2016-10-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Starka ord av en som tid som annan blamerar sig med att falsifiera icke falsifierbara hypoteser.

Nåväl denna sak är lätt avgjord: Googla på ordet subvention och läs det som är skrivet på wikipedia.

Så bör du inse att exempelvis ett uppblåst tillgångsvärde till följd av offentliga interventioner eller att man får gör skatteavdrag för ränteutgifter väl ryms inom den definition som står där.
Du skulle redovisa de subventioner du påstått finns.

Du levererar inget.

Varför yrar du om subventioner när du helt misslyckas att redovisa när någon synar. Har du ingen heder i kroppen.
Citera
2016-10-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Har bott 3,5 år i studentkorridor med gemensamt kök. Det fungerar bra om viljan finns.

I Uppsala finns relativt gott om dubletter där två lägenheter delar på vissa gemensamhetsutrymmen.

I USA är det vanligt att större företag hyr ut lägenheter till anställda där ett antal lägenheter har gemensamma utrymmen. Kan du inte komma överens med de du delar utrymmen med är det väl bara att köpa en lägenhet eller bita ihop.

Du är för snäv i dina tankebanor, jag vet att många skulle acceptera boende av denna typ som första eget boende.
Jag bodde 4.5 år. Gick ganska bra.
Var en del som fortsatte bo i korridorsrum efter dom började jobb. (Och fick löner på motsv 30 KSEK/mån i dagens penningvärde). Gick att bo kvar ett bra tag på den tiden innan man blev utkastad.

Det verkar mest vara kommunister som slemhog som har behov av att tala nedlåtande om saker. Är det inte skitjobb, eller pisslägenheter så är det något annat dom föraktar.

Folk som når någon slags framgång i livet genom arbete (och studier) märker jag saknar det där nedlåtande beteendet som vänsterfolket ofta uppvisar.
Citera
2016-10-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Faktum kvarstår - semantik suger. Det här handlar om allmänmoral och konsekvens - och politik förstås. Jag får väl anta att du inte är lika aspersk som alpha?
Begrepp har betydelse.
Genom att använda olika begrepp kommunicerar man olika betydelser.

Men jag kan i sig förstå att du anser det vara ovidkommande. Du ska ju bara häva ur dig dina känslor, och hur andra uppfattar det bryr du dig inte om. Det är bara dina känslor som har betydelse för dig.

Men för oss andra där sak har betydelse blir de använda begreppen avgörande.
Citera
2016-10-05, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Knappast. Med tanke på att du beskriver kultur och värderingar som "vaga och fantasifulla begrepp" är frågan högst berättigad. Din ovilja att svara är noterad.
Mitt eventuella tyckande har exakt inget med sakfrågan att göra.
Det var bara ett patetiskt försök från din sida till smita ifrån sakfrågan.

Citat:
För en rättshaverist på autistspektrat har du säkerligen klockrent falsifierat mitt argument med ditt räkneexempel.
För de som fäster avseende vid fakta och verifierbar data, har jag det.

Citat:
Men för en normalfuntad trådläsare
För en förvirrad person som går på känsla och ägnar sig åt blind tro har jag knappast gjort det.

Citat:
Din debatteknik vekar gå ut på att grotta ner diskussionen kring definitioner av begrepp, i detta fall ordet "kräver". Ur ett rättshaveristiskt perspektiv kanske detta är en framgångsrik taktik, men jag har inget intresse av att spela det spelet i en tråd om bostadsbrist.
Ja, jag synar grunden för påståendena. Väldigt ofta visar det sig att grund saknas och det handlar om blind tro.

Hade du byggt broar hade de rasat. Och hade du varit läkare hade du amputerat bor benen för någon som kom in med brusten blindtarm.

Fakta har betydelse i den riktiga världen.

Citat:
Osäkerhet förekommer i alla enkäter, men det innebär inte att sanningsvärde saknas.
Till och med det så kallade "pajasinstitutet" SIFO beskriver verkligheten mer korrekt än dina fria fantasier.

Om du inte har med att komma med än personliga åsikter och känslor kring en undersöknings trovärdighet så vet jag inte vad vi ska diskutera.
Jag ska lägga på minnet den starka tilltro du har för OU. Jag vill inte se att du ifrågasätter sådana.

Citat:
Definitionsgnäll igen.
Som jag skrev till token Fnysington:
Begrepp har betydelse.
Genom att använda olika begrepp kommunicerar man olika betydelser.

Citat:
Ja det var det jag misstänkte. Du har ingen datagrundad hypotes eller minsta susning om huruvida bostadsbrist råder i Sverige. I din värld kan bostadsbristen vara extrem eller obefintlig.
Vaddå misstänkte. Har du nu först förstått att jag ifrågasätter påståendena om brist.
Och hittills har ingen lyckats påvisa någon brist.
Och ingen har kunnat skaka fram en fungerande mätnorm för att mäta bristen. Som man kan sätta i händerna på olika personer där de alla kommer till samma resultat.

