2016-10-04, 21:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Att polisen inte "vänt på varje sten" är väl tämligen självklart då de inte utredde ett förmodat brott utan en drunkningsolycka. De inledde ingen förundersökning.
Refererade här till vad den då utredande (numera pensionerade) polismannen LR sagt om drunkningen:
Citat:
Ursprungligen postat av LR
- En av de märkligaste historier jag varit med om i mitt yrkesliv, säger han.

- Vi vände på alla stenar vi kunde utan att hitta tillräckliga bevis för att kunna inleda en förundersökning om mord eller dråp.
Han utredde alltså ett av de märkligaste fallen under hela sin yrkeskarriär: en man i sina bästa år syntes ha drunknat på grunt vatten utan att uppvisa några skador som kunde tyda på att han t.ex. slagit i huvudet eller plötsligt förlamats. Hans maka anmäler honom saknad c:a 12 h efter antagen dödstid.
Citat:
/.../ Men om polisen inte misstänkte brott är det väl ett rimligt antagande att ingen vattenanalys utförts vid obduktionen.
Att man inte misstänkte brott borde vara ett minst lika stort mysterium för LR som den märkliga historia han tog del av. - Men de stenar han talar om kan ha hittats under bryggan och misstänkts ha spelat en avgörande roll vid drunkningen...
Citera
2016-10-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
De har ju knullat som kaniner i den sängen! Knappast ställt utom rimligt tvivel!
du menar att duracell-kaninerna- varit i det gamla parets säng och aktiverat sig- därav dna,t ?
men tror nog att parets döttrar kan ha förfogat över nåt eget rum, troligast.
Hur många rum finns i stugan, gamla paret sov väl på övervåningen, så mördarna har då smugit i trappan, i mörkret, så klart att någon som är van att röra sig hemvant i mörkret -har gjort detta-
men bevisen - borde vara starka.
Citera
2016-10-04, 23:26
Medlem
Citat:
Jag återkopplar till tidigare inlägg jag skrivit och upprepar mig (sorry). Allt sedan JM och skäggbarnet häktades har tråden utgått från att polisen har bevisning som räcker till fällande dom i tr såväl som hr.

Jag är alls inte lika säker.

De flesta av oss som följt tråden har trott/hoppats att afghanen skall kvittra. Det har han tydligen inte alls gjort, trots sin svåra abstinens han skulle genomlida, inte jm heller för den delen.

Att ingenting läcker betyder knappast/troligen inte att polisen har mängder av tunga fakta. Det kan bero på ngt. så enkelt som att det i spaningsledningen plockats bort person/er som läckt.

Vad är det som tar sån tid att utreda egentligen? Jag tror detta kanske kan bli en rysare, bevisen räcker inte! Största skadeståndet någonsin? Alla vet att hon är skyldig! Politisk asyl i Afghanistan? Det här är inte avgjort ännu.

Åklagaren har nog på fötter, annars hade madam & son varit ute i det fria vid det här laget. Krävs en del för att få igenom häktning, tack o lov! Det tar ALLTID tid med en förundersökning, herregud. Kolla andra fall om Du tvivlar. Vi får väl hoppas att bevisen håller o räcker för att ÅK ska kalla till rättegång. Blir i så fall en ev uppvisning från madam, spännande om inte annat... Är hon den vi tror eller... Ja om några månader kanske vi vet, spännande! Å politisk asyl i Afganistan, nä blev nog lite fel där?
Citera
2016-10-05, 00:50
Medlem
valleros avatar
Citat:
Att polisen inte "vänt på varje sten" är väl tämligen självklart då de inte utredde ett förmodat brott utan en drunkningsolycka. De inledde ingen förundersökning.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Refererade här till vad den då utredande (numera pensionerade) polismannen LR sagt om drunkningen:Han utredde alltså ett av de märkligaste fallen under hela sin yrkeskarriär: en man i sina bästa år syntes ha drunknat på grunt vatten utan att uppvisa några skador som kunde tyda på att han t.ex. slagit i huvudet eller plötsligt förlamats. Hans maka anmäler honom saknad c:a 12 h efter antagen dödstid.Att man inte misstänkte brott borde vara ett minst lika stort mysterium för LR som den märkliga historia han tog del av. - Men de stenar han talar om kan ha hittats under bryggan och misstänkts ha spelat en avgörande roll vid drunkningen...
Men LR var väl utredare åt IF, inte polisen? Polisen såg inget konstigt alls med drunkningen och utredde det inte mer än som en olycka. LRs utredning gjordes flera månader senare, men då var det lite sent.
Citera
2016-10-05, 01:00
Medlem
valleros avatar
Citat:
Jag återkopplar till tidigare inlägg jag skrivit och upprepar mig (sorry). Allt sedan JM och skäggbarnet häktades har tråden utgått från att polisen har bevisning som räcker till fällande dom i tr såväl som hr.

