2016-10-06, 13:24
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kan mycket väl vara så men varför ens skicka in en sådan ansökan, den behöver ju inte ens behandlas, avslag med vändande post liksom.

Kan ju i alla fall inte varit så svårt att skriva ansökan om den är så kort som det dokument jag fick ut, lätta pengar för advokaten.
Borde ju finnas någon ytterliga sida med underskrift kan man tycka
Annars så var väl Johannas idé vid förra försöket till överklagan att få framföra det muntligt. hon är ju välsmord i alla hålighet även truten
Citera
2016-10-06, 13:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Borde ju finnas någon ytterliga sida med underskrift kan man tycka
Annars så var väl Johannas idé vid förra försöket till överklagan att få framföra det muntligt. hon är ju välsmord i alla hålighet även truten

Jag har skickat en förfrågan på hur många sidor som ingick i överklagan, vi får se vad de svarar.
Citera
2016-10-06, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det dokument som gick att få ut från Svea Hovrätt angående överklagan av häktning.

Mycket minimalistisk eller så har de klippt bort alla argument för att JM ska släppas.

https://minfil.org/OeU8o6b9bb/Svea_HR___8342-16_Aktbil_1.pdf

Bara att kolla i högra hörnet gällande stämplarna. Först ut tingsrättens stämpel 5/10 och
på den packas sedan hovrättens stämpel den 6/10. Du har inte fått överklagan du har fått
infon att en överklagan "kommer ske". Jämför t ex med den förra överklagan du la upp
i tråden för ett tag sedan så ser du den uppenbara skillnaden på både det ena och det
andra.
Senast redigerad av LKVN 2016-10-06 kl. 14:15.
Citera
2016-10-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad jag förstått så riskerar man att skära sig själv i händerna när man sticker en annan person med kniv. Att det inte är ovanligt med dna-spår i form av blod från förövaren då kniv använts.

Det är vanligt ja, beror på att "fel knivar" används, knivar
som saknar parerskydd, köksknivar t.ex.
Citera
2016-10-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag nämnde ju Schürrer som ett exempel på att tillräckligt starka indicier ibland kan räcka.

Klockrent exempel! Dock så känns det inte relevant i detta case. Shürrer hade bevisligen varit, hotfull, stalkat, befunnit sig i Sverige vid tiden för mordet och som grädde på moset visat sig vara "sjuk i huvudet".

JM:s hot kan alltid bortförklaras med att hon varit arg och inte menade bokstavligt vad hon "vräkte ur sig". Jag tror JM har ett svar inom rimlig sannolikhet på de flesta av polisens frågeställningar. Hon är hal kärringen!

Undrar om polisen försöker bakifrån genom att pressa de misshandlade till på köpet sexutnyttjade (nåja!) afghanerna? Det borde de göra.
Citera
2016-10-06, 17:30
Medlem
Jag undrar lite om Älskling.
Är man säker på hans identitet och ålder?
Rent hypotetiskt: kan man hålla rättegång mot och ev. döma en person vars identitet är okänd?
Eller skapar men en identitet v.b.?
Citera
2016-10-06, 19:00
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag undrar lite om Älskling.
Är man säker på hans identitet och ålder?
Rent hypotetiskt: kan man hålla rättegång mot och ev. döma en person vars identitet är okänd?
Eller skapar men en identitet v.b.?

Han har inte kunnat styrka sin identitet och det är därför det blev avslag på hindersprövningen
Citera
2016-10-06, 19:37
Medlem
Citat:
Han har inte kunnat styrka sin identitet och det är därför det blev avslag på hindersprövningen
Rätta mig om jag har fel, men verkade det inte som att han inte ens hade p-nr? Åh då är väl något riktigt fel...
Citera
2016-10-06, 20:03
Medlem
Citat:
Nej, så långt är jag med. Och mina underliggande funderingar handlade bland annat om huruvida man under utredningens gång fått klarhet i den frågan. Det vet vi ju inte än (och jag vill inte gissa) men därur kom frågan "vad händer om man inte kan få definitivt besked om vem en människa är?"
Citera
2016-10-06, 20:33
Medlem
valleros avatar
Citat:
Nej, så långt är jag med. Och mina underliggande funderingar handlade bland annat om huruvida man under utredningens gång fått klarhet i den frågan. Det vet vi ju inte än (och jag vill inte gissa) men därur kom frågan "vad händer om man inte kan få definitivt besked om vem en människa är?"
Vad skulle "hända"? Det döms personer hela tiden som inte kan styrka sin ålder/identitet - det vimlar ju av dem i landet.
Skulle tro att innan rättegång så kommer afghanen ålderstestas vilket har bäring på strafflängden han kan dömas till.
Citera
2016-10-06, 20:37
Medlem
Citat:

Det som straffmässigt kan göra saken problematisk är ju om det råder oklarhet kring åldern (under/över 21 tex) annars går det nog bra att lagföra 'som vanligt'.
Sedan blir det ju lite komplicerat rent praktiskt om personen skall utvisas..

Edit: det bidde bara en upprepning, missade föreg inlägg.
Citera
2016-10-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det som straffmässigt kan göra saken problematisk är ju om det råder oklarhet kring åldern (under/över 21 tex) annars går det nog bra att lagföra 'som vanligt'.
Sedan blir det ju lite komplicerat rent praktiskt om personen skall utvisas..

Edit: det bidde bara en upprepning, missade föreg inlägg.

En läkare för väl göra en åldersbedömning av Mohammed annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in