Just det sista är något som ni svammelmakare inte förstår. Ni bara uttrycker er egna förvirrade föreställningar, och har aldrig tänkt tanken på att det ni påstår skall kunna mätas upp av olika individer som skall komma till samma resultat. Oberoende av varandra.

Citat:
Du har inga intressanta perspektiv eller frågeställningar att komma med.
Snarare har jag inget förvirrat svammel att bidra med.
Istället synar jag sådant och gör mos av.

Citat:
Men ändå ska din åsikt till varje pris basuneras ut i denna tråd.
Jag finner det underligt.
Åsikt?

Citat:
För ett folk med världens högsta andel ensamhushåll (faktum), är det troligtvis ett tecken på bostadsbrist att vi ligger på samma nivå som Irland och Italien, ja.
Troligtvis? Tecken?
Hur ser mätnormen du kan sätta i händerna på Gudrun Schyman, Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin där alla kommer till samma resultat?
Shoot
Citera
2016-10-05, 22:32
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag bodde 4.5 år. Gick ganska bra.
Var en del som fortsatte bo i korridorsrum efter dom började jobb. (Och fick löner på motsv 30 KSEK/mån i dagens penningvärde). Gick att bo kvar ett bra tag på den tiden innan man blev utkastad.

Det verkar mest vara kommunister som slemhog som har behov av att tala nedlåtande om saker. Är det inte skitjobb, eller pisslägenheter så är det något annat dom föraktar.

Folk som når någon slags framgång i livet genom arbete (och studier) märker jag saknar det där nedlåtande beteendet som vänsterfolket ofta uppvisar.

Jo verkligen, det är därför jag har motorbåt i a-läge, gått universitet, jobbar som konsult i en teknisk bransch, bott i innerstan 3 ggr och har nästan 1 miljon på banken och jag är drygt 30 bara. Är på gång att starta mitt första företag inom en kvalificerad bransch och jobba extra. Detta har jag uppnåt trots jag inte hade gymnasiekompetens förens vid mitten av 25 och inga kontakter som gett mig någon curling in i branscher. Jag har jobbat på ett par riktigt exklusiva institutioner som tjänsteman som jag tagit mig till från okvalificerad arbetare på riktiga skitjobb. Allt jag har jag fixat själv genom att läsa till mig kunskap på internet om hur jag ska gå tillväga med allt och lärt mig men även genom socialdemokratins system har hjälpt mig med hyresreglering, komvux, bidrag, trygghet. Jag har även kunnat varit sjukskriven och gått på akassa när livet varit jobbigt eller när jag inte orkat jobba och kunnat överleva, haft bil och haft några tusenlappar över.

Jag är även Sverigedemokrat/socialdemokrat. Man är inte heller kommunist för man anser bidragssystem, välfärd ska finnas till för alla och bruksvärdeshyror som man är van vid och är en självklarhet i Sverige.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-05 kl. 22:37.
Citera
2016-10-05, 22:46
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jo verkligen, det är därför jag har motorbåt i a-läge, gått universitet, jobbar som konsult i en teknisk bransch, bott i innerstan 3 ggr och har nästan 1 miljon på banken och jag är drygt 30 bara. Är på gång att starta mitt första företag inom en kvalificerad bransch och jobba extra. Detta har jag uppnåt trots jag inte hade gymnasiekompetens förens vid mitten av 25 och inga kontakter som gett mig någon curling in i branscher. Jag har jobbat på ett par riktigt exklusiva institutioner som tjänsteman som jag tagit mig till från okvalificerad arbetare på riktiga skitjobb. Allt jag har jag fixat själv genom att läsa till mig kunskap på internet om hur jag ska gå tillväga med allt och lärt mig men även genom socialdemokratins system har hjälpt mig med hyresreglering, komvux, bidrag, trygghet. Jag har även kunnat varit sjukskriven och gått på akassa när livet varit jobbigt eller när jag inte orkat jobba och kunnat överleva, haft bil och haft några tusenlappar över.

Jag är även Sverigedemokrat/socialdemokrat. Man är inte heller kommunist för man anser bidragssystem, välfärd ska finnas till för alla och bruksvärdeshyror som man är van vid och är en självklarhet i Sverige.

Nu är det dags för nästa steg i livet, lämna din kära hyreslägenhet till någon som köat 15-20 år och verkligen behöver en låghyreslägenhet och köp ett boende. Så gör en seriös socialdemokrat.
Citera
2016-10-05, 22:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Nu är det dags för nästa steg i livet, lämna din kära hyreslägenhet till någon som köat 15-20 år och verkligen behöver en låghyreslägenhet och köp ett boende. Så gör en seriös socialdemokrat.

Snart så, kommer köpa kontant när bokraschen är ett faktum med 50-70% minskade priser

Gillar inte sitta belånad.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-05 kl. 22:58.
Citera
2016-10-05, 23:58
Medlem
Citat:
Jo verkligen, det är därför jag har motorbåt i a-läge, gått universitet, jobbar som konsult i en teknisk bransch, bott i innerstan 3 ggr och har nästan 1 miljon på banken och jag är drygt 30 bara.

