2016-10-04, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag äger två fastigheter, och jag är villig att låta en del av värdet i dom, (som jag ändå bara har på papperet) att sjunka till förmån för en sundare bostadsmarknad, så ta mig inte för någon som vill in billigt och bara talar i egen sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du bestämmer själv vad du vill ta betalt för din fastighet. Det går utmärkt för dig att sälja den till någon fattig till ett pris de har råd med.

Haha, så jäkla bra. Sälj till underpris bubbelbabblare, och gör en fattig glad!
2016-10-04, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag har investerat mellan 10 å 25 tusen i månaden på börsen sedan slutet av 2007, så hade kunnat casha sommarstugan, men hade nog belånat halva ungefär sedan så skulle jag amorterat hårt plus lagt in utdelningarna och då hade sommarstugan varit bortamorterad på några år ja.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Mina aktier har jag haft i ganska många år nu och köpte en stor del av dem i förra finanskrisen när börsen var låg så har ett ganska lågt GAV på kvalitetsbolag, pga det ger de ganska hög utdelning i procent så därför behåller jag hellre och nu när börsen är dyr så väljer jag att amortera istället.
I första inlägget påstår du att du investerat 10-25 tusen i månaden på börsen sedan slutet av 2007. I andra inlägget påståt du att du köpte en stor del av ditt aktieinnehav i förra finanskrisen. Inte ett jävla spår av någon jävla månatlig investering på 10-25 tusen på börsen, där inte!

Du är helt otrolig, Ljug-Bosse.
2016-10-04, 23:35
Medlem
Trillskes avatar
Nu har er dammiga gammelmedia skrivit om det där om att *host* alla vill flytta till stan *host*. Det faktum jag (och kanske flera) påpekat tidigare: att kall fakta snarare visar motsatsen. Den typen av diskussion blir sällan långvarig när man möter en kavalkad av anti-intelektuella byfånar, så vi får väl helt enkelt testa det här spåret med sådan information istället: att vänta tills era tidningar snappar upp faktumet.

http://www.dn.se/ekonomi/flyttlassen-gar-nu-till-fororterna/
2016-10-05, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Haha, så jäkla bra. Sälj till underpris bubbelbabblare, och gör en fattig glad!

Din dumma jävel, jag har aldrig sagt att jag skulle sälja. Men att sjunkande priser inte vore negativt för mig och att ett sådant scenario inte skulle störa mig det minsta.
2016-10-05, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nu har er dammiga gammelmedia skrivit om det där om att *host* alla vill flytta till stan *host*. Det faktum jag (och kanske flera) påpekat tidigare: att kall fakta snarare visar motsatsen. Den typen av diskussion blir sällan långvarig när man möter en kavalkad av anti-intelektuella byfånar, så vi får väl helt enkelt testa det här spåret med sådan information istället: att vänta tills era tidningar snappar upp faktumet.

http://www.dn.se/ekonomi/flyttlassen-gar-nu-till-fororterna/

och graferna där cementerar det faktum vi talat om hela jävla tiden när det det kommer till demografins påverkan på efterfrågan på bostäder. Där idioterna skrikit sig hesa om att nettoinflyttningen till Stockholm hela tiden ökar....

När vi sedan säger att det på tidsaxeln nu ser ut som vi borde börja gå åt andra hållet garvar dom bara.

2016-10-05, 07:15
Medlem
Enligt artikeln i DN var överskottet ungefär 7000 på födsel och 7000 på invandring från andra länder. Nu undrar jag hur många av de 7000 fler födda än döda som var barn till invandrare från andra länder som invandrat inom 3-5 år. Dvs beror hela ökningen av folkmängden i Stockholms kommun på asylsökande eller de med beviljad asyl? I så fall är ju bostadsmarknaden i Stockholm uppblåst av miggan. Föreslår att vi gör ett experiment där Stockholmskommun under 5 år inte tar emot asylanter som går på soc eller motsvarande och ser om det dämpar marknaden.

