Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Tycker du att den demografiska gruppen "Personer med tillgången bostad" ska ta en spekulativ smäll och deras tillgångar raderas?
Det skulle radera hundratals miljarder av kapital som byggts upp under över 20 år för alla som (enligt vissa) tagit väldigt stor risk och köpt bostad med lånade pengar. Det skulle förbättra den relativa köpkraften alla som inte äger en bostad och även unga som vill in på marknaden.
Dvs de som äger bostad skall betala.
Så det finns inget mellanting? Allt måste ner till noll eller fortsätta gå upp?
Självfallet skall gruppen "med stora tillgångar i luftslott" få lite av sin luft urpyst till förmån för unga som vill in på marknaden, att du får det till att dom "måste betala" när värdet sjunker är skrattretande, självgoda jävla grupp människor som räknar varenda öre i värdeökning som självklar och icke möjlig att återlämna genom värdeminskning.
Alternativet som du förespråkar ( minska kravet på egen kontantinsats ) syftar bara till att för din egen vinning skull fortsätta höja priserna tills fan kommer till avlösning.
Jag äger två fastigheter, och jag är villig att låta en del av värdet i dom, (som jag ändå bara har på papperet) att sjunka till förmån för en sundare bostadsmarknad, så ta mig inte för någon som vill in billigt och bara talar i egen sak.