2016-10-04, 09:40
Medlem
Sven2s avatar
1984 Malmö 2 rok - 19000 kr.
Månadslön 5000 kr netto.

2016
2 rok - 900000 kr
Månadslön 20000 kr netto.

Lägenhet pris / lön
4 -> 45
2016-10-04, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Tror inte alls FI rör på amorteringskravet igen under långt tid framåt. Däremot lär de driva på kapitalkravet på 600%. Det lustiga är alla åtgärder riktas mot nya bostadsköparna, och gör rörligheten minskas. Det mest sannolika scenario är det kommer att uppstå stiltje på bostadsmarknaden, svenskarna kommer i så fall tvungna bo hemma tills över 30, mer och mer som andra länder förmodar jag.
Självklart blir det inte ett nytt och högre amorteringskrav, nästa grej blir sänkt ränteavdrag.
2016-10-04, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det börjar skaka, smärre räntehöjningar, prisfallen tilltar, bankerna kan inte dölja att de är konkursfärdiga, de ger inte bort lånen, de kräver mer av amorteringar, nu börjar priserna falla än mer, arbetslösheten tilltar, nu kanske priserna har börjat att rasa, bankerna sätter folk på bar backe efter exekutiva auktioner, kris i Sverige, skattehöjningar, hög arbetslöshet, krig i Husby, ingen d-l köper något hus eller BR.....Något sådant. Det du är inne på är hyperinflationen och de skuldsatta som vinnare. Jag ser det inte hända. Hög inflation redan, men förljugen. Folk är inga vinnare men de är skuldsatta snarare.
Räntehöjningar på lånen som inte längre finns?
2016-10-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Ja att inflationen är högre än "dom" säger tror jag med. Nuvarande 0 räntor har väldigt lite att göra med att få upp inflationen till 2%, den är mycket högre redan.
Sparar alltid kvitton från när jag handlat och ser prishöjningar på runt 4% i snitt på 30 olika produkter.
0 räntan är till för att pumpa in billiga pengar som storföretag kan låna.
Realräntor för våra pensioner är negativa, vad fan är det som händer????
Fast både elektronik, mat, låneräntor är ju billigare idag än för 10 år sedan.
2016-10-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Tack för ett utförligt svar!!
Hur skyddar man sig bäst för inflationen? Borde man ta ut lite cash o växla till en annan valuta o ha under madrassen?
Bli delägare i företag (aktier), de säljer över hela planeten i olika valutor, byts valuta i ett land så måste de som handlar deras produkter handla med den nya valutan.
2016-10-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vilken valuta är det i så fall man ska ha?

Nej om man anser att det finns en stor osynlig inflation ska man förstås inte ha cash alls, köp värdebeständiga tillgångar istället som t.ex. aktier, bostäder eller mark istället.

Cash är dåligt och lån är bra om man tror på hög inflation och låga räntor.
Så då är det dåligt med lån nu när vi har så låg inflation?
2016-10-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Sedan en sak, massvräkningar går i praktiken inte att genomföra. Hur skall man ha kapacitet till det? Om folk helt enkelt inte flyttar ut, vad skall du göra? Och vart skall folk flytta? Detta blir politiskt omöjligt. Givetvis kan man schablonvräka Svenne och helt enkelt säga att "du är skyldig så och så mycket men du får bo kvar på existensminimum" men resultatet blir en avstannad ekonomi så det vill man inte heller. Och tiotusentals barnfamiljer på gatan eller i tältläger är inte politiskt möjligt.

Vad man kan göra är givetvis att konka bankerna och stryka alla besparingar och framför allt kan man ta alla privata pensionsförsäkringar och i värsta fall även ITP som collateral "att utbetalas i ett århundrade när dig". Detta ger ju dessutom ett "incitament" för de som är produktiva att jobba längre vilket ger klirr i kassan. Jag tror pensionerna är det som ryker i nästa krasch. Man kan givetvis symboliskt beslagta statussymboler som båtar och dyra bilar men det ger inga pengar men pensionerna är stora pengar och har fördelen att folk tvingas jobba mer.
Jag äger hyresfastighet, om någon skulle sluta betala hyra och tro att de skulle få bo gratis och samhället inte har resurser till att vräka personerna så kommer jag bokstavligt röka ut dem, ingen skall sko sig på mig.
2016-10-04, 11:01
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
1984 Malmö 2 rok - 19000 kr.
Månadslön 5000 kr netto.

2016
2 rok - 900000 kr
Månadslön 20000 kr netto.

