2016-10-06, 22:01
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olax2
Där är det som kallas för "ränta-på-ränta" om du hört det tidigare?

Nej det är det inte (även om effekten är typ densamma så borde man ändå känna till skillnaden). För att få någon form av ränta-på-ränta effekt krävs det att du får ränta på pengarna. I exemplet som TS gav så stiger aktierna från 1000 till 1050 första dagen och 1050 till 1102.5 andra dagen. Aktier handlas i kronor och ören (sen är det ju trevligt att räkna det i procent) medans räntor handlas i just räntor.
Citera
2016-10-06, 22:33
Medlem
Drdeoos avatar
Jag har en fråga som jag knappt kan formulera.

Men jag ska försöka,, jag tror jag har ett så kallat ISK-konto någonstans. Men vet inte vart.
Det är så att det är en förmedlare från fond & försäkring som har hjälpt mig med detta, som jag nu har svårt att få tag på, de han använde ISK till hette garantum.

Nu är jag sugen på att köpa lite aktier och undrar om jag måste använda samma ISK eller om jag bara ska starta ett nytt på avanza ?

Finns det någonstans jag kan gå in för att ta reda på vart mitt nuvarande ISK är ?

Ja detta är lite rörigt..
Citera
2016-10-07, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo

Men jag ska försöka,, jag tror jag har ett så kallat ISK-konto någonstans. Men vet inte vart.
Det är så att det är en förmedlare från fond & försäkring som har hjälpt mig med detta, som jag nu har svårt att få tag på, de han använde ISK till hette garantum.

Nu är jag sugen på att köpa lite aktier och undrar om jag måste använda samma ISK eller om jag bara ska starta ett nytt på avanza ?

Finns det någonstans jag kan gå in för att ta reda på vart mitt nuvarande ISK är ?

Har du inga pengar på det är det ju lika bra att du öppnar ett nytt på avanza/nordnet. Båda bankerna är otroligt mycket bättre än storbankerna i min mening. Då tänker jag inte bara på courtaget, utan helheten.
Citera
2016-10-07, 06:26
Medlem
ethernals avatar
Och när du ändå pratar med nordnet eller avanza, se till att flytta bort dom pensionsförsäkringar och sånt du har hos garantum eller andra små pensionsförvaltare, dom tar snormycket betalt allt som oftast
Citera
2016-10-07, 08:06
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo

Ditt ISK ligger hos https://www.garantum.se/ och du borde ha ett användarnamn där för att logga in.

Personligen skulle jag nog flytta bort mitt ISK från Garantum som till och med tar avgift för fondhandel. Det går att flytta medel från ett ISK till ett annat utan att utlösa schablonskatt på insättning.

Inget hindrar öppnande av fler ISK, själv har jag 5 st hos både Avanza och Nordnet som båda har låga courtage för aktiehandel och inga avgifter för fondhandel utöver fondernas egna förvaltningsavgifter.
Citera
2016-10-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ge gärna ett enda exempel på ett företag som delade ut en signifikant summa men vars aktiekurs inte sjönk alls på x-dagen.

Ett exempel räcker.

Lustigt hur hela diskussionen dog ut efter det här inlägget...
Citera
2016-10-09, 10:21
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Förväntningen kan också vara att det går bra för företaget och att fler vill investera pengar i aktien.
Utdelningar lockar till sig mer investerare.

Aktiemarknaden är omöjlig att förutse.
Hade den gått att förutse så hade alla varit rika.

Visst kan man tjäna pengar men det är snarare frågan om is i magen än kunskap.
Då borde väl rimligen företagets aktie stiga på årsrapportdagen där styrelsens förslag till utdelning presenteras? Varför skulle folk vänta till x-dagen?

Det mest förutsägbara som finns på börsen är kursen på x-dagen
Citera
2016-10-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jaha.

Utdelningen är förstås känd långt innan x-dagen. Ändan sedan bolagsstämman, faktiskt. Här har du de utdelningar som kommer de närmsta 30 dagarna: https://www.avanza.se/placera/foreta...delningar.html

Du har rätt i hur aktiekursen reagerar. Men du har fel när du skriver att utdelningen ska vara känd ända sedan bolagsstämman. Det formella beslutet fattas på bolagsstämman och normalt sett är det även den dagen som är den sista dagen som aktien handlas inklusive rätt till utdelning. Styrelsens förslag till utdelning är dock känd långt tidigare än så. Noterade svenska bolag brukar ange styrelsens förslag i bokslutskommunikén som för de stora bolagen kommer i januari/februari och utdelningen sker sen som regel i april/maj. Allra senaste ska informationen framgå i kallelsen till årsstämman som ska komma tidigast 6 veckor före och senast 4 veckor före årsstämman.
Citera
2016-10-10, 16:15
Medlem
Om man tecknar aktier vid en emission och inte har täckning för köpet då pengarna kan dras, vad händer då? Jag förstår att man inte blir berättigad till de aktier man tecknat, men blir det några ytterligare repressalier? Kan skadestånd eller liknande föreligga?
Citera
2016-10-11, 13:22
Medlem
Rotmosrullens avatar
Jag deltog nyligen i en nyemission i ett bolag, jag fick 133 st teckningsrätter i bolaget. Jag trodde det skulle innebära att jag skulle få 133 st nya aktier i bolaget då nyemissionen började gälla (igår).

Idag ser jag istället (avanza) att jag fått 133 st warranter i bolaget som jag kan köpa och sälja av till ett annat (men snarlikt pris) som aktierna handlas för.

Känner mig aningen förvirrad, skulle någon kunna reda ut begreppen och vad som är vad?
Citera
2016-10-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmosrullen
Jag deltog nyligen i en nyemission i ett bolag, jag fick 133 st teckningsrätter i bolaget. Jag trodde det skulle innebära att jag skulle få 133 st nya aktier i bolaget då nyemissionen började gälla (igår).

Idag ser jag istället (avanza) att jag fått 133 st warranter i bolaget som jag kan köpa och sälja av till ett annat (men snarlikt pris) som aktierna handlas för.

Känner mig aningen förvirrad, skulle någon kunna reda ut begreppen och vad som är vad?
Det är troligen BTA-aktier du har fått. Det står för Betald Tecknad Aktie, och är inte en warrant, utan det är bara Avanzas system som av någon anledning klassificerar dem som det.

Dina BTA:er kommer omvandlas till vanliga aktier i framtiden. Anledningen till att priset på dem är snarlikt (bör ligga strax under priset på den vanliga aktien) är för att du under omvandlingsperioden inte kan sälja dina BTA. Du ligger alltså "fastlåst" i aktien under en kortare tid och det gör att marknaden tycker att dina BTA är lite mindre värda än den "vanliga" aktien.
Citera
2016-10-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Då borde väl rimligen företagets aktie stiga på årsrapportdagen där styrelsens förslag till utdelning presenteras? Varför skulle folk vänta till x-dagen?

Det mest förutsägbara som finns på börsen är kursen på x-dagen

Är utdelningen förväntad så kommer aktien inte stiga alls.
Som sagt, det är marknaden som bestämmer huruvida en aktie stiger eller sjunker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in