2016-05-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
1,7% nästa år säger du. Vilket kan likställas med den svaga utvecklingen efter finanskrisen på 90-talet fram till sent 2000-tal. Och du tycker att Sverige går som tåget.

Är det Svetsarn själv jag talar med?
Förstår inte vad du skriver eller vart du vill komma?
Har det varit en svag utveckling från 90 tal till sent 2000 tal eller menar du tvärtom. Vi hade ju kris i början på 90 talet, IT-bubblan som sprack år 2000 och finanskrisen nu senast 2008 och snart har vi lånekrisen som briserar inom ett par år.
2016-05-12, 21:06
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Allt under 3%

Nobelpris? Alla vet att det är tillgången på billiga pengar som är orsak till även denna bubbla, eller nästan alla, bolånetorskarna fattar det ju inte

Så när räntan är 3,01% sjunker bostadspriserna enligt dina empiriska studier?
2016-05-12, 21:12
Medlem
Citat:
Så när räntan är 3,01% sjunker bostadspriserna enligt dina empiriska studier?
Redan innan 3% kommer det börja koka, de med 3-5 miljoner i låna kommer att gå från att idag betala 1% i ränta till att betala 3%, 2% höjning på ett lån på 3 mille blir 5 papp i månaden.
2016-05-12, 21:22
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Förstår inte vad du skriver eller vart du vill komma?
Har det varit en svag utveckling från 90 tal till sent 2000 tal eller menar du tvärtom. Vi hade ju kris i början på 90 talet, IT-bubblan som sprack år 2000 och finanskrisen nu senast 2008 och snart har vi lånekrisen som briserar inom ett par år.

Jag har förstått att du inte förstår.
Du hävdar att Sverige går som tåget och lyssnar hellre på nationalekonomer än mig.
Jag hänvisar till BNP/capita, dvs det vanligaste måttet på välstånd bland nationalekonomer.
Du säger att BNP/capita nästa år prognostiseras till 1,7%.
1,7% är en dålig tillväxt historiskt sätt.
Och du tycker Sverige går som tåget...

Vi lägger ner den här diskussionen.
2016-05-12, 21:26
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Redan innan 3% kommer det börja koka, de med 3-5 miljoner i låna kommer att gå från att idag betala 1% i ränta till att betala 3%, 2% höjning på ett lån på 3 mille blir 5 papp i månaden.

Jag kan inte låta bli att beundra din naiva syn marknaden. Likt en tonåring som tror sig veta allt om livet.
2016-05-12, 21:34
Medlem
Ja , när det smäller till...då kommer det inte bli roligt...Blir med största sannolikhet en 2-stegs-effekt...Panik på priserna nedåt...och panik på valutamarknaden Samtidigt....Så räknar kallt med ett prisfall på 50 % (inom landet). samt ett kronras på ca 30 %...Så i ett internationellt perspektiv blir raset massivt...Flera storbanker kommer övertas av staten...
2016-05-12, 21:56
Medlem
Citat:
Jag kan inte låta bli att beundra din naiva syn marknaden. Likt en tonåring som tror sig veta allt om livet.
Räcker med att jag vet att de med stora lån kommer få det tufft, jag är inte en av dem, är du?
2016-05-13, 07:42
Medlem
Ingves om räntan: http://www.di.se/finansiell-information/telegram/?NewsId=9b1614fa-812d-4b4c-90b1-aea4b703bde5

"För det första kommer det nog att ta ett antal år innan vi är tillbaka till en räntenivå som vi känner igen från före den globala finanskrisen. För det andra försöker vi påpeka att man mentalt måste förbereda sig för helt andra räntenivåer i framtiden"

Det han säger är att han ser reporäntan över 4% om ett antal år, samtidigt som han poängterar att dom försöker påpeka för andra att man bör tänka på detta när man belånar sig.
2016-05-13, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ingves om räntan: http://www.di.se/finansiell-information/telegram/?NewsId=9b1614fa-812d-4b4c-90b1-aea4b703bde5

"För det första kommer det nog att ta ett antal år innan vi är tillbaka till en räntenivå som vi känner igen från före den globala finanskrisen. För det andra försöker vi påpeka att man mentalt måste förbereda sig för helt andra räntenivåer i framtiden"

Det han säger är att han ser reporäntan över 4% om ett antal år, samtidigt som han poängterar att dom försöker påpeka för andra att man bör tänka på detta när man belånar sig.

Han är en av de sämsta på att förutspå räntan, han har gjort massor av helt felaktiga prognoser.
2016-05-13, 08:33
Medlem
Citat:
Trist att du inte är riksbankschef då.

Nej jag skulle inte passa på den posten men det hindrar mig inte från att se verkligheten att Ingves har gjort massor av ränteprognoser som varit helt felaktiga. Slumpen har lyckats bättre än honom på den punkten så du har större chans att få rätt om du använder tärningen än om du lyssnar på honom.
2016-05-13, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
wow, ytterligare en snygg totalsågning

jag gissar på +1,5% Sthlm BR när Valueguard kommer kl 9.

+0.3% Sthlm BR enligt Valueguard från 09:00 idag.

och då är det en period som borde varit extremt stark med tanke på att många ville in innan amorteringskravet.

Hur ser det då ut under perioder med mer normal handel?

Vi når snart vägs ände.

Dags att uppdatera din signatur Strasbug.
Senast redigerad av highbanker 2016-05-13 kl. 09:39.
2016-05-13, 09:31
Medlem
Citat:
+0.3% Sthlm BR enligt Valueguard från 09:00 idag.

och då är det en period som borde varit extremt stark med tanke på att många ville in innan amorteringskravet.

Hur ser det då ut under perioder med mer normal handel?

Vi når snart vägs ände.
Var det inte han som spådde 20% i år, kraftig uppförsbacke nu

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in