2016-11-11, 12:23
Medlem
Jag har inte följt tråden på ett tag. Har det vara några sammanfattningar av säsongen? Har den inte varit ganska förutsägbar utan några större skrällar? Är det en fortsatt trend med en ganska tydligt skicktning, kommer det leda till mindre intressant liga?

Kristoffersson på Expressen hade en krönika som man skulle kunna befara det. MFF hade en omsättning(?) på ca 500 Mkr, AIK 150 Mkr och Norrköping 75 Mkr. Pengarna är inte allt men nog fan spelar de roll?

Några positiva skrällar/överraskningar är Jönköping och Östersund. Magkänslan är dock dagsslända. Negativt Heif om de åker ut, vilket det nog ska mycket till att de gör.

Återkommer med några mer specifika Gnaget tankar.
Citera
2016-11-11, 12:26
Medlem
mishimas avatar
MFF:s omsättning på 500 miljoner var ju ett engångstillfälle. I år kommer den att landa på kanske 180-200 miljoner. Ändå mer än andra klubbar, men inte så att man kan dominera.
Citera
2016-11-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
MFF:s omsättning på 500 miljoner var ju ett engångstillfälle. I år kommer den att landa på kanske 180-200 miljoner. Ändå mer än andra klubbar, men inte så att man kan dominera.
MFF-Omsättning
2014 385 Mkr,
2015 500 Mkr
Det är väl mångdubbelt konkurrenterna. Hur mkt mer än andra tycker du att ni behöver för att dominera över de som jobbar med betydligt mindre medel - som Norrköping? Sån dålig verksamhet har väl inte Malmö att man behöver dubbelt upp?
Citera
2016-11-11, 18:42
Medlem
Här är mina favoriter till Allsvenskans stora pris sett till nomineringarna.

Årets målvakt: Johan Wiland, Malmö FF
Årets försvarare: Emil Salomonsson, IFK Göteborg
Årets mittfältare: Viktor Claesson, IF Elfsborg
Årets anfallare: Viðar Örn Kjartansson, Malmö FF

Nedanstående priser har inga nomineringar ännu, men jag ser gärna följande vinnare.

Årets MVP: Rasmus Elm, Kalmar FF
Årets tränare: Graham Potter, Östersunds FK
Årets nykomling: Alexander Isak, AIK
Citera
2016-11-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
MFF-Omsättning
2014 385 Mkr,
2015 500 Mkr
Det är väl mångdubbelt konkurrenterna. Hur mkt mer än andra tycker du att ni behöver för att dominera över de som jobbar med betydligt mindre medel - som Norrköping? Sån dålig verksamhet har väl inte Malmö att man behöver dubbelt upp?
2013 172 Mkr

Omsättningen för 2014-2016 är ingen relevant måttstock.
Citera
2016-11-11, 19:18
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon

Nedanstående priser har inga nomineringar ännu, men jag ser gärna följande vinnare.

Lite förvånande att Owoeri inte fick nån nominering som årets anfallare, men de kanske utsågs innan han vann skytteligan...?
Citera
2016-11-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Lite förvånande att Owoeri inte fick nån nominering som årets anfallare, men de kanske utsågs innan han vann skytteligan...?
Ja, mycket möjligt. Sedan är det väl inte inte riktigt nomineringar i den bemärkelsen. Ett visst antal journalister och experter har gett spelare 1–5 poäng. De tre med mest röster presenteras innan så att det blir något slags spänningsmoment.
Citera
2016-11-11, 20:03
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
2013 172 Mkr

Omsättningen för 2014-2016 är ingen relevant måttstock.

Lite mer sponsorpengar idag, ökning med ca 1800 i publiksnitt samt så gav Kjartanson mer än Rantie. Så säg att vi landar på 10-20 miljoner mer än det där i år.

Förutsatt att inga CL-pengar släpar efter och hamnar på årets resultat.
Citera
2016-11-11, 20:43
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon

Känns väl som att två av dem där är fullständigt odiskutabla: Graham Potter och Alexander Isak. Kan egentligen inte se några andra ordentliga utmanare.
Citera
2016-11-11, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
MFF-Omsättning
2014 385 Mkr,
2015 500 Mkr

Du som aikare borde väl veta att omsättning inte har någon relation till framgång.

Sen har nog MFF lärts sig av andra klubbars missöden med pengar och försöker ändå hålla en budget inom en ram av att inte förlita sig på Europaspelspengar.

Men summan är att vi lyfter störst lönebudgey av alla och även om det kanske inte är en trupp som är dubbelt så bra så är det en trupp men stor bredd vilket är anleningen till årets guld, förra årets CL och både guld o CL året innan.

Nu är det CL igen nästa år så vi får se hur hårt MFF satsar för att nå gruppspel samtidigt med fokus på AS.
Citera
2016-11-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Lite mer sponsorpengar idag, ökning med ca 1800 i publiksnitt samt så gav Kjartanson mer än Rantie. Så säg att vi landar på 10-20 miljoner mer än det där i år.

Förutsatt att inga CL-pengar släpar efter och hamnar på årets resultat.
Jag är rätt säker på att tv-pengarna fastställs och betalas ut först efter finalen så även årets resultat blir missvisande. Jag är mest spänd på hur personalkostnaderna ser ut.
Citera
2016-11-12, 11:22
Medlem
alexjonssons avatar
Jag tror att Alexander Axén blir Djurgårdens IF:s näste tränare. Ni hörde det av mig först!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in