkte det vid tre snåret igår, slösurfade lite under lunchen och då fungerade det utan problem.
Citera
2016-10-08, 09:06
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar-byter-lampa
Man kan se om det är ens egen dator som djävlas eller om det är större fel.

http://www.isitdownrightnow.com/flashback.org.html

Det är inte ens egen dator det är fel på för jag har samma på både min bärbara och den stationära och bra lina - samma på Firefox som på Chrome
Senast redigerad av nobbens 2016-10-08 kl. 09:13.
Citera
2016-10-08, 09:14
Medlem
Hax.Pains avatar
Fy fan vad det krånglar, kom igen nu FB!
Citera
2016-10-08, 09:15
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Någonting lurt är det.

Jag har inte ens kommit fram till startsidan sedan igår eftermiddag.

Andra jag varit i kontakt med har inte haft några problem alls.

Och bevisligen kan man nu se att det gjorts kommentarer under tiden jag haft problem. Alltså verkar det vara selektivt.
Det låter märkligt om en del skulle vara fria från svårigheter. Då är det nog ett DNS-problem. Men får INTERNAL SERVER ERROR, i vilken dator är det då liksom, det bör ju vara på webservern som flashback ligger på. De använder tydligen nginx. Det är "en lättviktig webbserver och proxy. Den första utgåvan släpptes 2004. Bakom programmet står den ryske programmeraren Igor Sysoev."
Kanske ringa Igor och fråga?
Senast redigerad av Xelious 2016-10-08 kl. 09:18.
Citera
2016-10-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Trådar sammanfogade.

Och ja, det krånglar för tillfället. Tekniker jobbar på det. Nej, vi vet inte ännu vad det beror på.

/mod

Det man kan "se" utifrån på IP-nivå:

Det är ju bekant att fb köper server-ip av Bahnhof, men med servern (sannolikt) placerad utomlands.

Det som krånglar just denna gång är den länk/VPN som används mellan Bahnhof och servern.

Den lider av en extrem packet drop (loss ligger stadigt på minst 30%).

IP-länken konfigureras nog av Bahnhof, men "transmissionen"/förbindelsen bör vara hyrd.

Det går inte att se den tekniska orsaken utifrån, men hårvarufel är sannolikare än konf-fel och ddos minst sannolikt efter typ 18-20 timmar. ("Nya ämnen" verkar ha minskat sedan 14.tiden igår.)

Att sajten är drabbad så här länge beror nog på det klassiska katten-på-råttan-på-repet som man får av hyrda tjänster med flera leverantörer/underleverantörer...

(Hemma-kunder till Bahnhof verkar inte få ngn "gräddfil" denna gång.)

EDIT:
Att användare drabbas olika är mycket en funktion av slumpen - antalet packet drop i varje tcp-delsession innan deras resp klienter gör tcp-timeout.

De som kör via proxy/VPN kan då möjligen systematiskt drabbas mer eller mindre än övriga.
Senast redigerad av iconicatab 2016-10-08 kl. 09:38. Anledning: Tillägg
Citera
2016-10-08, 09:32
Medlem
Yinool0401s avatar
det verkar vara en extern attack, typ ddos. Allt pekar på det.
Citera
2016-10-08, 09:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det man kan "se" utifrån på IP-nivå:

Det är ju bekant att fb köper server-ip av Bahnhof, men med servern (sannolikt) placerad utomlands.

Det som krånglar just denna gång är den länk/VPN som används mellan Bahnhof och servern.

Den lider av en extrem packet drop (loss ligger stadigt på minst 30%).

IP-länken konfigureras nog av Bahnhof, men "transmissionen"/förbindelsen bör vara hyrd.

Det går inte att se den tekniska orsaken utifrån, men hårvarufel är sannolikare än konf-fel och ddos minst sannolikt efter typ 18-20 timmar. ("Nya ämnen" verkar ha minskat sedan 14.tiden igår.)

Att sajten är drabbad så här länge beror nog på det klassiska katten-på-råttan-på-repet som man får av hyrda tjänster med flera leverantörer/underleverantörer...

(Hemma-kunder till Bahnhof verkar inte få ngn "gräddfil" denna gång.)

EDIT:
Att användare drabbas olika är mycket en funktion av slumpen - antalet packet drop i varje tcp-delsession innan deras resp klienter gör tcp-timeout.

De som kör via proxy/VPN kan då möjligen systematiskt drabbas mer eller mindre än övriga.
ok. Varifrån kommer detta
"500 Internal Server Error

nginx"

Vilken server skickar ut det? En server som liksom tunnlar data vidare?
Citera
2016-10-08, 10:11
Medlem
BernardLoutres avatar
Aha, nu händer det nåt:

Citat:
flashback.org screenshot
Flashback ForumWebsite Name:
www.flashback.orgURL Checked:
625.60 ms.Response Time:
2 mins agoLast Down:
UP
Flashback.org is UP and reachable.
The website is probably down just for you...
Citera
2016-10-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
ok. Varifrån kommer detta
"500 Internal Server Error

nginx"

Vilken server skickar ut det? En server som liksom tunnlar data vidare?

Det skickas av webbservern - i detta fall har den nog bara fått delar/timeout av din "request".

Servern är sannolikt en sk lastbalanserare för fb. En form av klusterteknik.
Citera
2016-10-08, 10:19
Medlem
JoeDevolas avatar
Supersegt även för mig tills för en kvart sedan. Nu funkar det nästan som det ska.

Någon moderator eller admin får gärna berätta vad felet var när de kommit på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in