2016-10-04, 20:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Handlar inte bara om det, handlar om att jag anser att vi har obalanser, att en del självgoda sätter sig ner och håller käften blir bara ett plus.
Ok jag fattar. Du tycker illa om personer som gjort vins på bostäder.

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nej, vi diskuterar en eventuell bostadsbubbla här, hur vida det är ondskefullt att tjäna pengar på aktier överlåter jag till annat forum att diskutera, själv är jag inte av den uppfattningen då placeringar i aktier är en aktiv handling i spekulativt syfte, där man både kan vinna men också förlora sina pengar vilket är helt ok för mig.
Så endast personer med tillgången "fastighet" ska åka på en kreditförlust inte om man äger tillgången "aktier" eller "kreditfodringar". Du får gärna utveckla varför det är mer ondskefullt att få en vinst på den ena tillgången men inte den andra. Är det ägare av någon annan tillgång du tycker bör förlora köpkraft?

Då kommer vi till nästa problem. Hur ska du åstadkomma en riktad kreditförlust för endast tillgången "fastighet". Utan att det går ut över några andra tillgångar (som du gillar) eller slår mot köpkraften för unga bostadslösa.
2016-10-04, 20:28
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Så endast personer med tillgången "fastighet" ska åka på en kreditförlust inte om man äger tillgången "aktier" eller "kreditfodringar". Du får gärna utveckla varför det är mer ondskefullt att få en vinst på den ena tillgången men inte den andra. Är det ägare av någon annan tillgång du tycker bör förlora köpkraft?

Då kommer vi till nästa problem. Hur ska du åstadkomma en riktad kreditförlust för endast tillgången "fastighet". Utan att det går ut över några andra tillgångar (som du gillar) eller slår mot köpkraften för unga bostadslösa.
Den förda bostadspolitiken och räntepolitiken har gynnat folk som lånar pengar och köper fastigheter eller redan äger fastigheter medan de som arbetar och sparar missgynnas. Prisuppgången har under långa perioder gått så fort en normal bostad stiger i pris snabbare än någon hinner spara pengar, även om de sparar i princip allt de tjänar.

Att orsaka en krasch är kanske inte moraliskt rätt då det slår hårdast mot de som var sist in, men det som skett under de sista åren är definitivt inte heller rätt. Våra politiker och Riksbanken borde ha lagt mer krut på prisstabilitet. Det är faktiskt en av Riksbankens huvuduppgifter.
2016-10-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu hänger det ändå inte ihop eftersom han hävdar att han har god karaktär trots att han lånar och dessutom är ute och letar efter fritidshus som han tänker ta nya lån till. Detta samtidigt som han påstår sig ha aktier som han inte vill sälja. Dvs allt det som bajsbosse starkt kritiserar när andra gör det. Han är alltså en hycklare av rang.

Jojo säger du som planerar att ta upp lån till nöjen trots att du redan har lån och dessutom ligger exponerad i aktier.

Hehe, jo du bajsbosse
Ja se där, där fick vi svart på vitt att jag har god karaktär och du dålig.

Tack.
2016-10-04, 21:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja se där, där fick vi svart på vitt att jag har god karaktär och du dålig.

Tack.

Trots att du är ute efter fler lån än mig och dessutom till nöjen, du är rolig du!
2016-10-04, 21:25
Medlem
Gaiseric2s avatar
Verkar knappt som amorteringskravet haft någon inverkan på bostadsmarknaden eller vad säger folk? Sitter och tittar på bostadsrätter pirs-statistik....går ju fett upp under sommaren också

Kommer fan aldrig ha råd köpa något
2016-10-04, 21:29
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Den förda bostadspolitiken och räntepolitiken har gynnat folk som lånar pengar och köper fastigheter eller redan äger fastigheter medan de som arbetar och sparar missgynnas. Prisuppgången har under långa perioder gått så fort en normal bostad stiger i pris snabbare än någon hinner spara pengar, även om de sparar i princip allt de tjänar.

Att orsaka en krasch är kanske inte moraliskt rätt då det slår hårdast mot de som var sist in, men det som skett under de sista åren är definitivt inte heller rätt. Våra politiker och Riksbanken borde ha lagt mer krut på prisstabilitet. Det är faktiskt en av Riksbankens huvuduppgifter.
Den förda politiken och räntepolicy har gynnat folk som lånar pengar och köper tillgångar. Detta är inte specifikt till "fastigheter". Globalt har det skett en extrem koncentrering av kapital. Om det är rätt eller fel får man givetvis ha åsikter om.

