2016-10-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Denne är fullt godtagbart men har en viss juridisk klang. Blir hemskt stelt. Bättre med h*n. Det är en humanistisk version av X.

Denne fungerar utmärkt, inte någon direkt stil över ordet som kan störa. "Vederbörande" är också ett bra ord, men där kan man nog hellre anmärka på att det inte passar i alla situationer.
Slutligen, som jag var inne på, varför så väsentligt att uttryck och meningar skall vara könsneutrala, vill man vara det så finns det omskrivningsord, i andra fall gör som jag gjort här skriv "man" exempelvis, ingen missförstår det.
Citera
2016-10-04, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Slutligen, som jag var inne på, varför så väsentligt att uttryck och meningar skall vara könsneutrala, vill man vara det så finns det omskrivningsord, i andra fall gör som jag gjort här skriv "man" exempelvis, ingen missförstår det.

Hans/hennes kan ej skrivas mans.
Citera
2016-10-04, 16:16
Medlem
Citat:
Hans/hennes kan ej skrivas mans.

Notera, "man" var exempel. "Dennes" går bra.
Citera
2016-10-04, 16:25
Bannlyst
Citat:
Notera, "man" var exempel. "Dennes" går bra.

Dennes är längre än h*n. Detsamma gäller vederbörande, som är orimligt långt. Att konstant upprepa något av det som könsneutral benämning blir ansträngt i längden.
Citera
2016-10-04, 16:28
Medlem
Citat:
Dennes är längre än h*n. Detsamma gäller vederbörande, som är orimligt långt. Att konstant upprepa något av det som könsneutral benämning blir ansträngt i längden.

Ja, men sällan som det verkligen är nödvändigt att uttrycka sig könsneutralt. Läs valfri text skriven för några decennier sedan, inga problem att få orden att räcka till utan konstlade metoder då!
Citera
2016-10-04, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ja, men sällan som det verkligen är nödvändigt att uttrycka sig könsneutralt. Läs valfri text skriven för några decennier sedan, inga problem att få orden att räcka till utan konstlade metoder då!

Men nu lever vi ett annat samhälle. Numera ska jämställdhet inkräkta språket. Hen är inte ens jämställdhet, det är maskerad feminism. Karaktärer i problemställningar är könlösa i dagens psykologi i Sverige. De benämns som X och är hens.
Citera
2016-10-04, 17:52
Medlem
atitaranta-s avatar
Idag kunde jag med glädje konstatera att min målsättning att internalisera hen lyckats väl då jag fullt naturligt sa: ”Det får de väl ta med skyddsombudet; det var ju hen som klagade på dörren.”
Citera
2016-10-04, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Idag kunde jag med glädje konstatera att min målsättning att internalisera hen lyckats väl då jag fullt naturligt sa: ”Det får de väl ta med skyddsombudet; det var ju hen som klagade på dörren.”

Jag kommer inte falla för Sveriges taffliga försök till feminismindoktrinering. Då flyr jag hellre landet. Håller Danmark på med sådant här trams också, eller får man vara ifred med sitt språk där?
Citera
2016-10-04, 18:35
Medlem
Citat:

Skyddsombudets kön torde vara känt, därvid borde det naturliga ha varit att använda det som passar.
Citera
2016-10-04, 18:41
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Skyddsombudets kön torde vara känt, därvid borde det naturliga ha varit att använda det som passar.
Nej, vad får dig att tro att det var känt?
Citera
2016-10-04, 19:03
Medlem
Citat:
Nej, vad får dig att tro att det var känt?

Utgick från det eftersom det hänvisades till dennes ifrågasättande, då borde även personen bakom titeln vara känd, men så var det alltså inte.

Alternativ:
"Det var ju därifrån klagomålen på dörren kom"

Annars plägar ofta uttryck som "man" och "han" inte så sällan hänvisa till "den", alltså inte till någon med ett specifikt kön. "Så här förfar man med ordval här" innehåller ett "man" men jag tror ingen skulle se detta som enbart en beteckning på en manlig person i sammanhanget.
Citera
2016-10-04, 19:12
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Utgick från det eftersom det hänvisades till dennes ifrågasättande, då borde även personen bakom titeln vara känd, men så var det alltså inte.

Alternativ:
"Det var ju därifrån klagomålen på dörren kom"

Annars plägar ofta uttryck som "man" och "han" inte så sällan hänvisa till "den", alltså inte till någon med ett specifikt kön. "Så här förfar man med ordval här" innehåller ett "man" men jag tror ingen skulle se detta som enbart en beteckning på en manlig person i sammanhanget.
Jo, jag vet att det finns många sätt att slippa använda hen. Men eftersom min strävan var den motsatta ser jag ingen poäng att krysta till det med en massa sökta formuleringar när ju hen fyller sin funktion alldeles ypperligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in