2016-09-19, 17:49
Avslutad
Följer inte tråden så bra, men varför är just onur mest hatad av alla ?
Citera
2016-09-19, 18:03
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglife187
Haha exakt ville bara dra en snabb jämförning med hur "lite" även Adam och Ahmed egentligen har (dock ska de få tidsbestämt oxå)

Dock får man se hur taggade de är att komma hem till Friskis igen efter 10 år borta...har tydligen "hjältestatus" i norra nu så de kanske inte ens bryr sig att de sitter inne

Livstidsstraff tidbestäms oftast till 21/24 år om man sköter sig hyfsat i fängelset (så ute efter 14/16). Varierar så klart (och i det här fallet rör det ju sig om synnerligen allvarliga brott).
Citera
2016-09-19, 20:56
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Sitter man inte 2/3 av straffet? Eller har jag förstått det fel? Hur vanligt är det att man blir släppt tidigast möjligt?

Det blir ju bara 9 år och 4 månader isåfall, minus häktningstiden, så ca 8 år kvar. Helt galet egentligen.

Sen har du permissarna som börjar nått år/6 mån innan muckb

Citat:
Ursprungligen postat av Thuglife187
Jag tror inte någon dem förutom onur bryr sig det minsta...var väl någon som sa i förhören "vad tycker du om att Hussein är död" så svarade han "jag bryr mig inte ett liv för ett liv" kommer inte ihåg vem det var men tror det var jonis...

Mest huvudvärk bör nog Adam ha oavsett...

Japp det va jonis.

haha Adam...även om han blev "omvänd" på kåken och vill leva legit med jobb osv så det kan han glömma...
En så stor skuld kommer alltid kräva in...Om inte dom från nederländerna gör det själva så snappar någon annan upp det uppdraget...skulder är stora inkomstkällor för dom som är beredda att gå långt.

Citat:
Haha exakt ville bara dra en snabb jämförning med hur "lite" även Adam och Ahmed egentligen har (dock ska de få tidsbestämt oxå)

Dock får man se hur taggade de är att komma hem till Friskis igen efter 10 år borta...har tydligen "hjältestatus" i norra nu så de kanske inte ens bryr sig att de sitter inne

Vad menar du? det är ju faktiskt inte spikat att det blir 20.det kan lika gärna bli 25+, vem vet hur praxis kommer se ut om 20+år?
Citera
2016-09-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Sen har du permissarna som börjar nått år/6 mån innan muckb
Nej utan efter ca 3 1/2 år får man sin första normalpermission (vid 14 år eller livstid) medan lufthålspermission är aktuellt efter ca 2 år

LÄS PÅ!!!

Citat:
Ursprungligen postat av cp33
Följer inte tråden så bra, men varför är just onur mest hatad av alla ?
Dom är säkert alla väldigt hatade av både kriminella och vanliga människor i området eftersom dom gick över gränsen men kanske för att Onur sköt pappan på Väderkvarnsgatan
Senast redigerad av Tellusstar 2016-09-19 kl. 22:41. Anledning: Tillägg
Citera
2016-10-03, 08:42
Medlem
Generalen11s avatar
Hovrättsförhandlingen startar idag
Citera
2016-10-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalen11
Hovrättsförhandlingen startar idag

Någon som varit på plats? Funderar på att gå dit på torsdag, kan vara kul att se nollorna IRL...
Citera
2016-10-03, 19:06
Medlem
DoktorDurangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatuciswhatuget
Någon som varit på plats? Funderar på att gå dit på torsdag, kan vara kul att se nollorna IRL...

Var på plats idag ja, men försvann snabbare än jag anlände kändes det som. I likhet med vad jag fick det berättat för mig var det långdraget som tusan och kunde näst intill efterliknas en repris av tingsrättsförhandlingarna. Man spelade upp vad som sagts under vissa förhör, drog i övrigt igenom händelseförloppet samt lät försvararna precisera varför dessa saliga gossar inte ska dömas för morden.

Onur och Khalid verkar le, och samtliga ser ut som förfallna crackförsäljare. Josef ser speciellt knäckt ut. Ska jag vara helt ärligt var det inte så spektakulärt att dra dit för att beakta stämningen. Det är precis som man tänkt sig, fast tio gånger tråkigare. Känslan i luften säger mig dock att grabbarna är lika likgiltiga för vad som kommer att ske precis på samma sätt som dom var vid utförandet av morden. Ganska matt stämning och hoppen om att någon förändring ska ske i förmildrande riktning verkar sakta försvinna.
Senast redigerad av DoktorDurango 2016-10-03 kl. 19:12.
Citera
2016-10-03, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDurango
. Känslan i luften säger mig dock att grabbarna är lika likgiltiga för vad som kommer att ske precis på samma sätt som dom var vid utförandet av morden. Ganska matt stämning och hoppen om att någon förändring ska ske i förmildrande riktning verkar sakta försvinna.

Ok. Går dit en stund, kan ju hända att en hjärncell gnistrar till och får någon att räkna ut hur långa 21 år är egentligen. Är ju Nobelvecka nu, någon av dem kanske får ett pris?
Citera
2016-10-03, 23:05
Medlem
Vart hålls hovrättsförhandlingarna och kan vem som helst komma dit och titta? Är lite av en rookie minst sagt när det gäller sånt här.
Citera
2016-10-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolesterStallone
Vart hålls hovrättsförhandlingarna och kan vem som helst komma dit och titta? Är lite av en rookie minst sagt när det gäller sånt här.

Säkerhetssalen, Göteborgs Tingsrätt, mittemot Ullevi. Finns nog gott om plats.
Och ja, den är offentlig. Räkna med att bli visiterad som på en flygplats. De är lite nervösa...
Senast redigerad av whatuciswhatuget 2016-10-04 kl. 15:47.
Citera
2016-10-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatuciswhatuget
Finns nog gott om plats
Alla släktingar då? Eller arbetar just dessa somalier så att de inte kan...?
Citera
2016-10-04, 21:55
Medlem
Vickilems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Alla släktingar då? Eller arbetar just dessa somalier så att de inte kan...?
Såg att det va ett par somalier som inte fick komma in igår i tr , vet inte om dom skulle just till Ahmed's rättegång men dom fick inte gå in i tr iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in