Att jaga upp sig över att en specifik tillgång ökar i värde har man ingenting för. Jag skulle lika gärna klaga över att jag inte har råd att köpa aktier i Fingerprint eftersom de blivit så dyra. Rent spekulativt så har folk investerat (oftast med hävstång) och en spekulativ risk under många år. Sett i backspegel så har de som investerade i fastighet haft en bra utveckling och det är bara att gratulera.

Jag tycker personligen man ger en onödig fördel i köpkraft till demografin med kapital i förhållande till de med bra inkomst men lite kapital. De som tjänar bra kan inte göra valet att leva på nudlar och ha en hög boendekostnad. Medan någon med ett startkapital kan köpa något trotts att de får små marginaler att leva på. Det tycker inte jag är riktigt sjyst.

Jag tycker inte att Riksbanken skall gå in och centralplanera vad en bostad skall kosta. Det är bättre att riksbanken koncentrerar sig på inflationen eftersom de knappt klarar denna uppgift. Ska priser verkligen centralplaneras så är det bättre ett det sker av politiker som kan avsättas.
2016-10-04, 21:30
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaiseric2
Verkar knappt som amorteringskravet haft någon inverkan på bostadsmarknaden eller vad säger folk? Sitter och tittar på bostadsrätter pirs-statistik....går ju fett upp under sommaren också

Jag känner likadant. Det blir bara ännu svårare att få råd att köpa för varje månad som går. Föräldrar som går i borgen eller belånar sitt hus och hjälper barnen har jag ingen som helst chans att vinna en budgivning emot.
2016-10-04, 21:31
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering

Såg något inslag med Ingves och fick intrycket av att riksbanken ansåg det vara politikernas uppgift att skaffa fram åtgärder(bygga mer, amorteringskrav, ränteavdrag etc.) som hindrar den prisuppgång du beskriver i ditt inlägg. Man visste mycket väl att stora bostadslån skulle bli en konsekvens av den låga räntan men tydligen var det viktigare att "få fart på svensk ekonomi". Blev lite förvånad när jag såg detta....

Nu undrar man om ränteläget ska hålla i sig som i Japan eller om man ska våga sig på små höjningar. Det verkade på Ingves som att svensk ekonomi får avgöra detta, inte svenssons skuldsättning (den verkar man ju helt skita i eftersom man var medveten att det skulle ske med gratis pengar). Skrämmande och spännande på samma gång!
2016-10-04, 21:34
Medlem
John-Pauls avatar
Det är klart att tillgångspriserna går upp när realräntan går ner, och det, om det ens ses som ett problem, väger lätt i RB's vågskål.
2016-10-04, 21:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaiseric2

Syftet var inte att orsaka en kollaps. Det dippade något innan sommaren. Nu kommer vi troligen fortsätta på samma linje som vi haft det senaste åren men från den nya nivån.

Ponera att de skruvar upp amorteringskravet ordentlig så att priserna verkligen dippar. Skulle du klara den utgiften?
2016-10-04, 21:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Såg något inslag med Ingves och fick intrycket av att riksbanken ansåg det vara politikernas uppgift att skaffa fram åtgärder(bygga mer, amorteringskrav, ränteavdrag etc.) som hindrar den prisuppgång du beskriver i ditt inlägg. Man visste mycket väl att stora bostadslån skulle bli en konsekvens av den låga räntan men tydligen var det viktigare att "få fart på svensk ekonomi". Blev lite förvånad när jag såg detta....

Nu undrar man om ränteläget ska hålla i sig som i Japan eller om man ska våga sig på små höjningar. Det verkade på Ingves som att svensk ekonomi får avgöra detta, inte svenssons skuldsättning (den verkar man ju helt skita i eftersom man var medveten att det skulle ske med gratis pengar). Skrämmande och spännande på samma gång!
RB fick inte verktygen eller mandatet att detaljstyra bostadsmarknaden. Så ja Inges skiter i det. Om det blir problem så är det FIs fel. Det är också på Fi man ska ställa krav utifall man vill ha en förändring.
2016-10-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Nej, du fattar uppenbarligen ingenting.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in