2016-10-03, 23:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, det vet vi. GT: Lisa Holm-mördaren kan prövas för fler fall Vi hade hört något resultat om NB mördat hundra personer.

Nej, att NB dömdes beror på att han inte förklarade sig. Vad säger att NB inte känner mördaren, eller ens såg vem det var?

Välkommen tillbaka från den långa FB-semestern. Ditt uppdykande i tråden är en så stor händelse att jag ska fira det med att skriva mitt första inlägg i den på över två månader

Det är väl ingen stor överraskning att du hållit fast vid din egen teori under semestern. Vad som är otydligt är vad du egentligen menar med ditt "förklarar sig". Tror du på fullt allvar att en rövarhistoria om att han hittat kroppen och fått panik efter att han i ett infall dragit ner offrets byxor skulle ha konstituerat rimligt tvivel i en domstol? Eller att en domstol måste beakta hypotetiska alternativscenarion som det inte finns ett enda indicium som stöder?

Det förtjänar att påminnas om igen: Det är RIMLIGT tvivel som försvaret behöver uppbåda mot gärningsbeskrivningen och bevisningen i ett åtal. Det räcker inte med TEORETISKT tvivel. Teoretiskt tvivel kan uppbådas mot nästan vilket påstående som helst. Att vi inte kan säga med 100,00000000% säkerhet att Nerijus faktiskt inte suttit och tigit av skam för att han drog ner byxorna på en död ung flicka och sen gömde liket efter någon annans mordoffer betyder inte att vi behöver ta en så totalt osannolik och extremt långsökt hypotes under beaktande.

Fast visst är det en bekvämt hög ribba att ställa upp om man även i framtida rättsfall här på Flashback vill kunna vaska fram misstänkt oskyldigt anklagade som man drömmer om att få hjälpa till en friande dom och upprättelse. Det är iofs en sympatisk dröm, men inte när den projiceras på personer som allt sunt förnuft säger är skyldiga till det de anklagas för. Och det värsta är att det riskerar att förstöra för de som kämpar mot domslut som verkligen är tvivelaktiga. Jag hyser en stor beundran för dem som t ex hjälpte Anthony Graves i Texas att frias från sitt dödsstraff efter nästan 20 år i fängelse. Men tyvärr går det på varje sån person minst tio dårar som sitter och driver hemsidor för uppenbart skyldiga mördare som lyckats slå blå dunster i ögonen på dem. Låt inte Nerijus bli en sån. Han är utan tvekan en brutal, sjuk mördare och han sitter precis där han ska sitta. I många, många år framöver förhoppningsvis.
2016-10-03, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Mopeden till trots, medgav polisen att man ändå först utgått ifrån att hon förts iväg längre bort. NB:s stora misstag var att han slängde ut alla prylarna vid den lilla vägen i närområdet. (Det var ju frivilliga sökare, vänner till familjen, som hittade den första av dem.) En lokal GM blev i och med detta det troligaste, plus att spåren ledde mot platsen där kroppen låg. Hade inte sökandet därefter koncentrats så nära Martorp, skulle han kanske någon natt lyckats elda upp boden. Å andra sidan missade han snörstumparna och de andra spåren på mordplatsen.

KeithRichards---NB gjorde många misstag men så kan det bli i vissa fall där adrenalinet flödar
Och alla saker pekade ju mot Martorp, så det är inte undra på att MP och militär samt Polis började kolla området och vad det var för folk i närheten.
Mördaren kände mycket väl till Byssjan och det gjorde NB också.
Och han viset att den sällan användes, men att det snart var tid för en stor eldsvåda i rishögen.
Att hundarna inte kände någon markering, berodde på att Lisa var nyligen avliden, sam att det låg
döda djurkadaver i närheten av Byssjan.
Och då är det inte lätt för en hund att veta vad han ska leta efter.
Det skulle vara mycket intressant...at se blicken LH satte i NB, och vad tänkte då NB.
Troligen är det kört nu...och så blev det. Därför bad han sin bror och hustru om falskt alibi.
Men Nu väntar säkert de flesta vad som kommer att hända med detta (Monster) som dom kallar honom i sitt hemland.
Ha blir säkert...garanterat...behandlad på det mest grövsta sätt.
2016-10-03, 23:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, tänk vilka löpsedlar det skulle bli.
"Nerijus FÖRKLARING: Jag råkade bara träffa på ett lik. Omkullkastar domen, bevisning och allt som tidigare hänt i fallet. Mördaren har talat, han har förklarat sig. Högsta domstolen tar hans ord på största allvar, förklaringen var: Jag råkade bara träffa på ett lik..."