För övrigt har Göteborgs kommun under mer än 10 år haft en trend att Svensk medelklass med barn flyttar till kranskommuner och asylanter flyttar in till förorterna, så den här trenden är inte ny. Bland annat därför det är så trångbott i städernas förorter. EBO måste avskaffas.
2016-10-05, 07:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Enligt artikeln i DN var överskottet ungefär 7000 på födsel och 7000 på invandring från andra länder. Nu undrar jag hur många av de 7000 fler födda än döda som var barn till invandrare från andra länder som invandrat inom 3-5 år. Dvs beror hela ökningen av folkmängden i Stockholms kommun på asylsökande eller de med beviljad asyl? I så fall är ju bostadsmarknaden i Stockholm uppblåst av miggan. Föreslår att vi gör ett experiment där Stockholmskommun under 5 år inte tar emot asylanter som går på soc eller motsvarande och ser om det dämpar marknaden.

För övrigt har Göteborgs kommun under mer än 10 år haft en trend att Svensk medelklass med barn flyttar till kranskommuner och asylanter flyttar in till förorterna, så den här trenden är inte ny. Bland annat därför det är så trångbott i städernas förorter. EBO måste avskaffas.
Det fattar väl vilken apa som helst att en stor del av befolkningstillväxten och inflyttningen till städerna är bidragsturister. Majoriteten av dem är oanställningsbara på svensk arbetsmarknad och kan aldrig få ett jobb som är konkurrensutsatt eller som kräver utbildning.

Att tro att den gruppen kan hjälpa till att driva efterfrågan är ett tecken på strutsmentalitet.

SKL säger för att upprätthålla dagens nivå på service i kommunerna kommer kräva en skattehöjning på flera kronor. Oavsett om räntan ligger still så kommer nettoinkomsterna börja sjunka för löneanställda de kommande åren.
Frågan är inte om smällen kommer utan när?
2016-10-05, 07:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det fattar väl vilken apa som helst att en stor del av befolkningstillväxten och inflyttningen till städerna är bidragsturister. Majoriteten av dem är oanställningsbara på svensk arbetsmarknad och kan aldrig få ett jobb som är konkurrensutsatt eller som kräver utbildning.

Att tro att den gruppen kan hjälpa till att driva efterfrågan är ett tecken på strutsmentalitet.

SKL säger för att upprätthålla dagens nivå på service i kommunerna kommer kräva en skattehöjning på flera kronor. Oavsett om räntan ligger still så kommer nettoinkomsterna börja sjunka för löneanställda de kommande åren.
Frågan är inte om smällen kommer utan när?

Så om bidragsturister tar bostäder från befintliga invånare var tror du då de tar i vägen i sin tur?
2016-10-05, 08:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så om bidragsturister tar bostäder från befintliga invånare var tror du då de tar i vägen i sin tur?
Vilka bostadsrätter tar bidragsturisterna ? Annat än ett hundratal i ett par förorter?
Eller menar du att de svenska pensionärer, studenter och soc.fall som är kvar i infesterade områden är med och budar upp lägenheter i närförort och innerstaden?
2016-10-05, 08:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vilka bostadsrätter tar bidragsturisterna ? Annat än ett hundratal i ett par förorter?
Eller menar du att de svenska pensionärer, studenter och soc.fall som är kvar i infesterade områden är med och budar upp lägenheter i närförort och innerstaden?

Har du svårt att svara på min fråga:

2016-10-05, 08:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du svårt att svara på min fråga:

Jag svarade på din fråga! Blattarna hamnar i oattraktiva förorter som inte har någon större inverkan på efterfrågan i vita förorter eller innerstad.
Så försök inte smita, hur skall efterfrågan hållas uppe när nettoinkomsterna kommer sjunka de närmaste åren?
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-10-05 kl. 08:13.
2016-10-05, 08:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag svarade på din fråga! Blattarna hamnar i oattraktiva förorter som inte har någon större inverkan på efterfrågan i vita förorter eller innerstad.
Så försök inte smita, hur skall efterfrågan hållas uppe när nettoinkomsterna kommer sjunka de närmaste åren?

Det var inget svar på frågan om var de befintliga invånarna tar vägen när bidragsturister tar deras bostäder. Har du svårt att svara på det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in