Lägenhet pris / lön
4 -> 45

Ger lite perspektiv. Samtidigt så var besparingen av att bo i bostadsrätt mycket mindre än idag. Minns strax efter millennieskiftet när en etta i en mellanstor stad gick att hitta på någon månad & kostade ~1800:-/mån att hyra, de som bodde i bostadsrätt hade en avgift på 1300-1500:-/mån & ofta risigare standard.
2016-10-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vem skall betala mellanskillnaden?

Så någon måste alltid garantera ett spekulativt pris?
2016-10-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Hehe, tar jag över din bostad som ny ägare ser jag ju givetvis till att du åker ut med huvudet före omedelbart. Var du tar vägen är bankens eller mitt (ny ägares) problem.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag äger hyresfastighet, om någon skulle sluta betala hyra och tro att de skulle få bo gratis och samhället inte har resurser till att vräka personerna så kommer jag bokstavligt röka ut dem, ingen skall sko sig på mig.
Att själv med mer eller mindre våld vräka folk kallas för självtäkt och straffas med fängelse i värsta fall. Vad som händer är att ni förr eller senare fastnar på video som skickas till expressen och så är ni rökta. Och vad händer när ni ger er på fel folk som spöar skiten ur er? Skall ni gå till polisen när ni försökt vräka folk med våld? Vräkningar fungerar så länge de är få till antalet men inte vid en samhällskollaps. Och alla desperata som ni försöker vräka kommer inte att tycka synd om er så råkar ni ut för en olycka blir det svårt att få fram vittnen.

Alltså, kom in i matchen nu. Vi har redan sett upploppen vid flyktingförläggningar. Tror ni att ni bara marscherar in i ghettot och kastar ut folk? Visst, har man tur och köper en överklassvåning så kanske man hör ett skott när man knackar på dörren och kungör sitt ärende och hittar Grefven i rökrummet efter att han skjutit sig men de flesta vräkningar lär gå vildare till.

Nej smäller det rejält och Riksbanken inte klara av att pumpa in pengar för att hålla alla lånetorskar flytande så lär man sätta lånetorskarna i personlig konkurs och existensminimum for life, sedan bailar man ut bankerna med QE som köper upp deras kassa lån och så bor torskarna kvar.

Om alla dessa nytryckta pengar kraschar kronan och vi får inflation så jublar Ingves. Efter denna övning lär tyvärr konsumtionen tvärstanna så vi ändå inte får inflation men då är det dags för några helikoptersläpp så bolånen kan öka igen.
2016-10-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Att själv med mer eller mindre våld vräka folk kallas för självtäkt och straffas med fängelse i värsta fall. Vad som händer är att ni förr eller senare fastnar på video som skickas till expressen och så är ni rökta. Och vad händer när ni ger er på fel folk som spöar skiten ur er? Skall ni gå till polisen när ni försökt vräka folk med våld? Vräkningar fungerar så länge de är få till antalet men inte vid en samhällskollaps. Och alla desperata som ni försöker vräka kommer inte att tycka synd om er så råkar ni ut för en olycka blir det svårt att få fram vittnen.

Alltså, kom in i matchen nu. Vi har redan sett upploppen vid flyktingförläggningar. Tror ni att ni bara marscherar in i ghettot och kastar ut folk? Visst, har man tur och köper en överklassvåning så kanske man hör ett skott när man knackar på dörren och kungör sitt ärende och hittar Grefven i rökrummet efter att han skjutit sig men de flesta vräkningar lär gå vildare till.

Nej smäller det rejält och Riksbanken inte klara av att pumpa in pengar för att hålla alla lånetorskar flytande så lär man sätta lånetorskarna i personlig konkurs och existensminimum for life, sedan bailar man ut bankerna med QE som köper upp deras kassa lån och så bor torskarna kvar.

Om alla dessa nytryckta pengar kraschar kronan och vi får inflation så jublar Ingves. Efter denna övning lär tyvärr konsumtionen tvärstanna så vi ändå inte får inflation men då är det dags för några helikoptersläpp så bolånen kan öka igen.
Mina hyresgäster kan gärna få prova att inte betala hyran, rätt ut, även med våld om så krävs. Inte meningen att vissa skall bo gratis medan andra gör rätt för sig.
2016-10-04, 12:08
Medlem
Kalle-Mlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bli delägare i företag (aktier), de säljer över hela planeten i olika valutor, byts valuta i ett land så måste de som handlar deras produkter handla med den nya valutan.
Eller kanske obligationer så slipper man någon risk alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in