Går det hem hos HD (eller NÅGON ANNAN)?
NOT!
Komiskt är vad det är.
Komiskt och tragiskt.
De som tycker NB på sin höjd bara skulle dömas för just ett griftefridsbrott måste ju ha
blivit överlyckliga när de kunde konstatera att en sån som Mats Alm slapp undan med
en dom för det brottet. Linda Chen-fallet, du vet, 2009, mycket uppmärksammat också.

När misstänkta för mord går fria helt, ja, då är man nog rent saliga varje gång det sker.
Skulle en nära anhörig, en fru, make, son eller dotter, gå och bli mördad, och man haffat
en gärningsman och man har stark bevisning för skuld, då däremot är man nog inte
lika angelägen om att det ska slippas billigt undan...då är säkert
mördarkrameriet nerlagt för ett tag...då lär bortförklaringarna lysa med sin frånvaro...
Senast redigerad av Grandioso 2016-10-03 kl. 23:43.
2016-10-03, 23:23
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Även under denna snävare tidsrymd bör han ha hunnit med någonting mer, tycker jag. Han agerade ju väldigt snabbt, om vi tänker på bilkörningen t.ex.

Samtidigt så kan han ha klantat sig eller kommit på när han hoppade ner från boden, eller set att kanske någon kroppsdel syntes och gick upp i boden igen för att täcka över bättre. Sen vet vi ju inte var och när han dumpade emballaget som han förmodligen hade runt Lisas kropp vid transport.
2016-10-03, 23:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Samtidigt så kan han ha klantat sig eller kommit på när han hoppade ner från boden, eller set att kanske någon kroppsdel syntes och gick upp i boden igen för att täcka över bättre. Sen vet vi ju inte var och när han dumpade emballaget som han förmodligen hade runt Lisas kropp vid transport.

Märkligt att han kastar jacka, hjälp och lurar på sophögen, men inte ett eventuellt emballage. Hans blod fanns synligt på jackan, så vad spelade det för roll om han kastat även emballaget där, hur tänkte han, eller var han stressad och förvirrad? Han bör ha kört raka spåret hem till bostaden efter att ha dumpat sitt offer, vart tog emballaget vägen?
2016-10-03, 23:32
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
det låg döda djurkadaver i närheten av Byssjan.
Just ja, kom man fram till hur det hamnat där? Man får ju inte dumpa sådant hur som helst.
2016-10-03, 23:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Och det värsta är att det riskerar att förstöra för de som kämpar mot domslut som verkligen är tvivelaktiga. Jag hyser en stor beundran för dem som t ex hjälpte Anthony Graves i Texas att frias från sitt dödsstraff efter nästan 20 år i fängelse. Men tyvärr går det på varje sån person minst tio dårar som sitter och driver hemsidor för uppenbart skyldiga mördare som lyckats slå blå dunster i ögonen på dem. Låt inte Nerijus bli en sån. Han är utan tvekan en brutal, sjuk mördare och han sitter precis där han ska sitta. I många, många år framöver förhoppningsvis.
You nailed it. Tack.
2016-10-03, 23:34
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Märkligt att han kastar jacka, hjälp och lurar på sophögen, men inte ett eventuellt emballage. Hans blod fanns synligt på jackan, så vad spelade det för roll om han kastat även emballaget där, hur tänkte han, eller var han stressad och förvirrad? Han bör ha kört raka spåret hem till bostaden efter att ha dumpat sitt offer, vart tog emballaget vägen?

Tyvärr så undrar jag också om varför och hur, men så är jag inte Nerijus och tänker inte som han (om han nu kunde tänka just då över huvud taget). Förmodligen så var tankarna helt borta på han och handlade instinktivt, det som låg närmast.
2016-10-03, 23:48
Bannlyst
Citat:
Även under denna snävare tidsrymd bör han ha hunnit med någonting mer, tycker jag. Han agerade ju väldigt snabbt, om vi tänker på bilkörningen t.ex.

