Citat:
Ursprungligen postat av
Shazzles
Nu kan jag måttligt hålla med om att det är extremt mycket blonda personer i avbildningarna och det är som att svart, rött och brunt hår bara ploppade upp under 60-80 talet. Visst, troligen har blonda alltid varit en stor grupp förmodligen 40-50% av befolkningen men aldrig helt.
Däremot vore det extremt att säga att afrikaner hängde med polarna i tälten 1000 f.k.r, eller att de målade gay flaggor i grottan.
Problemet är att man tror sig skapa idenitet genom att slå sönder den existerande svenska vilket verkligen inte är okej, hylla alla i sin kontext. Man vill göra svenskhet till en paraply term som ex amerikan på bekostnad utav de etniska grupperna.
Det som kan tilläggas är att historia skrivs kontinuerligt, att Armenier, Judar och Romer fanns här på medeltiden är ju häftigt. Även araber gjorde handel med vikingarna, men även vad olika nationaliteter och människor gör idag är historia.
Nej, blonda har varit betydligt större andel än 50% av den svenska befolkningen.
Det finns genetisk forskning kring sådana egenskaper som hår- och ögonfärg. Jag vet inte vad den säger specifikt om dess förekomst i Sverige/Norden historiskt, men däremot är jag säker på att de två som skrev artikeln inte har tagit del av någon sådan eventuell forskning, trots att de berör ämnet som påstådda forskare, eftersom de inte är forskare, utan istället "svenska forskare" som brukar sky allt som liknar vetenskap och rimligt vetenskaplig metodik som pesten. När sådana brukar säga att "vi vet väldigt lite", så betyder det just att
de vet väldigt lite om någonting, då det ofta existerar internationella forskningsresultat om både det ena och det andra, men som liknande typer helt negligerar.