Och du insisterar på att placera dig själv i samma kategori som "ungdomar" utan jobb eller som nyss börjat jobba eller studenter.

Fattar du inte hur det ser ut?
Citera
2016-10-06, 07:19
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Snart så, kommer köpa kontant när bokraschen är ett faktum med 50-70% minskade priser

Gillar inte sitta belånad.

Nja 50-70% ned lär inte hända om inte det blir krig.
20-25% ned i innerstaden möjligen, om det blir fortsatt röd regering ett par mandatperioder till.
Citera
2016-10-06, 09:48
Medlem
Citat:
Nja 50-70% ned lär inte hända om inte det blir krig.
20-25% ned i innerstaden möjligen, om det blir fortsatt röd regering ett par mandatperioder till.

Vad gäller det där resonerar jag ungefär likadant som Slemmet.

Men jag sitter inte och låtsas att jag är "arbetarklass" eller "student" eller nåt annat trams. Det säger en del om Slemmet.
Citera
2016-10-06, 10:39
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vad gäller det där resonerar jag ungefär likadant som Slemmet.

Men jag sitter inte och låtsas att jag är "arbetarklass" eller "student" eller nåt annat trams. Det säger en del om Slemmet.

Frågan är vad som skulle få en sådan krash till stånd ?

Vi befinner oss i en högkonjunktur, då brukar det vara hög ränta och hög inflation.
Det är låg inflation och låg ränta. Vi befinner oss i en ny ekonomisk situation som inga ekonomiska teorier kan beskriva. För att räntan skall gå upp rejält inom 10 år krävs någon exceptionell händelse, typ krig.

I den kommande lågkonjunkturen kommer folk att få lite mindre pengar och priserna kommer då att sjunka en del, kanske så mycket som 20-25%.

Storstadsområdena växer och kommer enligt alla prognoser fortsätta att växa minst 10 år till. Det byggs inte i tillräckligt hög grad vilket gör att människor i allt högre grad är beredda att lägga mer pengar på boendet.

Politikerna vidtar vissa åtgärder som bromsar upp priserna, t.ex. amorteringskravet.

Vissa saker gör de inte.Att till exempel ta bort ränteavdraget kommer inte att ske, möjligen ändrar man på utformningen till att det bara skall vara möjligt att dra av mot kapitalinkomster såsom i andra länder. Då beskattningen av kapital är tämligen låg i Sverige jämfört med beskattningen av inkomst måste antagligen skattesystemet göras om kraftigt för att det politiskt skall vara möjligt att ändra på ränteavdraget.

De höga byggkostnaderna gör att priserna hålls uppe.

Kommunernas brist på boende för invällarna tvingar dem att ge sig in som köpare på bostadsmarknaden, detta håller priserna uppe.

Jag ser inga anledningar till att det kommer att ske någon drastisk prisnedgång inom 10 år, annat än normal konjunkturrelaterad prispress.

Själv sitter jag i tryggt bo med några olika fastigheter med mycket låg belåningsgrad.
Citera
2016-10-06, 10:47
Medlem
Citat:
Frågan är vad som skulle få en sådan krash till stånd ?

Det håller jag inte med om. Det kan vara vad som helst. Exakt vad har ingen som helst betydelse. 0.

Citat:
Vi befinner oss i en högkonjunktur, då brukar det vara hög ränta och hög inflation.
Det är låg inflation och låg ränta. Vi befinner oss i en ny ekonomisk situation som inga ekonomiska teorier kan beskriva. För att räntan skall gå upp rejält inom 10 år krävs någon exceptionell händelse, typ krig.

Ja, det stämmer att ekonomer famlar i blindo som vanligt. Men vad är nytt med det? Tidigare var ekonomer förvånade över det här med "stagflation" - enligt ekonomer skulle ju hög inflation innebära låg arbetslöshet. Enligt ekonomer har ju Storbritannien splittrats nu på grund av Brexit o.s.v.

Men du har rätt, det är en intressant högkonjunktur där staten känner att den måste låna upp en hel del.

Citat:
Storstadsområdena växer och kommer enligt alla prognoser fortsätta att växa minst 10 år till. Det byggs inte i tillräckligt hög grad vilket gör att människor i allt högre grad är beredda att lägga mer pengar på boendet.

Växer på grund av invandring enbart. Invandrarna drar upp priserna. Detta låter som något som en ekonom (famlandes i blindo) skulle kunna hitta på. Att sådana utan betalningsförmåga drar upp priserna.

Citat:
De höga byggkostnaderna gör att priserna hålls uppe.

Alls icke. Byggarna tjänar grova pengar. De har dessutom tillgång till billig utländsk arbetskraft. Tack vare den ökar priserna? Ja, jag vet. Du kommer att hitta massor av ekonomer som hittar på någon skitteori som ska förklara det där på ett logiskt vis.

Citat:
Själv sitter jag i tryggt bo med några olika fastigheter med mycket låg belåningsgrad.

Jaså? Varför låg? Festa upp pengarna i stället. Det är ju ingen risk för prisnedgång.

Men egentligen tror du ju inte på det själv heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in