KeithRichards---Jag förstår hur DU...tänker.

DET TAR INTE LÅNG TID ATT SLÄPA IN EN LITEN SPÄD FLICKA SOM ÄR DÖD, OCH SEDAN SPARKE IN HENNE I DET TRÅNGA SKÅPET.
Bara en idiot gör på det viset.
NATURLIGTVIS...var han jäktat med att gömma kroppen, och sedan spela oskyldig som de flesta PSYKOPATER GÖR.
Det jag har funderat mycket över ör ju Herr AJ..vad är det för en konstig person.
Vad jag vet så kostade han inte på en enda krona på en fin ros till graven.
Jag har träffat den gubben en gång på en stor middag, och jag fick mycket dåliga vibbar om denna AJ.
Hela skiten borde brännas ner, ocj skattmassen borde granska honom mycket noga.
DET LIGGER MÅNGA HUNDAR BEGRAVDA HOS DENNA HERRE.
2016-10-04, 00:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Mitt i trolldiskussionen tänkte jag bland de seriösa debattörerna lyfta frågan om vad NB egentligen gjorde mellan 19.05 och 19.30. Det är alldeles för lång tid för att endast gömma kroppen i skåpet. Möjligen letade han efter ett bättre gömställe, men förmodligen hade han boden i åtanke redan under färden mot Martorp och kom således att få ytterligare 25 minuter för bisarra lekar. Och det kanske var då som Lisas kläder drogs upp respektive ner. Visst, man hittade inga spår i boden i övrigt. Satt han kanske och grubblade på vad han skulle göra?

Det är hur som helst grymt olustigt att behöva tänka på att han kan ha haft så pass mycket som 30 minuter för själva överfallet och avrättningen!

Att Martorp i det läget är den tänkta destinationen är högst troligt en del av hela planen han har innan han sätter brottet i aktion. Möjligen en alternativ plats på gården, men, troligtvis är boden den plats han har haft i åtanke. Ligger mest avsides.

Är väl inte omöjligt att någon kört förbi Martorp och fått NB att avvakta i agerandet. Någon kan ha passerat och "stört", dock utan att själv ha sett att någon befinner sig där.
Är väl inte heller orimligt att han har betraktat resultatet av sin gärning en stund.
Därtill har han gömt undan hennes tillhörigheter på gården. Vi vet ju inte vilka tankar han hade kring det. Möjligen har han funderat på vad och var han ska göra av dem.
Att vara sysselsatt med detta i 25 minuter är nog inte svårt.
2016-10-04, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Att Martorp i det läget är den tänkta destinationen är högst troligt en del av hela planen han har innan han sätter brottet i aktion. Möjligen en alternativ plats på gården, men, troligtvis är boden den plats han har haft i åtanke. Ligger mest avsides.

Är väl inte omöjligt att någon kört förbi Martorp och fått NB att avvakta i agerandet. Någon kan ha passerat och "stört", dock utan att själv ha sett att någon befinner sig där.
Är väl inte heller orimligt att han har betraktat resultatet av sin gärning en stund.
Därtill har han gömt undan hennes tillhörigheter på gården. Vi vet ju inte vilka tankar han hade kring det. Möjligen har han funderat på vad och var han ska göra av dem.
Att vara sysselsatt med detta i 25 minuter är nog inte svårt.

Hej PeoFallmo ....NB viste att det låg djurkadaver runt Byssjan, och han hade nog tänkt blanda Lisas kropp med de döda djurkadravren, så ingen skulle märka något om stanken.
Den teorin är inte omöjlig.
Man vet inte hur en så svårt störd person tänker.
2016-10-04, 00:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
Hej PeoFallmo ....NB viste att det låg djurkadaver runt Byssjan, och han hade nog tänkt blanda Lisas kropp med de döda djurkadravren, så ingen skulle märka något om stanken.
Den teorin är inte omöjlig.
Man vet inte hur en så svårt störd person tänker.

Hej

Du har rätt. Det som är fullständigt ologiskt för en normal frisk person kan vara helt logiskt för en sjuk individ i en stressad situation.

Att läsa in vad han gjort i vilket skede av gärningen ger en bild av GM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in