Citat:
Ursprungligen postat av
Schering
Den förda bostadspolitiken och räntepolitiken har gynnat folk som lånar pengar och köper fastigheter eller redan äger fastigheter medan de som arbetar och sparar missgynnas. Prisuppgången har under långa perioder gått så fort en normal bostad stiger i pris snabbare än någon hinner spara pengar, även om de sparar i princip allt de tjänar.
Att orsaka en krasch är kanske inte moraliskt rätt då det slår hårdast mot de som var sist in, men det som skett under de sista åren är definitivt inte heller rätt. Våra politiker och Riksbanken borde ha lagt mer krut på prisstabilitet. Det är faktiskt en av Riksbankens huvuduppgifter.
Den förda politiken och räntepolicy har gynnat folk som lånar pengar och köper tillgångar. Detta är inte specifikt till "fastigheter". Globalt har det skett en extrem koncentrering av kapital. Om det är rätt eller fel får man givetvis ha åsikter om.
Att jaga upp sig över att en specifik tillgång ökar i värde har man ingenting för. Jag skulle lika gärna klaga över att jag inte har råd att köpa aktier i Fingerprint eftersom de blivit så dyra. Rent spekulativt så har folk investerat (oftast med hävstång) och en spekulativ risk under många år. Sett i backspegel så har de som investerade i fastighet haft en bra utveckling och det är bara att gratulera.
Jag tycker personligen man ger en onödig fördel i köpkraft till demografin med kapital i förhållande till de med bra inkomst men lite kapital. De som tjänar bra kan inte göra valet att leva på nudlar och ha en hög boendekostnad. Medan någon med ett startkapital kan köpa något trotts att de får små marginaler att leva på. Det tycker inte jag är riktigt sjyst.
Jag tycker inte att Riksbanken skall gå in och centralplanera vad en bostad skall kosta. Det är bättre att riksbanken koncentrerar sig på inflationen eftersom de knappt klarar denna uppgift. Ska priser verkligen centralplaneras så är det bättre ett det sker av politiker som kan avsättas.