Jag är alls inte lika säker.

De flesta av oss som följt tråden har trott/hoppats att afghanen skall kvittra. Det har han tydligen inte alls gjort, trots sin svåra abstinens han skulle genomlida, inte jm heller för den delen.

Att ingenting läcker betyder knappast/troligen inte att polisen har mängder av tunga fakta. Det kan bero på ngt. så enkelt som att det i spaningsledningen plockats bort person/er som läckt.

Vad är det som tar sån tid att utreda egentligen? Jag tror detta kanske kan bli en rysare, bevisen räcker inte! Största skadeståndet någonsin? Alla vet att hon är skyldig! Politisk asyl i Afghanistan? Det här är inte avgjort ännu.
Vi vet absolut ingenting om vad afghanen har sagt eller inte under förhör.
Citera
2016-10-05, 07:22
Medlem
Citat:

Nej, men vi vet att 18-åringen vid häktningsförhandlingarna nekar till brott. Det säger en del.

Något motsägelsefullt vet vi också att hans advokat spekulerat i media när en huvudförhandling kan komma att hållas.
Citera
2016-10-05, 11:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Men LR var väl utredare åt IF, inte polisen? Polisen såg inget konstigt alls med drunkningen och utredde det inte mer än som en olycka. LRs utredning gjordes flera månader senare, men då var det lite sent.
Tror inte att LR, varken före eller efter sin pensionering, har fått något uppdrag av If. Drunkningsfallet bör ha dykt upp under hans arbete hos polisen:
http://magazin24.se/archive/legacy/2015/11/12/112646/index.xml

Talesman från If:s sida har varit AL; chef för If:s utredningsavdelning:
http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4188121-41-aringen-forsokte-forgifta-davarande-maken
Citera
2016-10-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle
Nej, men vi vet att 18-åringen vid häktningsförhandlingarna nekar till brott. Det säger en del.

Något motsägelsefullt vet vi också att hans advokat spekulerat i media när en huvudförhandling kan komma att hållas.

Gärningsmän/Tilltalade ljuger till 99% under förhör/häktningsförhandling/rättegång, så att han nekar säger ingenting, har de dna och teknisk bevisning, mordvapen så är han rökt som en böckling.

Advokater kan svamla, se bara på Elisabeth Massi Fritz och andra.
Citera
2016-10-05, 14:47
Medlem
valleros avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle

Ja, det finns säkerligen dna-spår från pojken på brottsplatsen, så att han kommer åtalas är ingen högoddsare. Nästan omöjligt att inomhus våldsamt attackera två personer med kniv utan att lämna spår.
Mer osäkert är ifall de kan komma upp med ett solitt åtal mot JM. Indicierna är många och starka och det kan räcka (Schürrer är ett exempel), men helt klart så hoppas man på något otvetydigt bindande.
Spännande blir det.
Citera
2016-10-05, 14:51
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror inte att LR, varken före eller efter sin pensionering, har fått något uppdrag av If. Drunkningsfallet bör ha dykt upp under hans arbete hos polisen:
http://magazin24.se/archive/legacy/2015/11/12/112646/index.xml

Talesman från If:s sida har varit AL; chef för If:s utredningsavdelning:
http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4188121-41-aringen-forsokte-forgifta-davarande-maken
I stand corrected. Jag minns dock att de som utredde åt If var ex-poliser så jag blandade ihop dem.
Citera
2016-10-05, 17:50
Medlem
nobbenss avatar
Att åtal skall vara väckt senast 28 oktober, betyder det att de inte längre kan omhäktas i utredningssyfte? Om så, så kan de bara begäras häktade för rymningsrisk....eller? Vid åtal, ska alla bevis åklagaren har då läggas fram så försvaret kan ta del av materialet? Vad om det kommer fram nåt av bevisvärde efter att åtal har väckts, startar en ny eller tilläggsutredning då?
Citera
2016-10-05, 17:55
Medlem
Citat:

Nä, vi vet inte vad afghanen eller JM sagt i förhör. Heller inte vad polis och åklagare har öht., dna i bilen som lämnat hjulspår och kanske även lera/annat som fastnat i hjulhus eller annat? Jag vill med mitt påpekande bara påskina att det kanske alls inte ser så bra ut för åklagaren. Från häktad till fälld är det i Sverige ofta väldigt långt.

Om vi leker med tanken att afghanen har pratat men likväl förnekar brott så öppnar ju det upp för spekulationer kring vad han sagt. Spekulationer är ju vad vi i tråden bäst kan ägna oss åt, det känns lite svår-grävt nu.

Utifrån vad vi vet nu, gissar jag på fällande dom i tr och friande i hr. Polisen hade inte kunnat hålla sig från att "ge signaler" om att man var "hemma". Inte efter all skit de rätteligen fått för sin uselhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in